Metoda projektu jest istotnym i wartościowym ogniwem w procesie kształcenia. Wpływa ona pozytywnie na uczniów, którzy dzięki niej zwiększają swoją motywację do nauki, bardziej angażują się w działania edukacyjne, rozwijają wiedzę kulturową, zdobywają doświadczenie w pracy zespołowej, podnosząc w ten sposób kompetencje społeczne. Metoda ta jest bardzo ważnym narzędziem kształcenia między przedmiotowego, które pozwala młodym ludziom łączyć wiedzę i umiejętności z różnych dziedzin życia oraz przygotować ich do skutecznego działania we współczesnym świecie i podejmowania różnego rodzaju wyzwań. Metoda projektu jest skutecznym elementem usprawniania procesu dydaktyczno-wychowawczego. Jest to jedna z tzw. metod aktywnych /Dzierzgowska 2004r./,w których kładzie się nacisk na samodzielne zdobywanie wiedzy przez uczniów. Ponadto poprawnie wykonany na lekcji projekt edukacyjny rozwija u uczniów nie tylko umiejętności językowe, lecz także praktyczne. Można tu wymienić , np.; umiejętność pracy w grupie i komunikowania się, podziału pracy ,wspólnego pokonywania trudności; organizacja pracy własnej, wykorzystywanie wielu źródeł informacji oraz łączenie tych informacji ,umiejętność oceny własnej pracy. Podejmując się organizacji projektu musimy odpowiedzieć sobie na kilka kluczowych pytań:
- Kto? Kto jest adresatem projektu?
- Co?- Co jest głównym tematem projektu?
- Dlaczego ? Dlaczego przedsięwzięcie jest realizowane?
- Gdzie ? Gdzie projekt będzie realizowany?
- Kiedy ? Kiedy odbędą się działania projektowe?
- Jak? Jak ostatecznie wykonać i ocenić projekt?
Projekt powinien uwzględniać sugestie wynikające z programu szkoły i szkolnego programu nauczania danego przedmiotu, którego jest częścią./Królikowski 2001r.
Etapy projektu
Wybór tematu:
Zaproponowałam temat o Czarnobylu. Uczniowie przez burzę mózgówsformułowali temat : CZARNOBYL WCZORAJ I DZISIAJ.
Ustalenia organizacyjne
Następną fazą realizacji projektu jest ustalenie spraw organizacyjnych. Zastanawiamy się ,co konkretnie należy zrobić ,aby realizacja projektu zakończyła się sukcesem. Jakie materiałyzgromadzić ,jaki produkt ma powstaćw efekcie realizacji np.: plakat, film, prezentacja. Następnie tworzymy grupy ,dzielimy zadaniaiplanujemyczas realizacji. Wybieramy lidera grupy. Ustalenia i decyzje dotyczące wyboru tematu i organizacji powinny być sformalizowane i zapisane .Powinny zawierać :
- temat projektu,
- cele,-czas realizacji,
- formę produktu końcowego,
- źródła ,z których korzystano,
- terminy konsultacji z nauczycielem,
- raporty uczniów.
Realizacja
Współpraca i umiejętnośkomunikowania się w grupie,odnosi się to do dzielenia się obowiązkami, wspólnej pracy i wspólnego rozwiązywania problemów. Nauczyciel powinien monitorować pracę w grupach, zwracając uwagę na to,czy nie pojawiają się konflikty ,jak grupy współpracują ze sobą. Tu ważny jest kontakt z liderem grupy i sekretarzem.
Zakończenie projektu.
Prezentacja i ocena. Prezentacja jest ostatnim etapem realizacji projektu./tu należy wpisać szczegóły. Ocena też powinna być wpisana do kontraktu/co będzie oceniane, czy etapami , czy po zakończeniu.
Podsumowanie
Posługując się metodą projektu na lekcji, nauczyciel też odnosi korzyść. Pozwala mu spojrzeć na uczniów inaczej, wydobyć z nich umiejętności ,których sami nie byli świadomi.
Irena Drozd