Upadek Rzeczypospolitej​​​​​​​ - scenariusz lekcji w klasie 4

Cele lekcji:

Uczeń:

  • poprawnie posługuje się terminami: rozbiory, konstytucja, kosynierzy
  • zna wydarzenia związane z datami: 3 maja 1791, 1794, 1795
  • wymienia państwa, które dokonały rozbiorów
  • charakteryzuje postać i dokonania Tadeusza Kościuszki
  • zna postać ostatniego króla Polski – Stanisława Augusta Poniatowskiego
  • przedstawia znaczenie uchwalenia Konstytucji 3 Maja

Metody:

  • praca z tablicą interaktywną
  • projekcja filmowa
  • elementy wykładu,
  • praca z mapą,

Formy pracy:

  • indywidualna, zbiorowa.

Środki dydaktyczne:

  • prezentacje multimedialne,
  • fragmentu filmu pt. „Kościuszko pod Racławicami",
  • mapa „Rozbiory Polski”,
  • karta pracy dla uczniów.

 

Przebieg lekcji:

Faza wprowadzająca

  1. Czynności organizacyjne: sprawdzenie obecności, podanie tematu lekcji.
  2. Przedstawienie celu lekcji i planowanego przebiegu zajęć.
  3. Rekapitulacja pierwotna: nauczyciel prosi uczniów o przypomnienie pojęć: „złoty wiek XVI” oraz stulecie wojen w XVII wieku i ich skutki .

Faza realizacyjna

  1. Na tablicy interaktywnej nauczyciel przedstawia sytuację w Polsce w XVIII wieku zagrożenia ze strony sąsiadów, na mapie pokazuje jakie ziemie odebrano Polsce w kolejnych rozbiorach.
  2. Uczniowie podpisują na mapie konturowej w odpowiednich miejscach sąsiadów Polski: Prusy, Austrię i Rosję. Jako sprawdzenie wybrani uczniowie wykonują to zadania na tablicy multimedialnej.
  3. Na tablicy interaktywnej nauczyciel przedstawia prezentację o roli Konstytucji 3 maja, oraz wprowadza postać Tadeusza Kościuszki, wykorzystanie fragmentu filmu „Kościuszko pod Racławicami”
  4. Uczniowie wypowiadają się na temat udziału w powsatniu kosynierów, kim byli, dlaczego tak uzbrojeni, czy mogli być skuteczni. 
  5. Uczniowie wklejają do zeszytu postać kosyniera, podpisują ją.
  6. Na tablicy interaktywnej nauczyciel przedstawia prezentację o skutkach powstania - likwidację państwa polskiego.

Faza podsumowująca

  1. Zadanie dla uczniów: Uporządkuj podane wydarzenia w kolejności chronologicznej: np. Złożenie przysięgi przez Kościuszkę w Krakowie; Uchwalenie Konstytucji 3 maja; Trzeci rozbiór Polski; Bitwa pod Racławicami.
  2. Podziękowanie za udział w lekcji, podsumowanie pracy i aktywności.