Matura z fizyki 2023

 

    W roku 2023 do egzaminu maturalnego z fizyki w Formule 2023 przystąpili po raz pierwszy absolwenci liceów ogólnokształcących. Egzamin odbył się tylko na poziomie rozszerzonym i okazał się trudny. Średni wynik, jaki osiągnęli absolwenci liceów to 43%.

    Analiza jakościowa zadań Tegoroczny arkusz maturalny z fizyki składał się ogółem z 30 pojedynczych zadań ujętych w 11 grup (wiązek) tematycznych, za które można było uzyskać łącznie 60 punktów. Jedno zadanie w arkuszu okazało się dla zdających bardzo trudne (tzn. poziom wykonania4 zadania jest niższy lub równy 19%), 17 zadań było dla zdających trudne (tzn. poziom wykonania zadań zawiera się w przedziale od 20% do 49%), 11 zadań okazało się umiarkowanie trudne (tzn. poziom wykonania zadań mieści się w przedziale od 50% do 69%), a 1 zadanie było łatwe (tzn. poziom wykonania mieści się w przedziale od 70% do 89%). Zadań o poziomie wykonania powyżej 89% (czyli bardzo łatwych) nie było w arkuszu.

    Rozkład punktacji na poszczególnych poziomach trudności przedstawia się następująco: całkowita liczba punktów, jakie można było uzyskać w sumie za zadania bardzo trudne, wynosiła 4 (co stanowi około 6,7% maksymalnej liczby punktów możliwych do zdobycia); całkowita liczba punktów, jakie można było uzyskać w sumie za zadania trudne, wynosiła 37 (to jest około 61,7% punktów możliwych do osiągnięcia); całkowita liczba punktów, jakie można było uzyskać w sumie za zadania umiarkowanie trudne wynosiła 18 (czyli 30,0% punktów możliwych do zdobycia), a liczba punktów możliwych do uzyskania za zadania łatwe była równa 1 (około 1,7% punktów w arkuszu). Z przedstawionej statystyki wynika, że większość zadań w arkuszu była dla zdających trudna.

    Arkusz maturalny z fizyki w tym roku zawierał 20 zadań otwartych, za które można było dostać w sumie 48 punktów (co stanowi 80% całkowitej punktacji), oraz 10 zadań zamkniętych, za które można było dostać łącznie 10 punktów (co stanowi 20% całkowitej punktacji). Poziom wykonania wszystkich zadań otwartych wyniósł w tym roku 40%, a poziom wykonania wszystkich zadań zamkniętych wyniósł około 57%.

    W arkuszu egzaminacyjnym nie było zadań bardzo łatwych o poziomie wykonania powyżej 90% oraz nie było zadań bardzo trudnych o poziomie wykonania poniżej 10%.

    W tej części Komentarza omówimy zadania, z którymi zdający poradzili sobie najsłabiej. Przyjmiemy do analizy zadania, których poziom wykonania jest poniżej (lub jest równy) 36%.

    Do każdego zadania omawianego w dalszej części komentarza, będziemy podawali dwa parametry: 1) poziom wykonania zadania (współczynnik łatwości wyrażony w %); 2) współczynnik korelacji liniowej Pearsona. Parametry te określone są dla całej populacji zdających egzamin maturalny z fizyki w 2023 roku w terminie głównym (w formule 2023).

    Zadania, których poziom wykonania jest niższy lub równy 36%, licząc kolejno od najtrudniejszego, to (w nawiasach obok parametrów statystycznych zapisano jakiej tematyki dotyczy zadanie oraz rodzaj zadania):

1. Zadanie 3.2. (16%, 0,63, dynamika bryły i punktu materialnego, zadanie otwarte)

2. Zadanie 2.1. (25%, 0,50, dynamika (zderzenia), zadanie otwarte z luką – graficzne)

3. Zadanie 10.3. (25%, 0,65, fizyka relatywistyczna, zadanie otwarte z luką)

4. Zadanie 7.2. (28%, 0,73, magnetyzm oraz dynamika, zadanie otwarte z uzasadnieniem)

5. Zadanie 6.3. (31%, 0,71, termodynamika, zadanie otwarte)

6. Zadanie 11.3. (31%, 0,73, fizyka jądrowa, zadanie otwarte)

7. Zadanie 5.1. (34%, 0,49, grawitacja oraz dynamika, zadanie otwarte z luką – graficzne)

8. Zadanie 7.3. (36%, 0,79, magnetyzm oraz dynamika, zadanie otwarte)

    Wszystkie z wymienionych powyżej najtrudniejszych zadań w arkuszu to zadania otwarte. Trzy z nich to zadania z luką, jedno na uzasadnienie, a pozostałe to zadania obliczeniowe. W dwóch zadaniach z luką należało jedynie uzupełnić rysunek o poprawnie narysowany wektor siły/sił. Rozwiązanie tych zadań wymagało wyodrębnienia zjawiska z opisanego kontekstu, stworzenia fizycznego i matematycznego modelu zjawiska, zastosowania odpowiedniej zasady / prawa fizycznego, czy też innych zależności fizycznych bądź matematycznych. Te czynniki, niezależnie od działu fizyki, którego dotyczyło zadanie, miały największy wpływ na niski poziom wykonania tych zadań.

XI 2023