Projekty z języka niemieckiego dla dzieci

Projekty realizowane przez Goethe-Institut w Polsce, które przedstawiamy poniżej, mają być źródłem inspiracji dla nauczycieli niemieckiego.

Zachęcamy do bezpłatnego pobierania matariałów, ćwiczeń i zabaw i do korzystania z nich na zajęciach z dziećmi. 

PROJEKTY W POLSCE DLA DZIECI:

1. „Märchenstunde” przenosi młodych uczniów języka niemieckiego w świat baśni braci Grimm.

Hans HaseGoethe-Institut e.V.

2. "Niemiecki z Hansem Hase" – to świetnie motywujący do nauki program dydaktyczny dla przedszkoli i zerówek, dla dzieci w wieku od 6 do 8 lat.

Plakat: Niemiecki Internetowy Uniwersytet Dziecięcy© Goethe-Institut

3. Internetowy Uniwersytet Dziecięcy - Na zajęciach internetowego Uniwersytetu Dziecięcego młodzi ludzie poznają ciekawostki z otaczającego ich świata i jednocześnie ćwiczą niemiecki. Wystarczy się zarejestrować – i do dzieła!
 

Uczniowie uczą uczniówLucélia Ribeiro (Creative Commons)

4. "Uczniowie uczą uczniów - Mentorzy języka niemeickiego" - Nowe gry, karty obrazkowe i materiały dydaktyczne do wykorzystania w ramach akcji Uczniowie uczą Uczniów!

Planetreise

5. "Podróż międzyplanetarna" - Witamy serdecznie podczas naszej podróży międzyplanetarnej! Tutaj możesz zagrać w wiele gier, ucząc się równocześnie niemieckiego!

Deutsch mit Socke: Esther & Socke© WDR / Nachtmann & Silies GbR

6. „Deutsch mit Socke“ to cykl filmów telewizji WDR, który dzieciom w wieku od pięciu do ośmiu lat pomaga stawiać pierwsze kroki z językiem niemieckim.

DHK

7. "Niemiecki maklasę w szkole podstawowej" - W klasie nie tylko uczy się i naucza ale też nawiązuje przyjaźnie, spiera, dyskutuje... Sala lekcyjna jest więc czymś więcej niż miejscem przekazywania wiedzy. Z tego właśnie powodu rozpoczęliśmy projekt „Niemiecki ma klasę”.

Niemiecki dla dzieci i rodziców m

8. "Niemiecki dla dzieci i rodziców" - Zbiór linków do materiałów dla dzieci i rodziców, umożliwiających samodzielne odkrywanie języka niemieckiego.  

PROJEKTY Z INNYCH KRAJÓW

Poniżej znajdą Państwo jeszcze więcej ćwiczeń, materiałów i zabaw, opracowanych przez Goethe-Institut w innych krajach. Można je wykorzystać bezpośrednio na zajęciach z dziećmi lub potraktować je jako inspirację dla własnych pomysłów.

Kamishibai: Hans im Glück

Litwa
KAMISHIBAI: SZCZĘŚLIWY JAŚ

Jak wykorzystać ideę teatrzyku kamishibai na lekcji niemieckiego, przedstawiają na przykładzie baśni „Szczęśliwy Jaś“ uczniowie szkoły artystycznej im. M.K.Čiurlionis z Wilna. (W języku niemieckim)

Experimentieren mit Deutsch© Goethe-Institut / ove-pictures

Słowacja
EKSPERYMENTY Z NIEMIECKIM

Gotowe moduły tematyczne do zastosowania na lekcjach. Tematy: Woda, magnetyzm, rośliny, auto, materiały, powietrze, czas, ciężar, olej i wiele innych. (w języku niemieckim).

Märchenkiste © Goethe-Institut, Foto: Silvia Hlavinková

Słowacja
KUFER Z BAŚNIAMI

Kuferek z dydaktyzacjami baśni braci Grimm, które znane są dzieciom w całej Europie w rozmaitych wersjach. (W języku niemieckim)

Deutschmodule für Kinder© Goethe-Institut e.V./ Bernadett Veress

Węgry
MODUŁY TEMATYCZNE NA LEKCJE NIEMIECKIEGO

Ciekawe lekcje dla 8-10-latków związane z tematyką życia codziennego, jak przyjaźń, zwierzęta, pogoda, jedzenie i in. Materiały dydaktyczne do pobrania. (w języku niemieckim)

Jeder ist Anders © Goethe-Institut/Annamária Molnár

Węgry
KAŻDY JEST INNY

Muzyczny projekt dla dzieci z całego świata, które uczą się  niemieckiego, lubią bawić się, śpiewać, tańczyć i mają ochotę próbować wciąż czegoś nowego. (W języku niemieckim)

Märchen-Mappe zum Erzähltheater© Goethe-Institut e.V.

Węgry
TECZKA Z MATERIAŁAMI DO TEATRZYKU BAŚNI

Kot w butach, Stoliczku nakryj się, Roszponka, Pani Zima, Śpiąca Królewna - baśnie braci Grimm to znakomity materiał do wykorzystania na lekcjach niemieckiego. (W języku niemieckim)

Wanderkoffer© Goethe-Institut e.V.

Węgry
WĘDROWNY KUFEREK

Zabawy, piosenki, bajki i kuferek z dwiema zadziornymi kukiełkami, Lottą i Fabianem. Lekcje niemieckiego ożywią mini projekty, realizowane przez uczniów w okresie trzech tygodni. (W języku niemieckim).

O WCZESNEJ NAUCE JĘZYKÓW OBCYCH

Ausschnitt aus dem Cover "Nürnberger Empfehlungen zum frühen Fremdsprachenlernen"© Goethe-Institut

ZALECENIA NORYMBERSKIE

Zalecenia Norymberskie zawierają przegląd najważniejszych aspektów wczesnej nauki języków obcych. Odpowiadają one na pytanie, w jaki sposób dzieci uczą się języków i podpowiadają,  jak skutecznie i efektywnie przygotować kompletną ofertę materiałów dydaktycznych. 

Dzieci odkrywają niemieckiwww.colourbox.com

DZIECI ODKRYWAJĄ NIEMIECKI

Broszura zawiera wskazówki dla rodziców oraz pedagogów, jak wspierać dzieci w nauce języka niemieckiego. Pokazuje też, dlaczego niemiecki jest językiem z perspektywami i jakie są aktualnie materiały i projekty językowe.  

WIĘCEJ MATERIAŁÓW

Więcej informacji i materiałów Goethe-Institut dla dzieci oraz dla uczących w przedszkolach i wszystkich tych, którzy zajmują się wczesnym nauczaniem języka niemieckiego.

LINK: https://www.goethe.de/ins/pl/pl/spr/unt/kum/dfk.html

 

Bliższych informacji na ten temat udzieli Państwu konsultant ds. nauczania języka niemieckiego w Goethe-Institut w Warszawie
Pan Maximilian Weiss
Tel. + 48 22 50590-28
Maximilian.Weiss@goethe.de