Podstawowe informacje dotyczące egzaminu maturalnego z fizyki od 2023 roku

Informacje ogólne

Egzamin maturalny w nowej formule po raz pierwszy zostanie przeprowadzony:

  • w 2023 r. dla absolwentów 4-letnich liceów ogólnokształcących,
  • w 2024 r. dla absolwentów 5-letnich techników.

 

 

                            Do 30 września uczeń złoży dyrektorowi szkoły, do której uczęszcza, wstępną deklarację dotyczącą przedmiotów zdawanych                                      na egzaminie.   

                            Do 7 lutego uczeń złoży ostateczną deklarację dotyczącą zdawanych przedmiotów. Jej niezłożenie będzie jednoznaczne z tym,                                  że wstępna deklaracja stanie się ostateczną.

      Na egzaminie maturalnym z fizyki nie będzie progu zdawalności 

 

  • Matura w 2023 i 2024 roku będzie sprawdzała, w jakim stopniu zdający spełnia wymagania określone w Wymaganiach egzaminacyjnych dotyczących egzaminu maturalnego w latach szkolnych 2022/2023 i 2023/2024.
  • W zadaniach egzaminacyjnych szczególny nacisk zostanie położony na sprawdzanie umiejętności związanych z:

 

  • budowaniem modeli fizycznych i matematycznych do opisu zjawisk,
  • rozwiązywaniem problemów fizycznych,
  • wykorzystaniem pojęć i wielkości fizycznych do opisu zjawisk,
  • zastosowaniem narzędzi matematycznych do opisu i analizy zjawisk i procesów,
  • analizowaniem doświadczeń fizycznych oraz interpretacją ich wyników,
  • posługiwaniem się informacjami z materiałów źródłowych,
  • precyzyjnym wykonywaniem obliczeń,
  • precyzyjnym konstruowaniem wykresów, uzupełnianiem diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych,
  • wyodrębnianiem z tekstów, tabel, diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych informacji kluczowych do rozwiązania problemu.
  • Materiały i przybory pomocnicze, z których zdający mogą korzystać na egzaminie z fizyki:
    • Wybrane wzory i stałe fizykochemiczne na egzamin maturalny z biologii, chemii i fizyki,
    •  linijka,
    • kalkulator naukowy.

   Najważniejsze zmiany na egzaminie maturalnym z fizyki:

  • Większa niż do tej pory liczba zadań otwartych różnego typu, nie tylko zadań obliczeniowych, np. z czasownikami operacyjnymi „wykaż” i „uzasadnij”.
  • Mniejsza niż do tej pory liczba zadań zamkniętych.
  • Dużo zadań z dorysowywaniem na diagramach, schematach i wykresach np. wektorów czy innych elementów stanowiących rozwiązanie zadania.
  • Nowością będą zadania z danymi podanymi tylko na diagramie lub rysunku.
  • Części zadań nie będzie można rozwiązać bez obliczeń z wykorzystaniem kalkulatora naukowego.
  • W treści zadań mogą występować barwne rysunki.
  • Zmienione, kolorowe, obszerne Wybrane wzory i stałe fizykochemiczne na egzamin maturalny z biologii, chemii i fizyki.

Zadania egzaminacyjne i sposoby ich punktowania

Arkusze egzaminacyjne od 2023 r.

Rodzaj zadań

Liczba zadań

Łączna liczba punktów

Udział w wyniku sumarycznym

zamknięte

8–15

8–15

ok. 20%

otwarte

15–20

45–52

ok. 80%

RAZEM

25–35

60

100%

 

 

 

 

 

 

Arkusz egzaminacyjny będzie zawierał od 25 do 35 zadań. Łącznie za poprawne rozwiązanie wszystkich zadań będzie można otrzymać 60 punktów.

 

Typy zadań w arkuszu egzaminacyjnym

 

  • Jak możemy przeczytać w Informatorze o egzaminie maturalnym z zadania z luką, wymagające uzupełnienia zdania albo zapisania odpowiedzi jednym lub kilkoma wyrazami, symbolami lub wzorami fizycznymi, w tym wykonania lub uzupełniania rysunku, diagramu, tabeli, wykresu, zależności między wielkościami, równania
  • zadania krótkiej odpowiedzi, wymagające (1) przeprowadzenia obliczeń lub wyprowadzenia zależności pomiędzy wielkościami fizycznymi, (2) ustalania i/lub uzasadniania prawidłowych stwierdzeń dotyczących zjawisk fizycznych i ich modeli, opisywania zjawisk fizycznych lub doświadczeń, przedstawiania tez i formułowania hipotez.”


fizyki od roku szkolnego 2022/2023:

„W arkuszu egzaminacyjnym znajdą się zarówno zadania zamknięte, jak i otwarte. Zadania zamknięte to takie, w których zdający wybiera odpowiedź spośród podanych.

Wśród zadań zamkniętych znajdą się m.in.:

 

  • zadania wyboru wielokrotnego,
  • zadania typu prawda-fałsz,
  • zadania na dobieranie.

 

Zadania otwarte to takie, w których zdający samodzielnie formułuje odpowiedź. Wśród zadań otwartych znajdą się m.in.:

 

Typ zadania

Przykłady czasowników użytych w poleceniach

zadania zamknięte

zaznacz

zadania otwarte

oblicz, ustal i zapisz, wykaż, ustal, wyprowadź, skonstruuj

 

Zasady oceniania

 

  • Za zadania zamknięte będzie można otrzymać maksymalnie 1 lub 2 punkty, a za zadania otwarte 1, 2, 3 lub 4 punkty.
  • W przypadku zadań otwartych, w których wyszczególniono etapy ich rozwiązania, wyodrębniono etap nazywany pokonaniem zasadniczych trudności zadania. Za pokonanie tego etapu przyznawana jest co najmniej połowa punktów z maksymalnej puli, jaką można otrzymać za rozwiązanie danego zadania.
  • Oprócz pokonania zasadniczych trudności zadania wyróżniono jeszcze jeden etap (dla zadań za 3 punkty) lub dwa etapy wcześniejsze (dla zadań za 4 punkty) – dokonanie istotnego postępu w rozwiązaniu zadania i/lub dokonanie niewielkiego postępu koniecznego do rozwiązania zadania.


Za co uczeń straci punkty na maturze?

 

  • Nieprecyzyjne wykonanie pomiarów za pomocą linijki i uzyskanie wyniku znacznie różniącego się od wymaganego lub nieprecyzyjne rysowanie linii prostych w zadaniach konstrukcyjnych.
  • Brak poprawnego wyniku liczbowego w zadaniu z powodu nieopanowania umiejętności posługiwania się kalkulatorem naukowym.
  • Uzyskanie błędnego wyniku: zapisanie wyniku bez jednostki lub z niepoprawną jednostką bądź uzyskanie błędnego wyniku.
  • Zapisanie wyniku zadania z inną dokładnością niż podana w poleceniu zadania.
  • Wykonanie obliczeń i zapisanie wyniku niezgodnie z zasadami zaokrąglania oraz niezachowanie liczby cyfr znaczących wynikającej z dokładności pomiaru lub z danych.
  • Zastosowanie niepoprawnej metody rozwiązana zadania.
  • Rozwiązanie zadania dwoma metodami, przy czym tylko jedna była poprawna.
  • Niestaranne i nieprecyzyjne wykonanie polecenia polegającego na uzupełnieniu diagramu, schematu czy wykresu.
  • Niepoprawne uzupełnienie zależności między wielkościami.
  • Brak odwołania do praw i zależności fizycznych oraz matematycznych.
  • Brak jednoznacznych oznaczeń wielkości fizycznych opisanych w treści zadania i polecenia

     Wymagania egzaminacyjne w latach 2023 i 2024

 

Wymagania egzaminacyjne w latach 2023 i 2024 zostały okrojone w stosunku do obowiązującej podstawy programowej – część została usuniętych, część zmodyfikowanych. Szczególowe informacje można znależć na stronie Centralnej Komisji Egzaminacyjnej - Egzamin Maturalny w Formule 2023.

https://cke.gov.pl/images/_EGZAMIN_MATURALNY_OD_2023/Informatory/2023/Aneks_2023_2024_fizyka_EM_F23.pdf

01.09.2022