Mały motywator...

Dobry belfer to taki, który sam rozumie, o czym mówi, i potrafi to przełożyć na przykłady z życia codziennego.                                                                                                                                                                              To trudna rola nauczyciela, zwłaszcza jeśli chodzi o zagadnienia biologiczne? Co może nam pomóc? Na rynku pojawiło się nowe wydanie Biologii Campbella. Jest to pozycja znana wszystkim nauczycielom biologii czy studentom nauk przyrodniczych. „Nieśmiertelny klasyk” (tak książkę nazwał m.in. prof. dr hab. Piotr Tryjanowski (Uniwesytet Przyrodniczy  w Poznaniu) może stać się inspiracją dla nauczycieli szukających nowego podejścia do różnych zagadnień biologicznych omawianych na lekcjach. Najnowsza wersja jest odpowiednia również dla uczniów zgłębiających biologię na poziomie  rozszerzonym, przygotowujących się do olimpiad, konkursów czy też szukających interdyscyplinarnych wyjaśnień zjawisk biologicznych. Opisy najnowszych osiągnięć, historie odkryć (nawet tych kontrowersyjnych) są doskonałym materiałem źródłowym dla uczniów (np. odkrycie polimerazy DNA przez Arthura Kornberga jako podstawa do zrozumienia reakcji PCR, używanej w diagnostyce medycznej). Inowacją jest uczenie czytelnika krytycznego myślenia i sprawdzania podawanych treści poprzez wykorzystanie smartfonu. Z punktu widzenia edukacji i nauczyciela na uwagę zasługuje przedstawienie zagadnień z zakresu fizjologii, która często sprawia problemy młodzieży, zoologii, ekologii czy biologii środowiskowej. Ponadto, autorzy publikacji prezentując szeroki wachlarz zagadnień wybierają to, co podstawowe i najważniejsze, a co za tym idzie budują spójną koncepcję postrzegania zjawisk biologicznych. Walorem pozycji jest nie tylko treść, ale i przyjazny sposób jej zapisu. Kolejnym atutem omawianego podrecznika są czytelne grafiki (np. eksperymenty naukowe), zdjęcia, ryciny (np. stwórz powiązania). Autorzy w poszczególnych działach stosują wiele porównań, przenośni co ułatwia nie tylko ich zrozumienie, ale wpływa na lepsze ich zapamiętanie. W książce znajdziemy informację jak się uczyć poszczególnych działów biologii, a w każdym rozdziale czytelnik znajdzie test oraz pytania otwarte odnoszące się do niuansów biologicznych. Nowością w wydaniu jest także pojawienie się dodatkowych zadań na bokach stron (np. „narysuj replikację DNA na podstawie informacji z rozdziału 16”). Jak w poprzednich wydaniach  w pozycji znajdziemy słowniczek oraz indeks łacińskich i polskich nazw roślin czy zwierząt, co przy półtora tysiącach stron znacznie ułatwia poszukania interesujących treści. Niech obszerność pozycji nas nie przeraża! Biologia Campbella na biurku nauczyciela to dobry przykład dla ucznia, aktualność treści i niezawodność merytoryczna.

Zachęcam do zapoznania się z najnowszym wydaniem Biologii Campbella i wyrobienia własnej opinii

Literatura: Opracowanie zbiorowe. Biologia Campbella. Dom Wydawniczy Rebis, Poznań, ss.1488;  www.czasopismobiologia.pl

 

Magdalena Radko (09.2023)