W związku z czestymi pytaniami jak dostosować warunki i formy pracy na lekcjach chemii z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, przedstawiam ogóny zakres dostosowań dla uczniów.
Jest on podzielony na przykładowe dysfunkcje najczęściej spotykane w naszej pracy pedagogicznej.
===>>> materiał dostępny po kliknięciu <<<===
Przepisy prawa oświatowego jednoznacznie wskazują, którym uczniom przysługuje tzw. dostosowanie wymagań edukacyjnych.
Nie wszyscy nauczyciele i rodzice mają jednak pewność, na jaką podstawę prawnej należy się powołać w przypadku stwierdzenia takiej potrzeby.
Zgodnie z § 2 rozporządzenia w sprawie ocenia, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych, wymagania edukacyjne, o których mowa w art. 44b ust. 8 pkt 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, dostosowuje się do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia:
Szczegółowe dostosowania są zawsze uzależnione od indywidualnych potrzeb uczniów. Te określa się na podstawie rozpoznanych trudności, czynników mających wpływ na funkcjonowanie ucznia w określonym środowisku, możliwości i indywidualnych predyspozycji konkretnego ucznia oraz koniecznych działań w zakresie indywidualnie planowanego wsparcia dla ucznia.
PODSTAWA PRAWNA:
Opracował: Robert Reinert