Stacjonarnie online - propozycja zajęć stacjonarnych z wykorzystaniem narzędzi online

Poniżej proponuję Państwu scenariusz lekcji na temat wybranych fragmentów "Kazań sejmowych" Piotra Skargi z kontekstem malarskim w postaci obrazu Jana Matejki. Może być on użyty podczas zajęć stacjonarnych w klasie z wykorzystaniem fragmentów z podręcznika, na którym pracuje klasa, z wykorzystaniem platformy ZPE. Ideą scenariusza jest przeniesienie sposobu pracy online do klasy. Uczniowie pracują przy komputerach, tabletach lub smartfonach. Podczas zajęć tworzą wspólnie notatkę (w edytowanym wspólnie dokumencie), jednocześnie prowadzą rozmowę “na żywo”. Ważne, aby uczniowie mieli dostęp do internetu.
Scenariusz wykorzystuje rutynę myślenia krytycznego WIDZĘ - MYŚLĘ - ZASTANAWIAM SIĘ https://mysleniekrytyczne.edu.pl/myslenie-krytyczne-przyklady/.

TEMAT: Jak dziś odbioeram emocje i przesłanie zawarte w "Kazaniach sejmowych"?

Część 1.
Przywitanie, czynności organizacyjne.

 

Część 2. 

Cel części: wizualne wprowadzenie uczniów w temat tekstu; ćwiczenie odbioru dzieła malarskiego, połączone z rozwijaniem umiejętności krytycznego myślenia.

 

Nauczyciel prosi uczniów, aby wyszukali w przeglądarce obraz Jana Matejki pt. Kazanie Skargi, następnie udostępnia uczniom link do edytowalnego dokumentu, w którym uczniowie zapisują swoje przemyślenia na temat obrazu Matejki zgodnie z rutyną widzę - myślę - zastanawiam się (widzę to wrażenia pewne, konkretne, fakty przedstawione na obrazie, myślę to próba interpretacji, rozumienia obrazu, wrażeń z odbioru dzieła, zastanawiam się to powstające w umyśle uczniów pytania, wątpliwości, skojarzenia prowadzące poza tekst kultury). Można owe przemyślenia zapisać także na tablicy lub na arkuszach typu flipchart - gdy uczniowie pracują w grupach.

Każdy uczeń wpisuje swoje przemyślenia, nauczyciel sprawdza aktywność uczniów, może dopisywać pytania lub komentarz. 


 

      Część 3. 

Cel części: Zapoznanie się informacjami biograficznymi dotyczącymi Piotra Skargi, a także z samym tekstem Kazań Sejmowych. 

 

Uczniowie zapoznają się z informacjami na temat Piotra Skargi i Kazań Sejmowych oraz wykonują ćwiczenie 1 na stronie https://zpe.gov.pl/a/skargi-piotra-skargi-kazania-sejmowe/DNnhRUROr

 

Następnie czytają dwa fragmenty Kazania wtórego załączone w tej lekcji lub inne, zamieszczone w podręczniku lub wybrane przez nauczyciela.

Nauczyciel prowadzi z klasą luźną dyskusję, sprawdzającą zrozumienie fragmentów (np. z uwzględnieniem metafory ojczyzny - matki). Prosi uczniów o wskazanie cech retoryczności tekstu. W zależności od aktywności i specyfiki klasy, prosi wybranych uczniów o ustną wypowiedź na forum klasy lub prosi uczniów o krótkie odpowiedzi pisemne we wspólnie edytowanym dokumencie. Następnie prosi uczniów o uzupełnienie notatki we wspólnym dokumencie, której ideą jest połączenie wrażeń wizualnych i wstępnej interpretacji obrazu Matejki z treścią fragmentów Kazania wtórego. (Przykładowe polecenie: Jak łączysz wrażenia i przemyślenia z odbioru obrazu Jana Matejki z treścią fragmentów Kazań sejmowych? Jakie wspólne sensy, emocje, wartości odnajdujesz w obu tekstach kultury?)

 

EWALUACJA ZAJĘĆ 

Praca domowa - do wyboru:

  1. Wykonajcie w parach na MS Teams nagranie video, będące wywiadem z Piotrem Skargą, w którym osoba wcielająca się w postać Piotra Skargi wyrazi swoje poglądy przedstawione w Kazaniach Sejmowych (2-3 minuty)

  2. Napisz współczesną wersję fragmentów Kazań Sejmowych, odwołujący się do przedstawionej we fragmentach Księgi wtórej metafory ojczyzny jako matki lub innego fragmentu tekstu Skargi. (150 - 200 słów)

 

BIBLIOGRAFIA 

https://zpe.gov.pl/a/skargi-piotra-skargi-kazania-sejmowe/DNnhRUROr [dostęp 14-09-2022]

https://paderewski.lublin.pl/edukacja-i-inspiracje/pl/jak-wykorzystuje-schematy-widocznego-myslenia-na-lekcjach#.YPp2pugzbIU [dostęp 14.09.2022]