Metoda stacji zadaniowych nie jest żadnym odkryciem i zapewne wielu z nauczycieli z niej korzysta. Dla mnie jest jeden ze sposobów, by moi uczniowie aktywnie pracowali na lekcji. Stosuję ją na zakończenie pracy z lekturą, jako podsumowanie i powtórzenie zdobytych wiadomości i umiejętności. Podczas pracy uczniów jestem tylko obserwatorem i osobą, która rozwiewa wątpliwości. Lubię obserwować pracę moich wychowanków. Nie zraża mnie to, że trzeba przygotować wiele materiałów, zadań, które muszą być różnorodne i ciekawe. W kolejnych latach można je modyfikować lub wykorzystać te same.
Co jest potrzebne?
Na początku należy podzielić klasę na grupy. Mogą to być zagadnienia, które mają ten sam wynik, kolory lub patyczki losowane przez uczniów. Sposobów jest wiele.
Następnie uczniowie otrzymują karty pracy i zaczynają wykonywać zadania zgodnie z numeracją, która jest zamieszczona na kartach. Kolejność wykonywania zadań jest dowolna. Ważne jest, by uczniowie wykonali wszystkie zadania.
Jeden z przykładów ("Pan Tadeusz" Adama Mickiewicza) znajdziecie na stronie CEN w Koszalinie (I spotkanie World Cafe) – http://elearning.cen.edu.pl/moodle/course/view.php?id=220
Jakie narzędzia można wykorzystać chcąc przygotować atrakcyjne stacje zadaniowe?
- QR Cody;
- wykreślanki i krzyżówki;
- trimino;
- szyfry i inne gotowe aplikacje.
Zachęcam do stosowania tej formy pracy na lekcjach języka polskiego.
Katarzyna Jacewicz
doradca metodyczny języka polskiego