Jak uczcić w szkole Święto Niepodległości bez środków finansowych - propozycja organizacji zajęć

            

             Kończące się lato nieuchronnie stawia ośrodki kultury, szkoły i organizacje samorządowe przed dylematem, jak uczcić nasze święto narodowe. Pogoda zwykle nie sprzyja wystawnym imprezom plenerowych, znanym chociażby z amerykańskich obchodów Dnia Niepodległości. Szczególne dylematy dotyczą nauczycieli i dyrekcje szkół, które pragną godnie uczcić święto, dysponują jednak ograniczonymi środkami finansowymi. Niniejszy artykuł ma być podpowiedzią właśnie dla nich.

            Najprościej, z pozoru, jest ogłosić konkurs dla uczniów, np. na okolicznościowy plakat, kartkę, wspomnienie świadka. Niestety, wbrew pozorom wcale nie jest łatwo w dobie olbrzymiej ilości podobnych konkursów zainteresować szersze grono uczniów. Może lepiej konkurs na mema czy zabawnego sms-a. Niezależnie od typu konkursy, powinna mu towarzyszyć okolicznościowa wystawa nadesłanych prac.

            Równie często praktykowaną formą są apele czy akademie okolicznościowe, gdzie głównym punktem może być wspólne śpiewanie hymnu i pieśni patriotycznych. Niestety, od kilku lat zauważam, że naszej młodzieży coraz trudniej dłużej skupić się na stycznym przekazie. Apel taki należy wzbogacić chociażby pokazem zdjęć pięknych plenerów naszej ojczyzny, najciekawszych i najbardziej znanych budowli, najlepiej z okolicy danej placówki. Okolicznościowe prelekcje z historycznym tłem odzyskiwania niepodległości proponuję wzbogacić pokazem multimedialnym wykorzystującym zdjęcia, dokumenty czy filmiki z epoki i zaprezentować w węższym gronie np. na lekcjach historii w poszczególnych klasach w ciągu dwu dni poprzedzających święto. W prelekcjach warto też skoncentrować się nad pytaniem, dlaczego mimo wieloletniej germanizacji i rusyfikacji udało się naszemu Narodowi przetrwać.

            Alternatywą dla akademii może być  wieczór wspomnień, gdzie przy relaksacyjnej muzyce odczytane zostaną fragmenty wspomnień z epoki. Taki wieczór także może kończyć się np. wspólnym śpiewaniem pieśni patriotycznych. A może w pobliżu działa grupa rekonstrukcyjna. Nie musi to być grupa odwzorowująca początek XX wieku.

            Od kilku lat coraz liczniej proponuje się szczególnie dzieciom i młodzieży udział w przeróżnych turniejach gier stolikowych: warcabowym, szachowym, czy wreszcie w tenisie stołowym, ale także piłki siatkowej, piłki nożnej halowej, sztafety z przeszkodami.

            Trochę więcej formalności wymaga organizacji imprez plenerowych. Propozycją do rozważenia są marsze (parady) uczniów
z np. własnoręcznie zrobionymi biało-czerwonymi flagami.  Jeżeli szkoła nie jest położona w centrum miasta i istnieją dogodne warunki terenowe ciekawą propozycją jest zorganizowanie Biegów Niepodległości na różnych dystansach dla różnych grup wiekowych. Tu jednak pogoda może nam pokrzyżować plany, bo choć sportowcom pogoda nie powinna aż tak przeszkadzać, gorzej może być z publicznością.

            Zapewne Państwa doświadczenia i  pomysłowość podpowiadają jeszcze inną możliwe sposoby taniego uświetnienia   rocznicy  
w szkole. Będę wdzięczny za podzielenie się nimi chociażby drogą e-mailową czy na forum sieci współpracy i samokształcenia CEN
w Koszalinie „Historia w sieci”, dostępnej na głównej stronie w zakładce „Oferta szkoleniowa CEN”.

Tomasz Skonieczny

Doradca metodyczny