Scenariusz lekcji
Wyznaczanie współczynnika załamania światła metodą pryzmatu.
Na tych zajęciach uczniowie używając pryzmatów będą mogli wyznaczać współczynniki załamania dla materiałów, z których są zbudowane.
W przypadku zajęć zdalnych można w tym celu wykorzystać interaktywne aplety do analizy przejścia promienia światła przez pryzmat i w ten sposób wyznaczyć współczynnik załamania światła.
Cele kształcenia (ogólne – liczba w nawiasie oznacza numer zapisu we wstępie do podstawy programowej kształcenia ogólnego dla czteroletniego liceum ogólnokształcącego i pięcioletniego technikum):
• traktowanie uporządkowanej, systematycznej wiedzy jako podstawy kształtowania umiejętności (1),
• doskonalenie umiejętności myślowo-językowych, takich jak: formułowanie pytań i problemów, definiowanie, klasyfikowanie, wyjaśnianie, wnioskowanie, uzasadnianie (2),
• rozwijanie osobistych zainteresowań ucznia i integrowanie wiedzy przedmiotowej z różnych dyscyplin (3),
• łączenie zdolności krytycznego i logicznego myślenia z umiejętnościami wyobrażeniowotwórczymi (5),
• rozwijanie u uczniów szacunku dla wiedzy, wyrabianie pasji poznawania świata i zachęcanie do praktycznego stosowania zdobytych wiadomości (8).
Cele nauczania:
- Uczeń wykorzystuje prawo załamania w analizie przejścia promienia światła lasera przez pryzmat.
- W przypadku nauczania zdalnego korzysta z apletu interaktywnego https://www.vascak.cz/data/android/physicsatschool/template.php?s=opt_hranol&l=pl
- Opisuje przebieg promienia światła monochromatycznego przez pryzmat. Zaznacza kąty padania i załamania na poszczególnych ścianach. Analizuje przejście symetryczne, które wykorzystuje do wyznaczenia współczynnika załamania światła.
- Rozwiązuje zadania i problemy dotyczące prawa załamania światła przy przejściu przez szklane płytki i pryzmat, dokonuje obliczeń i uzasadnia rozwiązania zadań.
Środki dydaktyczne:
Zbiory zadań i podręczniki wykorzystywane przez uczniów.
Szklane pryzmaty, kątomierze, ołówki, kartki do zaznaczania biegu promienia światła laserowego
Wskaźniki laserowe
Interaktywne aplety analizujące przejście światła przez pryzmat
https://www.vascak.cz/data/android/physicsatschool/template.php?s=opt_hranol&l=pl
Metody pracy:
- Pogadanka z elementami wykładu oraz dyskusja.
- Wykorzystanie interaktywnych apletów do pokazania prawa załamania.
- Analiza indywidualna ( grupowa ) wyników otrzymanych za pomocą interaktywnych apletów.
- Analiza przeprowadzonego doświadczenia za pomocą pryzmatu dla przejścia symetrycznego.
- Dyskusja dotycząca praktycznego zastosowania pryzmatów do zmiany kierunków promieni świetlnych.
Przebieg lekcji:
- Przypomnienie prawa załamania światła ( wykorzystanie apletu interaktywnego ).
- Analiza przejścia światła przez pryzmat dla dowolnego kąta padania, dla przejścia symetrycznego, które wykorzystamy przy wyznaczania współczynnika załamania światła.
- Analiza przejścia dla małego kąta padania na jedną ze ścian pryzmatu, które później możemy wykorzystać do wyznaczenia równania dla soczewek cienkich.
- Analiza zadań zaproponowanych na zajęciach, gdzie zwracamy uwagę na najczęściej popełniane błędy, których wiele można uniknąć mając starannie wykonane szkice rysunków do opisywanych zadań. Przeprowadzamy dyskusję otrzymanych wyników.
Praca domowa:
Wybieramy z używanego zbioru kilku zadań w celu utrwalenia wiadomości analizowanych na lekcji, które na kolejnych zajęciach są szczegółowo omawiane, jeżeli zajdzie taka potrzeba.
17.02.2022