"Nowa nazwa - stara metoda"

Metoda ping-pong to interaktywna metoda nauczania, w której nauczyciel i uczniowie na zmianę zadają sobie pytania i udzielają odpowiedzi. Może być z powodzeniem stosowana na lekcjach biologii w celu wspierania aktywnego uczestnictwa uczniów w procesie edukacyjnym oraz utrwalania wiedzy.

Poniżej przedstawiam kilka zasad, które stosujemy przy wykorzystaniu metody ping-pong na lekcjach biologii:

1. Przygotowanie pytania przez nauczyciela: Nauczyciel przygotowuje pytanie związane z tematem lekcji biologii, które może dotyczyć definicji, funkcji, procesów czy systemów biologicznych. Pytanie powinno być dostosowane do poziomu uczniów.2. Odpowiedź ucznia: Nauczyciel wybiera jednego z uczniów, który udziela odpowiedzi na zadane pytanie. Uczeń próbuje udzielić jak najpełniejszej odpowiedzi, wykorzystując swoją wiedzę.

3. Ocena odpowiedzi: Nauczyciel ocenia udzieloną odpowiedź ucznia i w razie potrzeby udziela dalszych informacji lub wyjaśnień.

4. Pytanie od ucznia: Uczeń, który udzielił odpowiedzi, zadaje pytanie nauczycielowi lub innemu uczniowi. Pytanie powinno być związane z tematem lekcji,  rozważanym zagadnieniem.

5. Udzielanie odpowiedzi: Nauczyciel lub wybrany uczeń odpowiada na zadane pytanie. Jeżeli nie potrafi odpowiedzieć lub odpowiedź jest niepełna zadający pytanie odpowiada, dopowiada lub prosi o wsparcie kolegę, koleżankę lub nauczyciela.

6. Powtarzanie procesu: Proces zadawania i udzielania pytań powtarza się na zmianę między nauczycielem a uczniami. Można również zachęcać uczniów do zadawania pytań sobie nawzajem, co dodatkowo rozwija umiejętność komunikacji i krytycznego myślenia.

Przykłady działów w których możemy znaleźć mnóstwo pojęć i zagadnień do sprawdzenia pytań i odpowiedzi: Ewolucja i dobór naturalny. Genetyka i dziedziczenie cech.Ekologia i interakcje międzyorganizmowe. Anatomia i funkcjonowanie układów organizmów (np. układ nerwowy, krążenia, trawienny)
Biotechnologia i inżynieria genetyczna. Biochemia i procesy metaboliczne w organizmach. Mikrobiologia i rola mikroorganizmów w przyrodzie. Fizjologia roślin i zwierząt. Immunologia i systemy odpornościowe.
Biologia komórek i ich struktura oraz funkcje.

Magdalena Radko (01.2024)