Przedstawienie celu lekcji i planowanego przebiegu zajęć.
Rekapitulacja pierwotna: nauczyciel prosi uczniów o przypomnienie pojęć: „złoty wiek XVI” oraz stulecie wojen w XVII wieku i ich skutki .
Faza realizacyjna
Na tablicy interaktywnej nauczyciel przedstawia sytuację w Polsce w XVIII wieku zagrożenia ze strony sąsiadów, na mapie pokazuje jakie ziemie odebrano Polsce w kolejnych rozbiorach.
Uczniowie podpisują na mapie konturowej w odpowiednich miejscach sąsiadów Polski: Prusy, Austrię i Rosję. Jako sprawdzenie wybrani uczniowie wykonują to zadania na tablicy multimedialnej.
Na tablicy interaktywnej nauczyciel przedstawia prezentację o roli Konstytucji 3 maja, oraz wprowadza postać Tadeusza Kościuszki, wykorzystanie fragmentu filmu „Kościuszko pod Racławicami”
Uczniowie wypowiadają się na temat udziału w powsatniu kosynierów, kim byli, dlaczego tak uzbrojeni, czy mogli być skuteczni.
Uczniowie wklejają do zeszytu postać kosyniera, podpisują ją.
Na tablicy interaktywnej nauczyciel przedstawia prezentację o skutkach powstania - likwidację państwa polskiego.
Faza podsumowująca
Zadanie dla uczniów: Uporządkuj podane wydarzenia w kolejności chronologicznej: np. Złożenie przysięgi przez Kościuszkę w Krakowie; Uchwalenie Konstytucji 3 maja; Trzeci rozbiór Polski; Bitwa pod Racławicami.
Podziękowanie za udział w lekcji, podsumowanie pracy i aktywności.