Scenariusz Lekcji
Siła elektrodynamiczna.
Na tych zajęciach uczniowie dowiedzą się, w jaki sposób pole magnetyczne oddziałuje na przewodnik, w którym płynie prąd. Będą również za pomocą apletów interaktywnych sprawdzać działanie tej siły oraz rozwiązywać zadania rachunkowe mające na celu utrwalenie zdobytych wiadomości.
Cele kształcenia (ogólne – liczba w nawiasie oznacza numer zapisu we wstępie do podstawy programowej kształcenia ogólnego dla czteroletniego liceum ogólnokształcącego i pięcioletniego technikum):
• traktowanie uporządkowanej, systematycznej wiedzy jako podstawy kształtowania umiejętności (1),
• doskonalenie umiejętności myślowo-językowych, takich jak: formułowanie pytań i problemów, definiowanie, klasyfikowanie, wyjaśnianie, wnioskowanie, uzasadnianie (2),
• rozwijanie osobistych zainteresowań ucznia i integrowanie wiedzy przedmiotowej z różnych dyscyplin (3),
• łączenie zdolności krytycznego i logicznego myślenia z umiejętnościami wyobrażeniowotwórczymi (5),
• rozwijanie u uczniów szacunku dla wiedzy, wyrabianie pasji poznawania świata i zachęcanie do praktycznego stosowania zdobytych wiadomości (8).
Cele nauczania:
- Uczeń pracuje na apletach interaktywnych, gdzie obserwuje działanie siły elektrodynamiczne na przewodnik, w którym płynie prąd, w polu magnetycznym; opisuje i wyjaśnia wyniki obserwacji, formułuje wnioski.
- Opisuje pole magnetyczne za pomocą wektora indukcji magnetycznej, określa jego kierunek i zwrot.
- Analizuje oddziaływanie pola magnetycznego na przewodnik z prądem, wyznacza wartość siły elektrodynamicznej i określa jej kierunek i zwrot.
- Rozwiązuje zadania lub problemy dotyczące siły elektrodynamicznej, dokonuje obliczeń i uzasadnia rozwiązania zadań.
Środki dydaktyczne:
- Zbiory zadań wykorzystywane przez uczniów.
- Podręczniki
- Interaktywne aplety do analizy siły elektrodynamicznej
- https://www.vascak.cz/data/android/physicsatschool/template.php?s=mag_fleming&l=pl
- https://www.walter-fendt.de/html5/phpl/lorentzforce_pl.htm
- Zadania maturalne: matura próbna Operon 2007 i 2010.
Metody pracy:
- Pogadanka z elementami wykładu oraz dyskusja.
- Wykorzystanie interaktywnych apletów do pokazania siły elektrodynamicznej.
- Analiza indywidualna ( grupowa ) wyników otrzymanych za pomocą interaktywnych apletów.
- Analiza zaproponowanych zadań maturalnych lub z wykorzystaniem zbiorów dostępnych na zajęciach.
- Dyskusja dotycząca praktycznego zastosowania działania takiej siły.
Przebieg lekcji:
- Przypomnienie źródeł i linii pola magnetycznego ( wykorzystujemy wcześniej przygotowane aplety interaktywne)
https://www.vascak.cz/data/android/physicsatschool/template.php?s=mag_magnet&l=pl
https://www.vascak.cz/data/android/physicsatschool/template.php?s=mag_vodic&l=pl
- Następnie nauczyciel wykorzystuje interaktywne aplety do ilustracji siły elektrodynamicznej, linki do apletów są podane przy wymienianiu środków dydaktycznych.
- Przedstawia jedną z reguł do ustalania kierunku i zwrotu działania siły elektrodynamicznej (np. lewej dłoni ) zwracając przy tym uwagę na umowny kierunek płynącego prądu elektrycznego.
- Analiza zadań zaproponowanych na zajęciach, gdzie zwracamy uwagę na najczęściej popełniane błędy, których wiele można uniknąć mając starannie wykonane szkice rysunków do opisywanych zadań. Przeprowadzamy dyskusję otrzymanych wyników.
- W ramach apletów, jeżeli jest taka możliwość, sprawdzamy otrzymane wyniki siły elektrodynamicznej.
Praca domowa:
Wybieramy z używanego zbioru kilku zadań w celu utrwalenia wiadomości analizowanych na lekcji, które na kolejnych zajęciach są szczegółowo omawiane, jeżeli zajdzie taka potrzeba.
13.01.2022