Dlaczego nauczyciele podejmują działania innowacyjne?
-Zmiany =wprowadzenie czegoś jakościowo nowego w warsztacie pracy nauczyciela
-Poszerzenie swojej działalności o nowe elementy poza podstawę programową.
-Integralny element działalności szkoły=kreatywność uczniów , jak i nauczycieli.
-Inspirowanie nauczycieli = rozwijanie kompetencji uczniów.
-Wymagania niezbędne do uzyskania stopnia nauczyciela dyplomowanego obejmują:
-realizację co najmniej dwóch z następujących zadań:
a) opracowanie i wdrożenie programu , innowacji lub innych działań dydaktycznych, wychowawczych, opiekuńczych lub innych związanych z oświatą, powiązanych ze specyfiką szkoły, w szczególności na rzecz uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
INNOWACJA PEDAGOGICZNA-OBOWIĄZUJĄCE PRZEPISY PRAWNE.
WPROWADZANIE INNOWACJI PEDAGOGICZNEJ
*zniesienie koniecznościzgłaszaniainnowacjipedagogicznejkuratorowi oświaty i organowiprowadzącemu.
*zniesieniewymagańformalnychwarunkujących rozpoczęciedziałalnościinnowacyjnej,
*szkoła samodzielnie podejmujedecyzję ,jakie innowacjebędzie prowadziła, realizowała
I w jaki sposób dokumentowała.
REGULACJEDOTYCZĄCE DZIAŁAŃINNOWACYJNYCH.
*koniecznośćzapewnieniaprzezsystemoświatykształtowaniau uczniówpostaw przedsiębiorczości i kreatywności , sprzyjającychaktywnemu uczestnictwu w życiugospodarczym ,w tym poprzez stosowanie w procesiekształceniainnowacyjnychrozwiązań programowych , organizacyjnychlubmetodycznych/art.1 pkt 18/,
*obowiązektworzeniaprzez szkoły i placówkiwarunków do rozwojuaktywności ,w tym kreatywności uczniów/art.44 ust.2 pkt 3 /.
*możliwość wspierania nauczycieli ,w ramach nadzoru pedagogicznego, w realizacjizadań służącychpoprawieistniejącychlub wdrożeniunowych rozwiązań w procesiekształcenia ,przy zastosowaniunowatorskich działańprogramowych ,organizacyjnychlub metodycznych ,którychcelemjestrozwijaniekompetencjiuczniów oraz nauczycieli/art.55 ust.1 pkt 4/.
*obowiązek stwarzania przez dyrektora szkoły warunkówdo działania w szkole lub placówce :wolontariuszy , stowarzyszeń i innychorganizacji ,którymcelem statutowymjest działalnośćwychowawczalub rozszerzaniei wzbogacanie formdziałalnościdydaktycznej ,wychowawczej ,opiekuńczeji innowacyjnej szkoły lub placówki /art.68 ust.1 pkt 9/.
INNOWACJA PEDAGOGICZNA-DEFINICJA
RODZAJE INNOWACJI PEDAGOGICZNEJ- PROGRAMOWE.
*modyfikacja programu nauczania (bez naruszenia podstawy programowej),
*realizacja programu autorskiego,
*integrowanie nauczania wokół bloków edukacyjnych,
*wprowadzenie wewnątrzszkolnych zasad oceniania uczniów.
RODZAJE INNOWACJI PEDAGOGICZNEJ -METODYCZNE.
*zmiany w procesie nauczania –uczenia się w zakresie stosowania nowych metod i form pracy z uczniem,
*warsztat pracy nauczyciela,
*prezentacja materiał, utrwalania lub sprawdzania wiadomości i umiejętności,
*sposób sprawdzania efektywności nauczania oraz kontroli osiągnięć uczniów,
*zakres programu nauczania, technik dydaktycznych, nowych treści, stylów uczenia i nauczania.
RODZAJE INNOWACJI PEDAGOGICZNEJ –ORGANIZACYJNE.
*struktury działań pedagogicznych, które polegają na:
-zmianie liczby uczniów w klasie,
-wprowadzeniu zmiany czasu trwania lekcji.
-tworzeniu zespołów problemowych w szkole,
-prowadzeniu zajęć we współpracy z innym specjalistą,
-organizacji klasopracowni,
-form współpracy szkoły z innymi instytucjami w zakresie wspierania rozwoju uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
*mogą obejmować zmiany planu, zadań i ról ucznia i nauczyciela oraz relacji zachodzących między nimi.
INNOWACJA PEDAGOGICZNA JEST AKTYWNOŚCIĄ:
*celową - ukierunkowaną na określone efekty, jakie można dzięki niej uzyskać;
*planową - porządkowaną przez przemyślany harmonogram działań i czynności;
*zorganizowaną – przewiduje potrzebne zasoby i środki;
*kontrolowaną – możemy śledzić przebieg aktywności innowacyjnej odnosząc ją do określonego sposobu ewaluacji.
PROPOZYCJA PROWADZENIA DOKUMENTACJI.
*procedura wprowadzania innowacji pedagogicznej w szkole/placówce;
*karta informacji:
-tytuł/nazwa innowacji pedagogicznej;
- autor innowacji; rodzaj innowacji;
- zakres innowacji; zapewnienie odpowiednich warunków kadrowych i organizacyjnych/koszty/;
-przewidywany czas realizacji innowacji;
-źródło działań innowacyjnych;
-cel innowacji;
- krótki opis nowatorskich rozwiązań programowych, metodycznych, organizacyjnych;
- opinie merytoryczne pozyskane w sprawie planowanej innowacji pedagogicznej;
-sposób prowadzenia ewaluacji działań innowacyjnych;
*Uchwała rady pedagogicznej.
PRZYKŁAD PROCEDURY WPROWADZANIA INNOWACJI PEDAGOGICZNEJ.
*Innowacją pedagogiczną jest nowatorskie rozwiązanie programowe, organizacyjne lub merytoryczne, mające na celu poprawę jakości pracy szkoły.
*Nauczyciel ma prawo stosowania nowatorskich rozwiązań edukacyjnych w formie innowacji pedagogicznych.
*Udział nauczyciela w opracowywaniu i wdrażaniu innowacji pedagogicznych jest dobrowolny.
*Działalnością innowacyjną można objąć wybrane zajęcia edukacyjne, wybrany oddział lub określoną grupę uczniów.
*Jeżeli wprowadzenie innowacji pedagogicznej wymaga przyznania szkole dodatkowych środków budżetowych, to mogą być one podjęte jedynie w sytuacji, gdy organ prowadzący szkołę wyrazi pisemną zgodę na finansowanie zaplanowanych działań.
*Innowacja wdrażana w szkole nie może naruszać uprawnień ucznia:
-do bezpłatnej nauki, wychowania i opieki w zakresie ustalonym w ustawie Prawo oświatowe,
- w zakresie warunków i sposobu przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty/maturalnego,
-w zakresie uzyskania wiadomości i umiejętności niezbędnych do ukończenia danego typu szkoły, opisanych w podstawie programowej kształcenia ogólnego.
-rekrutacja uczniów do oddziału, w którym prowadzona jest innowacja pedagogiczna odbywa się na zasadach powszechnej dostępności, zgodnie z art. 14 ust,1 pkt2 ustawy Prawo oświatowe.
-Nauczyciel /zespół nauczycieli zgłasza dyrektorowi szkoły chęć wdrożenia innowacji pedagogicznej /w niektórych typach szkół w formie pisemnej ,wypełniając kartę innowacji/
-Wdrożenie innowacji następuje po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej i rady rodziców.
- W przypadku innowacji pedagogicznej wymagającej przyznania na jej realizację dodatkowych środków budżetowych dyrektor szkoły występuje do organu prowadzącego o pisemną zgodę na finansowanie planowanych działań.
-Po zakończeniu wdrażania innowacji pedagogicznej nauczyciel /zespół nauczycieli przeprowadza jej ewaluację/sprawozdanie. Wyniki ewaluacji /sprawozdanie przedstawia w formie pisemnej.
CO JEST ISTOTNE PRZY PROWADZENIU INNOWACJI PEDAGOGICZNYCH.
Powinniśmy na piśmie zyskać:
*zgody nauczycieli ,którzy będą uczestniczyć w innowacji /przepisy nie określają tej kwestii/.
*pisemną zgodę autora lub zespołu autorskiego innowacji na jej prowadzenie w szkole,w przypadku gdy założenia innowacji nie były wcześniej opublikowane.
*jeżeli innowacja wymaga przyznania szkole dodatkowych środków ,należy uzyskać pisemną zgodę organu prowadzącego na finansowanie planowanych działań.
CELE INNOWACJI.
*Potrzeba posługiwania się ucznia/absolwenta językiem obcym /polskim-ukraińskim/.
*Podniesienie jakości kształcenia.
*Wyposażenie ucznia/absolwenta w umiejętności posługiwania się j.obcym.
*Rozwijanie umiejętności komunikowania się adekwatnie do wymagań współczesnych realiów życia społeczno-gospodarczego krajów europejskich..
*Korelacja kształcenia ogólnego.
INNOWACYJNE METODY I FORMY PRACY:
.Systematyczne rozwijanie kompetencji komunikacyjnych u uczniów poprzez zastosowanie metod poszukujących i praktycznych , stwarzających możliwość rozwijania kompetencji językowych w typowych sytuacjach zawodowych.
.Metody nauczania:
*metoda komunikacyjna
*metoda audiowizualna
*karty pracy/np. zestawy ćwiczeń leksykalnych i gramatycznych/
*praca z tekstami pisanymi i słuchanymi/także autentycznymi/
INNOWACYJNE METODY I FORMY PRACY:
*prezentacja nowego słownictwa za pomocą zdjęcia ,obrazka, plakatu, rekwizytów, gestów, mimiki,
*burza mózgów,
*uzupełnianie tabeli, luk, zdań na podstawie informacji w tekście,
*technika pytań i odpowiedzi do tekstu czytanego lub słyszanego,
*zdania typu prawda – fałsz, zadania wielokrotnego wyboru,
*streszczanie, opowiadanie o usłyszanym lub przeczytanym tekście,
*dialogi i rozmowy w typowych sytuacjach zawodowych, odgrywanie ról,
*projekty językowe.
INNOWACYJNE METODY I FORMY PRACY:
Formy pracy:
*indywidualizacja procesu nauczania,
*praca w parach lub grupach,
*praca z całą grupą,
EWALUACJA:
.Osiągnięcia uczniów będą oceniane na podstawie:
*Oceny atrakcyjności zajęć
*Informacji zwrotnej w formie ankiet od uczniów.
, Sposobu ewaluacji:
*Obserwacja uczniów podczas zajęć i realizowanych zadań,
*Ankieta
*Udział uczniów w konkursach
*Oceny prac dodatkowych ,projektów.
Życzę owocnej pracy.
Dziękuję za uwagę