INNOWACJA PEDAGOGICZNA

Dlaczego nauczyciele podejmują  działania  innowacyjne?

 -Zmiany =wprowadzenie czegoś jakościowo nowego w warsztacie pracy nauczyciela 

-Poszerzenie  swojej działalności  o nowe elementy poza podstawę programową.

-Integralny element  działalności  szkoły=kreatywność  uczniów , jak i nauczycieli.

-Inspirowanie nauczycieli = rozwijanie kompetencji uczniów.

-Wymagania niezbędne do uzyskania stopnia  nauczyciela dyplomowanego obejmują:

 -realizację co najmniej dwóch  z następujących  zadań:

a) opracowanie i wdrożenie programu , innowacji lub innych działań dydaktycznych, wychowawczych, opiekuńczych lub innych związanych  z oświatą, powiązanych ze specyfiką szkoły, w  szczególności na rzecz uczniów ze specjalnymi potrzebami  edukacyjnymi.

 INNOWACJA PEDAGOGICZNA-OBOWIĄZUJĄCE  PRZEPISY PRAWNE.

  • Dnia 01 września 2017 r. utraciło moc rozporządzenie  Ministra  Edukacji i Sportu  z  dnia 09.04.2002 r. w sprawie warunków prowadzenia  działalności  innowacyjnej  i eksperymentalnej przez szkoły i placówki  ( Dz.U.2002 r., nr 56 ,poz.506 z póżn.zm).
  • Wszystkie kwestie dotyczące działalności innowacyjnej i eksperymentalnej  regulują  przepisy  ustawy z dnia 14 grudnia 2016r.Prawo oświatowe.
  • Ustawa z 07 września 1991r. o systemie oświaty –art.41 ust.1 pkt3 ,art. 50 ust.2 .
  • Ustawa z 14 grudnia 2016 r.-Przepisy wprowadzające ustawę-Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017r. poz.60)-art.15 pkt 29 b.
  • Ustawa z 14 grudnia 2016r.-Prawo oświatowe (Dz.U. z  2017r.poz.59)-art.1 pkt18 ,art.44 ust.2 pkt 3 ,art.55 ust.1 pkt4,art.68 ust.1 pkt 9, art.86 ust.1.
  • Nowe regulacje prawne dotyczące działalności  innowacyjnej  szkoły  przeniesiono na poziom  ustawy.
  • Akcentuje  się w niej ,że  działalność  innowacyjna  jest  integralnym  elementem działalności szkoły.

 

WPROWADZANIE INNOWACJI PEDAGOGICZNEJ

*zniesienie koniecznościzgłaszaniainnowacjipedagogicznejkuratorowi oświaty i organowiprowadzącemu.

*zniesieniewymagańformalnychwarunkujących rozpoczęciedziałalnościinnowacyjnej,

*szkoła samodzielnie podejmujedecyzję ,jakie innowacjebędzie prowadziła, realizowała

I w jaki sposób dokumentowała.

 

 

REGULACJEDOTYCZĄCE DZIAŁAŃINNOWACYJNYCH.

 

*koniecznośćzapewnieniaprzezsystemoświatykształtowaniau uczniówpostaw przedsiębiorczości i kreatywności , sprzyjającychaktywnemu uczestnictwu w życiugospodarczym ,w tym poprzez stosowanie w procesiekształceniainnowacyjnychrozwiązań programowych , organizacyjnychlubmetodycznych/art.1 pkt 18/,

*obowiązektworzeniaprzez szkoły i placówkiwarunków do rozwojuaktywności ,w tym kreatywności uczniów/art.44 ust.2 pkt 3 /.

*możliwość wspierania nauczycieli ,w ramach nadzoru pedagogicznego, w realizacjizadań służącychpoprawieistniejącychlub wdrożeniunowych rozwiązań w procesiekształcenia ,przy zastosowaniunowatorskich działańprogramowych ,organizacyjnychlub metodycznych ,którychcelemjestrozwijaniekompetencjiuczniów oraz nauczycieli/art.55 ust.1 pkt 4/.

*obowiązek stwarzania przez dyrektora szkoły warunkówdo działania w szkole lub placówce :wolontariuszy , stowarzyszeń i innychorganizacji ,którymcelem statutowymjest działalnośćwychowawczalub rozszerzaniei wzbogacanie formdziałalnościdydaktycznej ,wychowawczej ,opiekuńczeji innowacyjnej szkoły lub placówki /art.68 ust.1 pkt 9/.

 

INNOWACJA PEDAGOGICZNA-DEFINICJA

  • To każde nowatorskie rozwiązanie programowe ,organizacyjne  lub  metodyczne, mające na celu poprawę jakości pracy szkoły.
  • Ustawy Prawo Oświatowe.
  • Podstawowym  wymogiem  stawianym innowacjom jest potwierdzenie, że gwarantują  realizację zadań szkoły określonych  w prawie oświatowym, w szczególności w podstawie  programowej.

RODZAJE INNOWACJI PEDAGOGICZNEJ- PROGRAMOWE.

*modyfikacja programu nauczania (bez naruszenia podstawy programowej),

*realizacja programu autorskiego,

*integrowanie nauczania  wokół bloków edukacyjnych,

*wprowadzenie wewnątrzszkolnych  zasad oceniania  uczniów.

RODZAJE INNOWACJI  PEDAGOGICZNEJ  -METODYCZNE.

*zmiany w procesie nauczania –uczenia się w zakresie stosowania nowych metod i form pracy z uczniem,

*warsztat pracy nauczyciela,

*prezentacja materiał, utrwalania lub sprawdzania wiadomości i umiejętności,

*sposób sprawdzania efektywności nauczania oraz kontroli osiągnięć uczniów,

*zakres programu nauczania, technik dydaktycznych, nowych treści, stylów uczenia i nauczania.

RODZAJE INNOWACJI PEDAGOGICZNEJ –ORGANIZACYJNE.

*struktury działań pedagogicznych, które polegają na:

-zmianie liczby uczniów w klasie,

-wprowadzeniu zmiany czasu trwania lekcji.

-tworzeniu zespołów problemowych w szkole,

-prowadzeniu zajęć we współpracy z innym specjalistą,

-organizacji klasopracowni,

-form współpracy szkoły z innymi  instytucjami w zakresie wspierania rozwoju uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych.

*mogą obejmować zmiany planu, zadań i ról ucznia i nauczyciela oraz relacji zachodzących  między nimi.

INNOWACJA  PEDAGOGICZNA JEST AKTYWNOŚCIĄ:

*celową - ukierunkowaną  na określone  efekty, jakie można dzięki niej uzyskać;

*planową - porządkowaną przez przemyślany harmonogram działań i czynności;

*zorganizowaną – przewiduje potrzebne  zasoby  i środki;

*kontrolowaną – możemy śledzić przebieg aktywności  innowacyjnej odnosząc  ją  do określonego sposobu ewaluacji.

PROPOZYCJA PROWADZENIA DOKUMENTACJI.

*procedura  wprowadzania innowacji pedagogicznej w szkole/placówce;

*karta informacji:

     -tytuł/nazwa innowacji pedagogicznej;

     - autor innowacji; rodzaj innowacji;

     - zakres innowacji;  zapewnienie odpowiednich  warunków  kadrowych i  organizacyjnych/koszty/;

        -przewidywany czas realizacji innowacji;

         -źródło  działań innowacyjnych;

         -cel innowacji;

      - krótki opis nowatorskich rozwiązań programowych, metodycznych, organizacyjnych;

       - opinie merytoryczne pozyskane w sprawie planowanej innowacji pedagogicznej;

        -sposób prowadzenia ewaluacji działań innowacyjnych;

*Uchwała rady pedagogicznej.

PRZYKŁAD PROCEDURY WPROWADZANIA INNOWACJI PEDAGOGICZNEJ.

*Innowacją pedagogiczną jest nowatorskie rozwiązanie  programowe, organizacyjne lub merytoryczne, mające na celu poprawę jakości pracy szkoły.

*Nauczyciel ma prawo stosowania  nowatorskich  rozwiązań edukacyjnych w formie  innowacji pedagogicznych.

*Udział nauczyciela w opracowywaniu i wdrażaniu innowacji pedagogicznych jest dobrowolny.

*Działalnością innowacyjną można objąć wybrane zajęcia edukacyjne, wybrany oddział lub określoną grupę uczniów.

*Jeżeli wprowadzenie innowacji pedagogicznej  wymaga  przyznania szkole dodatkowych środków budżetowych, to mogą być one podjęte jedynie w sytuacji, gdy organ prowadzący  szkołę wyrazi pisemną zgodę na finansowanie zaplanowanych działań.

*Innowacja  wdrażana w szkole nie może naruszać uprawnień ucznia:

   -do bezpłatnej nauki, wychowania i opieki w zakresie ustalonym w ustawie Prawo oświatowe,

    - w zakresie warunków i sposobu przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty/maturalnego,

     -w zakresie uzyskania wiadomości i umiejętności  niezbędnych  do ukończenia  danego typu szkoły, opisanych w podstawie programowej kształcenia ogólnego.

     -rekrutacja uczniów do oddziału, w którym prowadzona jest innowacja  pedagogiczna odbywa się na zasadach powszechnej  dostępności, zgodnie z art. 14 ust,1 pkt2 ustawy Prawo  oświatowe.

      -Nauczyciel /zespół  nauczycieli  zgłasza dyrektorowi szkoły  chęć wdrożenia  innowacji  pedagogicznej /w niektórych typach szkół w formie pisemnej ,wypełniając  kartę innowacji/

      -Wdrożenie innowacji następuje  po zasięgnięciu  opinii rady pedagogicznej i rady rodziców.

       - W przypadku  innowacji pedagogicznej  wymagającej  przyznania na jej  realizację  dodatkowych   środków budżetowych  dyrektor  szkoły  występuje  do organu prowadzącego o pisemną zgodę  na finansowanie  planowanych  działań.

       -Po zakończeniu wdrażania innowacji  pedagogicznej  nauczyciel /zespół  nauczycieli przeprowadza  jej ewaluację/sprawozdanie. Wyniki  ewaluacji /sprawozdanie przedstawia  w formie  pisemnej.

 CO JEST ISTOTNE PRZY PROWADZENIU INNOWACJI  PEDAGOGICZNYCH.

       Powinniśmy na piśmie zyskać:

    *zgody nauczycieli ,którzy  będą uczestniczyć  w innowacji  /przepisy nie określają  tej kwestii/. 

    *pisemną zgodę autora lub zespołu  autorskiego  innowacji na jej prowadzenie w szkole,w przypadku  gdy założenia  innowacji  nie były wcześniej  opublikowane.

     *jeżeli innowacja  wymaga przyznania  szkole  dodatkowych środków ,należy  uzyskać  pisemną   zgodę organu  prowadzącego na  finansowanie planowanych działań.

CELE INNOWACJI.

 *Potrzeba posługiwania się  ucznia/absolwenta  językiem obcym /polskim-ukraińskim/.

  *Podniesienie  jakości kształcenia.

   *Wyposażenie ucznia/absolwenta  w umiejętności  posługiwania  się j.obcym.

    *Rozwijanie umiejętności  komunikowania  się  adekwatnie do wymagań  współczesnych  realiów życia społeczno-gospodarczego  krajów   europejskich..

      *Korelacja kształcenia ogólnego.

 INNOWACYJNE  METODY  I FORMY PRACY:

.Systematyczne rozwijanie  kompetencji  komunikacyjnych u uczniów  poprzez  zastosowanie  metod  poszukujących i  praktycznych , stwarzających  możliwość  rozwijania  kompetencji  językowych  w  typowych  sytuacjach  zawodowych.

.Metody nauczania:

*metoda  komunikacyjna

*metoda audiowizualna

*karty pracy/np. zestawy ćwiczeń  leksykalnych i gramatycznych/

*praca z tekstami pisanymi i słuchanymi/także autentycznymi/

INNOWACYJNE  METODY  I FORMY PRACY:

     *prezentacja  nowego słownictwa za pomocą  zdjęcia ,obrazka, plakatu, rekwizytów, gestów, mimiki,

      *burza mózgów,

       *uzupełnianie  tabeli, luk, zdań na podstawie informacji w tekście,

        *technika pytań i odpowiedzi do tekstu czytanego lub słyszanego,

         *zdania typu prawda – fałsz, zadania wielokrotnego wyboru,

          *streszczanie, opowiadanie o usłyszanym lub przeczytanym  tekście,

          *dialogi i rozmowy w typowych sytuacjach zawodowych, odgrywanie ról,

            *projekty językowe.

INNOWACYJNE METODY  I FORMY PRACY:

            Formy pracy:

           *indywidualizacja  procesu  nauczania,

            *praca w parach lub grupach,

             *praca  z całą grupą,

EWALUACJA:

      .Osiągnięcia  uczniów  będą oceniane na podstawie:

*Oceny atrakcyjności  zajęć

*Informacji zwrotnej  w formie ankiet od  uczniów.

,                       Sposobu ewaluacji:

                 *Obserwacja uczniów podczas zajęć i realizowanych zadań,

                  *Ankieta

                   *Udział  uczniów w konkursach

                    *Oceny  prac dodatkowych ,projektów.

                                                          Życzę owocnej pracy.

                                                                                  Dziękuję za  uwagę