Metoda projektu

      Metoda  projektu  jest  istotnym  i  wartościowym  ogniwem w procesie  kształcenia. Wpływa ona  pozytywnie  na uczniów, którzy  dzięki  niej  zwiększają  swoją motywację do nauki, bardziej angażują się w  działania edukacyjne, rozwijają  wiedzę kulturową, zdobywają  doświadczenie  w pracy zespołowej, podnosząc  w ten sposób  kompetencje społeczne. Metoda ta jest  bardzo ważnym  narzędziem  kształcenia  między przedmiotowego, które pozwala  młodym  ludziom łączyć wiedzę i umiejętności  z  różnych dziedzin życia oraz przygotować  ich do  skutecznego  działania  we współczesnym świecie i  podejmowania  różnego rodzaju  wyzwań. Metoda projektu  jest skutecznym  elementem usprawniania  procesu dydaktyczno-wychowawczego. Jest to  jedna   z tzw. metod  aktywnych /Dzierzgowska 2004r./,w których kładzie się nacisk na samodzielne zdobywanie wiedzy  przez uczniów. Ponadto  poprawnie wykonany na lekcji projekt  edukacyjny  rozwija u uczniów  nie tylko umiejętności  językowe,  lecz  także praktyczne. Można tu wymienić , np.; umiejętność pracy w grupie  i komunikowania się, podziału pracy ,wspólnego  pokonywania  trudności; organizacja pracy własnej, wykorzystywanie  wielu źródeł  informacji  oraz łączenie  tych informacji ,umiejętność oceny  własnej pracy. Podejmując  się  organizacji  projektu  musimy odpowiedzieć  sobie na kilka kluczowych  pytań:

-  Kto? Kto jest  adresatem  projektu?

- Co?- Co  jest  głównym  tematem projektu?

- Dlaczego ? Dlaczego przedsięwzięcie  jest realizowane?

- Gdzie ? Gdzie projekt  będzie realizowany?

- Kiedy ? Kiedy  odbędą  się  działania projektowe?

- Jak? Jak  ostatecznie  wykonać  i ocenić projekt?

Projekt  powinien  uwzględniać  sugestie  wynikające  z programu szkoły  i szkolnego  programu  nauczania danego przedmiotu, którego  jest częścią./Królikowski  2001r.  

Etapy projektu

Wybór  tematu:

Zaproponowałam  temat o Czarnobylu. Uczniowie  przez burzę  mózgówsformułowali  temat : CZARNOBYL WCZORAJ I DZISIAJ.

Ustalenia organizacyjne

Następną fazą realizacji projektu jest ustalenie spraw organizacyjnych. Zastanawiamy się ,co konkretnie należy zrobić ,aby realizacja projektu zakończyła się sukcesem. Jakie materiałyzgromadzić ,jaki produkt ma powstaćw efekcie realizacji np.: plakat, film, prezentacja. Następnie tworzymy grupy ,dzielimy zadaniaiplanujemyczas realizacji. Wybieramy lidera grupy. Ustalenia i decyzje dotyczące wyboru tematu i organizacji powinny być sformalizowane i zapisane .Powinny zawierać :

- temat projektu,

- cele,-czas realizacji,

- formę produktu końcowego,

- źródła ,z których korzystano,

- terminy konsultacji z nauczycielem,

- raporty uczniów.

 

       Realizacja

Współpraca i umiejętnośkomunikowania się w grupie,odnosi się to do dzielenia się obowiązkami, wspólnej pracy i wspólnego rozwiązywania problemów. Nauczyciel powinien monitorować pracę w grupach, zwracając uwagę na to,czy nie pojawiają się konflikty ,jak grupy współpracują ze sobą. Tu ważny jest kontakt z liderem grupy i sekretarzem.

Zakończenie projektu.

Prezentacja i ocena. Prezentacja jest ostatnim etapem realizacji projektu./tu należy wpisać szczegóły. Ocena też powinna być wpisana do kontraktu/co będzie oceniane, czy etapami , czy po zakończeniu.

Podsumowanie

Posługując się metodą  projektu na lekcji, nauczyciel też odnosi korzyść.  Pozwala mu spojrzeć na uczniów inaczej, wydobyć z nich umiejętności ,których sami nie byli świadomi.  

 

                                                                                                                                                                                             Irena Drozd