Siła elektrodynamiczna - scenariusz zajęć.

Scenariusz Lekcji

 

Siła elektrodynamiczna.

Na tych zajęciach uczniowie dowiedzą się, w jaki sposób pole magnetyczne oddziałuje na przewodnik, w którym płynie prąd. Będą również za pomocą apletów interaktywnych sprawdzać działanie tej siły oraz rozwiązywać zadania rachunkowe mające na celu utrwalenie zdobytych wiadomości.

Cele kształcenia (ogólne – liczba w nawiasie oznacza numer zapisu we wstępie do podstawy programowej kształcenia ogólnego dla czteroletniego liceum ogólnokształcącego i pięcioletniego technikum):

• traktowanie uporządkowanej, systematycznej wiedzy jako podstawy kształtowania umiejętności (1),

• doskonalenie umiejętności myślowo-językowych, takich jak: formułowanie pytań i problemów, definiowanie, klasyfikowanie, wyjaśnianie, wnioskowanie, uzasadnianie (2),

• rozwijanie osobistych zainteresowań ucznia i integrowanie wiedzy przedmiotowej z różnych dyscyplin (3),

• łączenie zdolności krytycznego i logicznego myślenia z umiejętnościami wyobrażeniowotwórczymi (5),

• rozwijanie u uczniów szacunku dla wiedzy, wyrabianie pasji poznawania świata i zachęcanie do praktycznego stosowania zdobytych wiadomości (8).  

Cele nauczania:

- Uczeń pracuje na apletach interaktywnych, gdzie obserwuje działanie siły elektrodynamiczne na przewodnik, w którym płynie prąd, w polu magnetycznym; opisuje i wyjaśnia wyniki obserwacji, formułuje wnioski.

- Opisuje pole magnetyczne za pomocą wektora indukcji magnetycznej, określa jego kierunek i zwrot.

- Analizuje oddziaływanie pola magnetycznego na przewodnik z prądem, wyznacza wartość siły elektrodynamicznej i określa jej  kierunek i zwrot.

- Rozwiązuje zadania lub problemy dotyczące siły elektrodynamicznej, dokonuje obliczeń i uzasadnia rozwiązania zadań.

Środki dydaktyczne:

- Zbiory zadań wykorzystywane przez uczniów.

- Podręczniki

- Interaktywne aplety do analizy siły elektrodynamicznej

- https://www.vascak.cz/data/android/physicsatschool/template.php?s=mag_fleming&l=pl

- https://www.walter-fendt.de/html5/phpl/lorentzforce_pl.htm

- Zadania maturalne: matura próbna Operon 2007 i 2010.

Metody pracy:

- Pogadanka z elementami wykładu oraz dyskusja.

- Wykorzystanie interaktywnych apletów do pokazania  siły elektrodynamicznej.

- Analiza indywidualna ( grupowa ) wyników otrzymanych za pomocą interaktywnych apletów.

- Analiza zaproponowanych zadań maturalnych lub z wykorzystaniem zbiorów dostępnych na zajęciach.

- Dyskusja dotycząca praktycznego zastosowania działania takiej siły.

Przebieg lekcji:

- Przypomnienie źródeł i linii pola magnetycznego ( wykorzystujemy wcześniej przygotowane aplety interaktywne)

https://www.vascak.cz/data/android/physicsatschool/template.php?s=mag_magnet&l=pl

https://www.vascak.cz/data/android/physicsatschool/template.php?s=mag_vodic&l=pl

- Następnie nauczyciel wykorzystuje interaktywne aplety do ilustracji siły elektrodynamicznej, linki do apletów są podane przy wymienianiu środków dydaktycznych.

- Przedstawia jedną z reguł do ustalania kierunku i zwrotu działania siły elektrodynamicznej (np. lewej dłoni ) zwracając przy tym uwagę na umowny kierunek płynącego prądu elektrycznego.

- Analiza zadań zaproponowanych na zajęciach, gdzie zwracamy uwagę na najczęściej popełniane błędy,  których wiele można uniknąć mając starannie wykonane szkice rysunków do opisywanych zadań. Przeprowadzamy dyskusję otrzymanych wyników.

- W ramach apletów, jeżeli jest taka możliwość, sprawdzamy otrzymane wyniki siły elektrodynamicznej.

Praca domowa:

Wybieramy z używanego zbioru kilku zadań w celu utrwalenia wiadomości analizowanych na lekcji, które na kolejnych zajęciach są szczegółowo omawiane, jeżeli zajdzie taka potrzeba.

13.01.2022