Geografia Ukrainy w kl. I liceum ogólnokształcącego oraz w szkole podstawowej

 

Materiał przeznaczony jest dla nauczycieli uczących przedmiotów w języku ukraińskim.
W związku z brakiem podręczników do przedmiotu „Geografia Ukrainy” proponuję treści  nauczania do tego przedmiotu, które można zrealizować w ramach  korelacji  przedmiotowej na lekcjach języka ukraińskiego, wykorzystując „Atłas-eohrafia fizyczna Ukrainy –  kłas VIII”, mapy: fizyczną i administracyjną oraz tablicę interaktywną. Zaproponowaną poniżej tematykę realizować można w wymiarze 1 godziny tygodniowo, czyli w szkole podstawowej 30 godzin rocznie
 i 1 godziny tygodniowo w LO przez jeden semestr, tj. 15 godzin.

 

1.      Położenie Ukrainy.  

                 Liczba planowanych godzin lekcyjnych – 4

         Treści nauczania:

·         Położenie Ukrainy

·         Granice i obszar

·         Organizacja państwa

·         Uchwalenie niepodległości

2.      Charakterystyka środowiska geograficznego Ukrainy.

                 Liczba planowanych godzin lekcyjnych – 9

   Treść nauczania:

·         Przeszłość geograficzna Ukrainy na tle geologicznych struktur Europy

·         Formy polodowcowe

·         Ukształtowanie powierzchni

·         Pogoda i klimat

·         Wody

·         Gleby i szata roślinna

·         Główne krainy geograficzne

·     Zmiany w środowisku wywołane działalnością człowieka

3.                  Przegląd krain geograficznych

               Liczba planowanych godzin lekcyjnych – 5

              Treści nauczania:

a)   Charakterystyka fizycznogeograficzna krain geograficznych.

                    Niziny:

                   Nizina Poleska

                      Nizina Naddnieprowska

                     Nizina Czarnomorska

Wyżyny:

                   Wyżyna Wołyńsko-Podolska

                   Wyżyna Naddnieprowska

                   Wyżyna Doniecka

     Wyżyna Nadazowska

Góry:

                  Ukrainskie Karpaty

                  Krymskie

 

b)      Działalność człowieka w poszczególnych krainach, ważne miejscowości.

c)      Atrakcje turystyczne w każdej krainie

d)     Specyfika krainy

 

4.       Ludność Ukrainy

         Liczba planowanych godzin lekcyjnych – 3     

             Treści nauczania:

·         Rozmieszczenie ludności

·         Struktura narodowościowa, język

·         Procesy urbanizacyjne

·         Główne miasta

·          Podział administracyjny

·          Współczesna wieś ukraińska

·          Diaspora ukraińska

5.      Przemysł Ukrainy.

                Liczba planowanych godzin lekcyjnych – 5

                    Treści nauczania:

·                   Działy i gałęzie przemysłu

·                   Surowce naturalne

·                   Przemysł energetyczny

·                   Czynniki  lokalizacji przemysłu

·                  Restrukturyzacja przemysłu

·                  Okręgi przemysłowe

·                  Zagrożenia ekologiczne

 

6.         Rolnictwo

       Liczba planowanych godzin lekcyjnych – 3

           Treści nauczania:

·              Czynniki przyrodnicze i poza przyrodnicze rozwoju rolnictwa

·              Rejony upraw i hodowli

·              Rolnictwo Ukrainy na tle rolnictwa w innych krajach europejskich

   7     Transport i łączność

       Liczba planowanych godzin lekcyjnych – 2

            Treści nauczania:

·             Rodzaje transportu

·             Transport wodny

·             Transport lądowy i lotniczy

· Znaczenie transportu i łączności dla rozwoju gospodarki

8.  Współpraca Ukrainy z państwami  świata i organizacjami międzynarodowymi.

      Liczba planowanych godzin lekcyjnych – 2

      Treści nauczania:

·                   Współpraca ekonomiczna i polityczna na arenie światowej, UE i regionalnej

 

Opracowanie:

Irena Drozd - nauczyciel Zespołu Szkół im. Tarasa Szewczenki

w Białym Borze z ukraińskim językiem nauczania