Kreatywność- ważny proces w koncepcji uczenia się.

 Przyjęte  przez Unię Europejską  kompetencje  kluczowe , czyli najważniejsze   w  koncepcji  całożyciowego  uczenia się tj. wiedza, umiejętności  i postawy, nauczyciel  kształtuje , ponieważ  jest świadomy tego, że pobyt  ucznia w szkole, zdobywanie ocen, zdawanie  egzaminów  zewnętrznych, to tylko  przejściowy etap w życiu  młodego  człowieka. Jednak należy patrzeć w przyszłość, dostrzegać  relacje  między  edukacją a rynkiem pracy i uwarunkowaniami  społecznymi. Młodzi ludzie  traktują  wiedzę i  umiejętności  jako  kapitał, który poszerzają  aby w przyszłości  czerpać  przy tym  satysfakcję osobistą  i przyczyniać  się do rozwoju  gospodarczego, technicznego czy społecznego. Do  tego jest potrzebne kreatywne  myślenie. Problemy z jakimi  młodzi ludzie spotykają się w szkole, zwykle są zamknięte. W życiu  codziennym  są one otwarte i wieloaspektowe. Myślenie kreatywne wymaga  od uczniów  znajdowania  różnych  rozwiązań problemów, samodzielnych  poszukiwań informacji, stawianiem  hipotez, oceną własnych  pomysłów   i  prezentowaniem  dokonanych  odkryć.

Kreatywność  uznawana jest  za proces  myślowy  najwyższego rzędu, który  integruje  inne procesy  myślowe. Takimi  procesami  są:

 - poszukiwanie  problemów, formułowanie pytań, badanie,

- kojarzenie ,łączenie  odległych koncepcji,

- transformowanie – przekształcenie starego  w nowe, pozbywanie się starych schematów,

- generowanie nieszablonowych  rozwiązań.

Kreatywność wymaga  wytrwałości ,koncentracji na formie i treści, ewaluacji  pomysłów. Prowokowanie  kreatywności  uczniowskiej  sprzyja  podnoszeniu  efektywności  kształcenia  językowego. Nauczyciel  nie może  rozwijać kreatywności  u ucznia, jeśli sam nie jest kreatywny. I tak , np.: rozwiązywanie  zadań  tekstowych  przez  uczniów  hamuje ich kreatywność, podczas ,gdy  wszystkie działania  dydaktyczne  w formie gier, zabaw i projektów  wpływają  pozytywnie  na rozwój  kreatywności u uczniów. Wykazały to  przeprowadzone badania.

 Gry i zabawy  to formy ułatwiające :

- rozwijanie  pamięci  i uwagi,

-stymulacja procesów  poznawczych;

-rozwijanie samodzielności  myślenia;

-kształtowanie umiejętności  negocjacji,  kompromisu;

-wzmacnianie swobody i płynności  wypowiedzi;

Muszą one być  dostosowane  do wieku, możliwości, możliwości intelektualnych i językowych uczniów   oraz ich zainteresowań.

Przykładowe  formy kreatywności  na poszczególnych  etapach  edukacyjnych.

Pierwszy etap edukacyjny/klasy 1-3 szkoły podstawowej, w tym uczniowie sześcioletni/- to czas gdy wspieranie  uzdolnień  ucznia powinno  koncentrować  się  na rozwijaniu jego zainteresowań  i przygotowywanie  do samodzielności  w nauce.

Na lekcjach  może to być  realizowane  poprzez:

-czytanie i inscenizowanie bajek;

-gry i zabawy;

Drugi etap edukacyjny /klasy 4-8   szkoły podstawowej/, to etap ,w którym  kształtujemy  u uczniów  ich samodzielność  w  nauce i przygotowujemy  do  myślenia  analitycznego. Praca  z uczniem  powinna   opierać się  na:

-stosowanie otwartych form nauczania, jak projekt /w tym projekty  długoterminowe, wykraczające poza jedną jednostkę lekcyjną;

-oglądanie  filmów  obcojęzycznych /fabularnych  lub dydaktycznych/,rozbudzających fantazję dzieci;

-wykorzystywaniu  różnych źródeł  informacji  i zachęcanie  ucznia  do ich samodzielnego  poszukiwania;

3.Trzeci etap edukacyjny,  to  czas ,w którym  kształtuje się  światopogląd  ucznia.

Umożliwiamy  uczniom  uczenia się  otwartego ,kreatywnego projektowego ,w trakcie którego  będą mogli :

- realizować  własne pomysły  ;

- zadawać pytania  i samodzielnie poszukiwać  na nie odpowiedzi;

 - dyskutować  i  argumentować;

 - kreatywnie tworzyć  wypowiedzi  pisemne  i  ustne;

 -nauka piosenek – konkurs na piosenkę;

-stosowanie różnych  materiałów  wizualnych /obrazków, rekwizytów ,plakatów, filmów, pacynek;

-przygotowywanie krótkich  form  scenicznych, teatralnych /na podstawie  przeczytanych  bajek;

-możliwość  samodzielnego  decydowania  o  wyborze  zeszytu / z jakiej serii bajek  ma być  okładka;.

-wykorzystywać  różne  źródła  informacji.

 

Irena Drozd

Doradca metodyczny