Fale mechaniczne
Temat: Zjawisko ruchu falowego.
Cele ogólne: ( wymagania z podstawy programowej odnoszące się do efektów kształcenia oraz kryteriów weryfikacji )
- Znajomość i umiejętność wykorzystania pojęć i praw fizyki do wyjaśnienia mechanizmu powstawania fali mechanicznej
- Budowa prostych modeli fizycznych i matematycznych do opisu fali podłużnej i poprzecznej
- Planowanie i wykonywanie prostych doświadczeń, analiza ich wyników
Cele szczegółowe:
- Analiza ruchu pod wpływem siły sprężystości
- Wyjaśniania mechanizmu powstawania fali mechanicznej
- Opisuje drgania wymuszone
- Stosuje zasadę zachowania energii w ruchu harmonicznym
- Odróżnia fale poprzeczną od podłużnej
Metody pracy:
- Rozmowa kierowana
- Działania praktyczne ( proste doświadczenia )
- Obserwacja
- Dyskusja
- Burza mózgów
Środki dydaktyczne:
- Cztery ciężarki, cztery jednakowe sprężyny, dwa statywy i kilka metrów sznurka oraz długi pręt
- Rzutnik pisma, naczynie ze szklanym dnem i woda
- Trzy jednakowe monety
- Aplety interaktywne i filmy edukacyjne.
Przebieg lekcji:
- Na początku nauczyciel prosi o podanie przykładów fal, a następnie zwraca uwagę, że niektóre z nich to fale EM, które mogą rozchodzić się w próżni. Natomiast lekcja będzie poświęcona falom mechanicznym, które potrzebują ośrodka żeby się mogły rozchodzić.
- Nauczyciel przygotowuje wcześniej zestaw do demonstracji fali podłużnej gdzie cztery jednakowe wahadła matematyczne zawieszone na pręcie łączy sprężynami i prosi o przeprowadzenie doświadczenia grupę wybranych uczniów prosząc o zwrócenie uwagi na kierunek drgań zawieszonych mas w stosunku do kierunku rozchodzenia się fali.
- Fale poprzeczną pokazujemy uczniom za pomocą sznura i też analizujemy ruch jego elementów w stosunku do kierunku rozchodzenia się fali.
- Prosimy uczniów o ponowne przykłady fal z wyraźnym podziałem na fale podłużne, poprzeczne i takie które są ich złożeniem jak np. fale sejsmiczne.
- Następnie przeprowadzamy doświadczenie z falami na wodzie za pomocą wanienki wypełnionej wodą i rzutnikiem pisma. Tu zwracamy uwagę na różny kształt fal w zależności od źródła fali takie jak płaskie i koliste oraz wspominamy o kulistych falach dźwiękowych.
- Kolejne zagadnienie, które omawiamy to różne ośrodki, w których fale się rozchodzą. Przeprowadzamy eksperyment z trzema monetami gdzie jedna jest przytrzymywana palcem dotyka kolejną, a z przeciwnej stronie w tak ustawione monety na stole uderzamy lekkim popchnięciem trzecią monetą co skutkuje wytworzeniem się fali podłużnej w monecie przytrzymywanej palcem i odbiciem monety, która ją dotyka.
- Następnie analizujemy czy każdy ośrodek przenosi falę mechaniczną, czy dotyczy to tylko ośrodków sprężystych.
- Na zakończenie zajęć warto wykorzystać aplety pokazujące różne rodzaje fal ze stron https://www.vascak.cz/physicsanimations.php?l=pl, https://phet.colorado.edu/.
Podsumowanie:
Lekcja powinna się zakończyć wspólnym rozwiązywaniem prostych zagadnień dotyczących fal
mechanicznych w postaci testów i zadań otwartych.
21.10.2021