Klasyfikacja - czy coś więcej?

Młodzież klas maturalnych to osoby dorosłe, które mają za sobą 12 - 13 lat kształcenia w różnych szkołach i doświadczenia z wieloma nauczycielami, korepetytorami. Znają już siebie: wiedzą w jaki sposób zdobywają wiedzę i umiejętności, co sprawia im trudności, nauka jakich zagadnień jest przyjemnością. Ponadto, nauczyciele-praktycy doskonale zdają sobie sprawę z faktu, że dzieci i młodzież trafnie odczytują pasję nauczyciela, jego zaangażowanie i motywację do pracy. Uczniowie mają odwagę, aby wyrażać swoje zdanie i potrafią je uargumentować. Moment wystawiania oceny końcowo-rocznej (zwłaszcza na ostatnim etapie kształcenia) jest często zwieńczeniem kilkuletniej pracy i relacji uczeń-nauczyciel.

Jak to zrobić?

  1. Za pomocą anonimowej ankiety (polecam on-line, ale może też być wersja papierowa; max 5-6; MUSIMY dokładnie wiedzieć o jaką kwestię chcemy zapytać! - zatem precyzyjne formułujemy pytania;
  2. Swobodna rozmowa w przyjaznej atmosferze, niekoniecznie w klasie (ważne, aby odbyła się po wystawieniu ocen przez nauczyciela, a wypowiedzi uczniów nie miały wpływu na klasyfikację);
  3. Wykorzystanie gotowych schematów, tabel; ocen szkolnych (wygodne do sprawdzenia części organizacyjnych lekcji takich jak: tempo pracy, jasności przekazu, czytelności notatek, zadań, przygotowywanych przez nauczyciela kart pracy, projektów czy też atmosfery) - Przykład - schemat dr Elsner
  4. Ćwiczenie praktyczne do wykonania – Efekt widoczny natychmiast - Uczeń, wstaje, przechodzi na stronę prawą, wychodzi pierwszy z klasy, podnosi numerki, kolory, emotikony ect. w odpowiedzi na zadane przez nauczyciela pytanie). 

                        Wyniki ankiet, rozmów, rysunków, schematów należy solidnie przeanalizować i zweryfikować. Kluczową sprawą jest właściwe nastawienie się do faktu, że nie ma ludzi idealnych, że nauczyciel też człowiek i popełnia błędy. Ponadto świadomość, że biolog nie musi być ulubieńcem wszystkich uczniów, w tym miłośników np.: historii, polskiego, matematyki, muzyki czy wychowania fizycznego. Dokonując ewaluacji własnej pracy musimy być gotowi na ewentualną porażkę i dystans do własnych działań. Nie wolno nam zapominać, że pracujemy ze zmieniającym się dzieckiem, nastolatkiem, rodzicami. Pamiętajmy, że tylko informacja zwrotna od zainteresowanych jest szansą na zmianę, poprawę efektu końcowego ( wynik i zadowolenie ucznia) i większą satysfakcję z pracy.

Dla przypomnienia:

1. Klasyfikacja końcowo- roczna polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia z zajęć edukacyjnych i zachowania w danym roku szkolnym. To ustalenie końcowo-rocznych ocen klasyfikacyjnych z tych zajęć i zachowania (art. 44f ust. 3 ww. ustawy o systemie oświaty). 

2Należy poinformować ucznia i jego rodziców o przewidywanych rocznych ocenach (art. 44g ust.1) zgodnie z terminem i formą informowania określoną w statucie danej szkoły.

3. Na ocenę końcowo-roczną nie mają wpływu oceny z poprzednich lat. Ustalenie oceny klasyfikacyjnej z zajęć polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia w danym roku szkolnym. Może się zdarzyć, że uczeń uzyskał pozytywne oceny z danego przedmiotu w klasach niższych, zaś w klasie najwyższej uzyskał negatywną ocenę końcowo-roczną. Ostatecznie z tego powodu może nie ukończyć szkoły. Sytuacja odwrotna również może się zdarzyć..

4. Egzaminy próbne, testy diagnostyczne nie maja wpływu na ocenę końcowo-roczną. Przeprowadzenie egzaminu próbnego ma na celu pomóc uczniom (oraz rodzicom) ocenić stopień przygotowania do egzaminu zewnętrznego. Dodatkowo, daje informację o wynikach dotychczasowych przygotowań i ich efektywności. Wyniki takich sprawdzianów powinny być podane w punktach, procentach lub opisowo. Dlatego też nie wolnozamieniać wyników egzaminów zewnętrznych (także próbnych), diagnoz i badania wyników nauczania na oceny bieżące. Niedozwolone jest bowiem przeliczanie wyników punktowych na oceny cząstkowe.

5. Przemyślmy oceny  proponowane. Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje ustalanie warunków i trybu otrzymania wyższych niż przewidywane rocznych ocen klasyfikacyjnych (art. 44b ust. 6). Uczeń ma prawo do ubiegania się o ocenę wyższą wg warunków i procedury określonej przez szkołę. Nie oznacza to, że nauczyciel nie ma prawa ustalenia uczniowi oceny niższej niż proponowana, choć warto unikać takiej sytuacji. O ile nie budzi sprzeciwu podwyższenie oceny z inicjatywy nauczyciela, to jej obniżenie często jest powodem roszczeń rodziców. Ocena przewidywana to prognoza oceny końcowo-rocznej. Roczna ocena klasyfikacyjna może być w stosunku do oceny „przewidywanej” wyższa, niższa albo taka sama. Ponieważ ocenianie bieżące wciąż trwa i w niektórych sytuacjach kolejna ocena bieżąca może zmienić sytuację ucznia. Szczególnie gdy nauczyciel wahał się np. pomiędzy oceną dopuszczającą a niedostateczną. W przeciwnym razie ocena przewidywana miałaby rangę oceny „ustalonej” (ostatecznej). W ten sposób kończyłaby (zamykała) proces sprawdzania wiedzy uczniów i jej oceniania wraz z przekazaniem rodzicom informacji o ocenach proponowanych.

6Prawo do podwyższenia oceny Uczeń, rodzic ma prawo zgłoszić chęć podwyższenia rocznej oceny klasyfikacyjnej. Nauczyciel, podejmuje takie działania, jakie nakazuje mu statut. Należy pamiętać, że podwyższenie oceny nie odbywa się poprzez egzamin komisyjny. Ocenianie ucznia przed ustaleniem rocznej oceny klasyfikacyjnej, (w tym podwyższanie ocen)  jest wyłączną kompetencją nauczyciela przedmiotu. Na tym etapie ani inny nauczyciel, ani komisja, a nawet dyrektor szkoły nie mają prawa oceniania. 

7. Na klasyfikację ucznia ma wpływ frekwencja. Uczeń może nie być klasyfikowany z jednego, kilku albo wszystkich zajęć edukacyjnych, jeżeli: brak jest podstaw do ustalenia rocznej oceny klasyfikacyjnej z powodu nieobecności ucznia na tych zajęciach przekraczającej połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w okresie, za który przeprowadzana jest klasyfikacja.

 

            11.04.2024 r.

Pliki do pobrania
Przykładowe pytania ankietowePobierz