Siła Lorentza - scenariusz lekcji.

Scenariusz lekcji

Ruch cząstek naładowanych w polu magnetycznym

Cele ogólne:

  • Zdobywanie przez uczniów wiedzy i umiejętności stosownie do ich rozwoju i zdolności.
  • Doskonalenie umiejętności myślowo językowych, czyli: umiejętność formułowania pytań i problemów.
  • Rozwijanie osobistych zainteresowań ucznia i wspieranie ich intelektualnej aktywności.
  • Wzbudzanie u uczniów szacunku dla wiedzy i wyrabianie pasji poznawania świata.
  • Doskonalenie umiejętności poznawania wiedzy z różnych źródeł.

 

Cele szczegółowe:

       • Obliczanie wartości siły Lorentza.

       • Określanie kieruneku i zwrotu siły Lorentza działającej na ładunek.

       • Definiuje wektor indukcji pola magnetycznego.

       • Wskazuje, jak wyznaczyć wartość indukcji magnetycznej.

       • Określa jej kierunek i zwrot.       

       • Uzasadnia tor ruchu cząstki naładowanej w polu magnetycznym.

       • Przewiduje maksymalny efekt siły Lorentza.

      • Interpretuje siłę Lorentza jako siłę dośrodkową.

      • Oblicza promień okręgu, po którym naładowana cząstka porusza się w                   

         polu magnetycznym.  

      • Rozwiązuje w twórczy sposób zadania problemowe dotyczące siły Lorentza.

      • Przedstawia praktyczne zastosowanie poznanych zjawisk.

 

Środki dydaktyczne:

 

Metody pracy:

  • Wykład, pogadanka.
  • Praca z apletem interaktywnym, a następnie analiza otrzymanych wartości promienia okręgu w zależności od indukcji magnetycznej i napięcia przyspieszającego cząstki.
  • Rozwiązywanie indywidualnie i w grupach wybranych zadań maturalnych.

 

   Przebieg lekcji :

  • Przypomnienie w jaki sposób możemy przyspieszać cząstki za pomocą pola elektrycznego.
  • Uczniowie zaznaczają linie pola magnetycznego wokół przewodnika z prądem, solenoidu i magnesów trwałych.
  • Następnie nauczyciel wykorzystuje interaktywny aplet gdzie demonstruje jak za pomocą zmieniającej się indukcji magnetycznej, energii kinetycznej cząstki i zmieniającego się kąta między wektorem indukcji magnetycznej i wektorem prędkości wygląda tor cząstki naładowanej.
  • Przedstawia jedną z reguł ( np. lewej dłoni do określania kierunku siły).
  • Podkreśla działanie zwrotu siły w zależności od ładunku cząstki.
  • Analiza wybranych zadań, również tych które  pojawiały się na maturze i zwraca uwagę na najczęstsze błędy w trakcie ich rozwiązania.

  Praca domowa :

Wybór dwóch zadań mających na celu utrwalenie zdobytej wiedzy na zajęciach.

Na omawiany temat trzeba przeznaczyć minimum 2 godziny lekcyjne. Zwrócić należy szczególną uwagę na starannie wykonane rysunki i podkreślać różnicę w ruchach dla cząstek o ładunku dodatnim i ujemnym. Pokazać, że siła Lorentza nie musi być maksymalna dla cząstki wpadającej prostopadle do linii pola magnetycznego, jeżeli wartości prędkości są różne.

 

23.12.2021