Temat: Prawo Archimedesa
Klasa 7 / 45 minut
Cel ogólny:
Cele operacyjne:
Metody
Formy pracy: zbiorowa i grupowa.
Środki dydaktyczne
Opis przebiegu lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel podaje temat określa cele lekcji.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel przypomina wiadomości dotyczące siły wyporu oraz podaje prawo Archimedesa. Uczniowie na przykładach analizują siły działające na ciała zanurzone w płynach. W kolejnej części lekcji uczniowie przeprowadzają doświadczenia w grupach i analizują warunek pływania ciał. Podczas doświadczenia wyznaczają gęstość płynów lub ciał stałych i robią notatkę w zeszycie. Określają niepewność pomiarową wyznaczonych wartości. Następnie nauczyciel robi pokaz z termometrem Galileusz i wspólnie z uczniami opisuje obserwowane efekty zmieniających się położeń kul w termometrze. Na zakończenie można przedstawić najważniejsze dokonania Galileusza i podyktować krótką notatkę do zeszytu.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel robi podsumowanie zajęć i ocenia aktywność uczniów.
Komentarz metodyczny:
Wskazane jest, aby analiza pływania ciał dokonana była nie tylko poprzez porównanie gęstości zanurzonych ciał z gęstością cieczy, ale również poprzez analizę i porównanie sił działających na zanurzone w cieczy ciało. Warto również rozważyć jak zmieniają się siły działające na ciało o gęstości mniejszej od gęstości cieczy podczas wypływania ciała na jej powierzchnię. W trakcie lekcji nauczyciel powinien zadawać uczniom pytania kontrolne związane z realizacją celów lekcji:
Koszalin 30.06.2022