Wymagania edukacyjne dla uczniów ze specjalnymi potrzebami - chemia (11.04.2024 r.)

W związku z czestymi pytaniami jak dostosować warunki i formy pracy na lekcjach chemii z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, przedstawiam ogóny zakres dostosowań dla uczniów.

Jest on podzielony na przykładowe dysfunkcje najczęściej spotykane w naszej pracy pedagogicznej.

 

===>>> materiał dostępny po kliknięciu <<<===

 

Przepisy prawa oświatowego jednoznacznie wskazują, którym uczniom przysługuje tzw. dostosowanie wymagań edukacyjnych.
Nie wszyscy nauczyciele i rodzice mają jednak pewność, na jaką podstawę prawnej należy się powołać w przypadku stwierdzenia takiej potrzeby.

Zgodnie z § 2 rozporządzenia w sprawie ocenia, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych, wymagania edukacyjne, o których mowa w art. 44b ust. 8 pkt 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, dostosowuje się do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia:

  • posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego – na podstawie tego orzeczenia oraz ustaleń zawartych w indywidualnym programie edukacyjno-terapeutycznym;
  • posiadającego orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania – na podstawie tego orzeczenia;
  • posiadającego opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, o specyficznych trudnościach w uczeniu się, lub inną opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, wskazującą na potrzebę takiego dostosowania – na podstawie tej opinii;
  • nieposiadającego orzeczenia lub opinii wymienionych w pkt 1–3, który jest objęty pomocą psychologiczno-pedagogiczną w szkole – na podstawie rozpoznania indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz indywidualnych możliwości psychofizycznych ucznia dokonanego przez nauczycieli i specjalistów, o którym mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 47 ust. 1 pkt 5 ustawy Prawo oświatowe;
  • posiadającego opinię lekarza o ograniczonych możliwościach wykonywania przez ucznia określonych ćwiczeń fizycznych na zajęciach wychowania fizycznego – na podstawie tej opinii.

Szczegółowe dostosowania są zawsze uzależnione od indywidualnych potrzeb uczniów. Te określa się na podstawie rozpoznanych trudności, czynników mających wpływ na funkcjonowanie ucznia w określonym środowisku, możliwości i indywidualnych predyspozycji konkretnego ucznia oraz koniecznych działań w zakresie indywidualnie planowanego wsparcia dla ucznia.

PODSTAWA PRAWNA:

                                                                                                                                   Opracował: Robert Reinert