Matematyka na Ukrainie

W Ukrainie w 2017 roku była reforma edukacji, w związku z tym aktualnie w systemie edukacji są uczniowie realizujący podstawę zreformowanej szkoły (uczniowie 6-11 letni, 12 letni cykl) oraz młodzież idąca 11 letnim tokiem nauczania (od klasy 6 wzwyż). Uczniowie rozpoczynają 1 klasę w wieku 6 lat, obowiązek szkolny kończy się na 9 klasie.

Mając ucznia z Ukrainy zastanawiamy się często czy uczeń spotkał się z danym zagadnieniem matematycznym.

Podstawa programowa jest opisana wraz z liczbą godzin na nią przewidzianą. Liczba godzin podana jest całościowo, ile godzin w tygodniu i ile przeznaczono na rezerwę. Tematy do realizacji są rozpisane na liczbę: całościowo odjąć  rezerwę. Podoba mi się ta rezerwa, coś jak nasze godziny do dyspozycji nauczyciela. Podstawa programowa umieszczona na stronie ukraińskiego MEN    https://mon-gov-ua.translate.goog/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/navchalni-programi?_x_tr_sl=auto&_x_tr_tl=pl&_x_tr_hl=pl&_x_tr_pto=wapp   przypomina nasz rozkład nauczania.(https://mon.gov.ua/)

Klasa

Nazwa

Godziny całościowo w roku

Liczba godzin tygodniowo

Rezerwa

Klasa 5

matematyka

140 godzin

4

40 godzin

Klasa 6

matematyka

140 godzin

4

40 godzin

Klasa 7

algebra

70 godzin

2

12 godzin

geometria

70 godzin

2

20 godzin

Klasa 8

algebra

70 godzin

2

20 godzin

geometria

70 godzin

2

12 godzin

Klasa 9

algebra

70 godzin

2

18 godzin

geometria

70 godzin

2

24 godzin

W klasie 8 i 9 na poziomie rozszerzonym jest 5 godzin algebry i 3 godziny geometrii

W klasie 10 i 11 uczniowie realizujący podstawę na poziomie podstawowym mają średnio po 3 godziny tygodniowo, a na poziomie rozszerzonym mają po 6 godzin algebry i 3 geometrii w każdej klasie.


 

Na Ukrainie od 2000 roku szkoły mierzą wiedzę swoich uczniów w 12 punktowej skali.

Treści matematyczne - opracowane na podstawie artykułu p. dr Magdaleny Wojciechowskiej-Rysiawy (Elementarna analiza systemu edukacji i podstawy programowej z matematyki na Ukrainie, Matematyka nr 3/2022)

Klasa 5 (uczeń 10 letni)

Na tym poziomie uczeń uczy się działań na liczbach naturalnych, ułamków, podstawowych pojęć geometrii płaskiej i przestrzennej.

Uczeń:

  • Zna i rozumie pojęcie oraz zapisuje liczby naturalne, wykonuje działania, wykorzystuje własności działań, zaznacza liczby na osi liczbowej, porównuje liczby, wykonuje dzielenie z resztą, zna kolejność wykonywania działań, liczy kwadraty i sześciany liczb naturalnych:

  • Rozwiązuje równania oparte na zależności sumy składników i wyniku, zadania tekstowe oparte na znanych własnościach. 

  • Zna ułamki zwykłe i dziesiętne, pojęcia procentu i średniej arytmetycznej. 

  • Ma pełną wiedzę i umiejętności dotyczące ułamków zwykłych i dziesiętnych. 

  • Oblicza procent z liczby i jakim procentem jednej liczby jest druga liczba, średnią arytmetyczną kilku liczb. 

  • Zna podstawowe pojęcia geometryczne: prosta, półprosta, kąt, trójkąt, kwadrat, prostokąt, sześcian i prostopadłościan. Wskazuje je, potrafi narysować, mierzy, liczy pola i obwody, objętość, wskazuje przykłady w rzeczywistości. 

  • Rozwiązuje zadania z kontekstem realistycznym dotyczące m.in. wykorzystania zasobów naturalnych ziemi ojczystej; bezpieczeństwa na drodze; znajdowania obwodów i obszarów terenu, podłóg w salach lekcyjnych, objętości przedmiotów o kształcie prostopadłościanu; kalkulacji budżetu rodzinnego, możliwości zakupów na dużą skalę; obliczeń związanych z kalendarzem i zegarem itp.

Klasa 6 (uczeń 11 letni)

Na tym poziomie omawiana jest podzielność liczb, pogłębiane są wiadomości dotyczące ułamków i podejmowany temat proporcjonalności.

 

Uczeń:

  • Zna pojęcie proporcjonalności prostej i odwrotnej, wykonuje działania dotyczące proporcji. 

  • Rozróżnia liczby parzyste, nieparzyste, pierwsze, złożone, zna cechy podzielności, oblicza NWD i NWW. 

  • Zaznacza liczby na osi liczbowej i punkty w układzie współrzędnych. 

  • Oblicza wartość bezwzględną z liczby. 

  • Zna ułamki dziesiętne skończone i nieskończone okresowe, oblicza ułamek z liczby. 

  • Analizuje diagramy słupkowe i kołowe. 

  • Zna i rozróżnia pojęcie koła i okręgu, oblicza długość okręgu i pole koła. 

  • Wykonuje działania na liczbach rzeczywistych.

  • Zna pojęcie liczb całkowitych i wymiernych. 

  • Szuka liczby przeciwnej i odwrotnej. 

  • Rozwiązuje podstawowe równania i zadania tekstowe prowadzące do równań. 

  • Stosuje zdobytą wiedzę do analizy finansowej, np. wydatków rodzinnych itp.

Klasa 7 (uczeń 12 letni)

ALGEBRA uczniowie zajmują się wielomianami, funkcjami, równaniami i układami równań.
Uczeń: 

  • Zna potęgi o wykładnikach naturalnych i wykonuje na nich działania, wyrażenia algebraiczne, pojęcie jednomianu, wielomianu. 

  • Wykonuje działania na wielomianach, wskazuje stopień wielomianu, rozkłada wielomian na czynniki wszystkimi metodami, których my uczymy w szkole średniej. 

  • Zna i wykorzystuje wzory skróconego mnożenia. 

  • Redukuje wyrazy podobne, wykorzystuje poznane własności do rozwiązywania równań i dowodzenia twierdzeń. 

  • Zna pojęcie funkcji, zna sposoby opisywania funkcji, wykres. 

  • Analizuje własności funkcji z wykresu. Interpretuje dane w postaci wykresu, w szczególności funkcji liniowej i wykresu proporcjonalności odwrotnej. 

  • Rozwiązuje równania i układy dwóch równań liniowych z dwiema niewiadomymi.

  • Interpretuje graficznie równanie liniowe z dwiema niewiadomymi. 

  • Wie, ile rozwiązań może mieć równanie, układ równań. 

  • Rozwiązuje zadania tekstowe prowadzące do równań i układów równań liniowych.

GEOMETRIA: uczniowie utrwalają podstawowe pojęcia, uczą się o wzajemnym położeniu prostych na płaszczyźnie, konstruują, poznają własności okręgów i stycznych do okręgów.
Uczeń: 

  • Określa położenie prostych na płaszczyźnie, zna pojęcie kątów przyległych, wierzchołkowych, naprzemianległych i odpowiadających. 

  • Rozumie i stosuje pojęcia dwusiecznej kąta, wysokości i środkowej w trójkącie. Zna cechy przystawania trójkątów. 

  • Konstruuje dwusieczną kąta, kąt o mierze takiej jak dany trójkąt o danych bokach, prostą prostopadłą przez dany punkt, dzieli odcinek na połowy. 

  • Klasyfikuje trójkąty ze względu na boki i kąty, zna własności trójkąta równoramiennego, sumę kątów w trójkącie, własności kątów zewnętrznych trójkąta, nierówność trójkąta. 

  • Przedstawia i odnajduje styczną do okręgu, okrąg wpisany i opisany na trójkącie.

  • Wykorzystuje poznane pojęcia w rzeczywistości, np. do ustalenia odległości do punktu, której nie da się zmierzyć. Zna własności trójkątów prostokątnych.

Klasa 8 (uczeń 13 letni)

ALGEBRA: uczeń poznaje potęgi o wykładnikach całkowitych, wyrażenia wymierne, upraszcza wyrażenia wymierne, wykonuje działania na wyrażeniach wymiernych.

  • Poznaje podstawowe funkcje  i ich własności. 

  • Poznaje pojęcie liczby niewymiernej i działania na pierwiastkach, włącza i wyłącza liczbę pod i przed pierwiastek, usuwa niewymierność z mianownika. 

  • Rozwiązuje równania kwadratowe, zna i stosuje wzory Vite’a, rozwiązuje równania sprowadzalne do kwadratowych, rozkłada trójmian na czynniki liniowe, o ile to możliwe.

  • Stosuje równania kwadratowe w sytuacjach praktycznych, m.in. do modelowania ekonomicznego.

GEOMETRIA: uczeń klasyfikuje czworokąty i poznaje ich własności, w tym sumę kątów w czworokącie.

  • Poznaje twierdzenie Talesa i jego uogólnienie, własności odcinka łączącego środki ramion trapezu i boków trójkąta. 

  • Zna i rozumie cechy podobieństwa trójkątów, stosuje twierdzenie o dwusiecznych i środkowych w trójkącie, wie, że przecinają się w jednym punkcie. 

  • Uczeń zna i stosuje funkcje trygonometryczne i twierdzenie Pitagorasa do rozwiązywania trójkątów prostokątnych. 

  • Zna wartości funkcji trygonometrycznych kątów (30°, 45°, 60°). 

  • Zna pojęcie wielokątów, rozpoznaje wielokąty wpisane i opisane. 

  • Liczy pola czworokątów i innych wielokątów przez podział na czworokąty. 

  • Stosuje poznane pojęcia i własności w sytuacjach rzeczywistych.

POZIOM ROZSZERZONY dodatkowo uczeń poznaje m.in.:

  • Pojęcie zbioru, jego własności i działania na zbiorach. 

  • Rozwiązuje równania wymierne sprowadzalne do równań liniowych. 

  • Wyjaśnia algorytm Euklidesa, zna pojęcie liczb względnie pierwszych, liczby pierwsze Mersenne’a i Fermata, małe twierdzenie Fermata, zasadnicze twierdzenie arytmetyki, dowodzi podzielności liczb. 

  • Rozwiązuje układy nierówności liniowych, równania i nierówności z modułem. 

  • Upraszcza wyrażenia z pierwiastkiem 2-go stopnia.

  • Rozwiązuje równania kwadratowe z parametrem.

  • Wykonuje dzielenie wielomianów, stosuje twierdzenie Bézoute’a, twierdzenie o pierwiastkach całkowitych i wymiernych, schemat Hornera.

  • Zna pojęcie wielokąta wypukłego i wklęsłego.

  • Stosuje twierdzenie o sumie kątów wielokąta wypukłego i sumie kątów zewnętrznych.

  • Rozumie i wykorzystuje własności kątów wpisanych i środkowych, okręgów wpisanych i opisanych na czworokącie, kąta pomiędzy styczną a cięciwą.

  • Zna krąg Apolonii, twierdzenie Menelaosa, twierdzenie Cevy, twierdzenie Ptolemeusza.

  • Stosuje podstawowe tożsamości trygonometryczne.

Klasa 9 ( uczeń 14 letni)

ALGEBRA: uczeń poznaje pojęcie przedziału.

  • Rozwiązuje nierówności liniowe i układy nierówności liniowych. 

  • Przekształca wykresy funkcji, w tym wykresy funkcji kwadratowych, wyznacza miejsca zerowe, przedziały monotoniczności, wartość największą i najmniejszą. 

  • Rozwiązuje nierówności kwadratowe i układy równań, w których co najmniej jedno z równań jest drugiego stopnia. 

  • Poznaje ciągi i ich własności (w tym ciągi geometryczne i arytmetyczne) w takim zakresie jak uczniowie naszych liceów. 

  • Poznaje podstawowe pojęcia kombinatoryki, reguły sumy i iloczynu, oblicza prawdopodobieństwo zdarzenia losowego. 

  • Porządkuje i przedstawia dane statystyczne na wykresach i diagramach. 

GEOMETRIA: uczeń poznaje własności funkcji trygonometrycznych kątów ostrych i rozwartych i zależności między nimi.

  • Poznaje wzory i zależności geometrii analitycznej: długość odcinka i środek odcinka w układzie współrzędnych, równanie ogólne prostej i równanie okręgu. 

  • Poznaje wektory i ich własności, wykonuje działania na wektorach, oblicza długość wektora i iloczyn skalarny wektorów, sprawdza, czy wektory są współliniowe. 

  • Poznaje i stosuje twierdzenie sinusów i cosinusów. 

  • Stosuje różne wzory na pole trójkąta. 

  • Znajduje figury symetryczne względem prostej i punktu, stosuje przesunięcie figur. 

  • Zna i charakteryzuje wielokąty foremne, wielokąty foremne wpisane i opisane na okręgu.

  • Oblicza długość łuku i pole wycinka.

POZIOM ROZSZERZONY dodatkowo uczeń m.in.:

  • Rozwiązuje nierówności kwadratowe analitycznie i graficznie, rozwiązuje nierówności metodą przedziałów.

  • Wykonuje przekształcenia |f(x)| i f(|x|) wykresów funkcji f.

  • Wyjaśnia istotę graficznej metody rozwiązywania układów równań z dwiema zmiennymi.

  • Zna i stosuje nierówności między średnimi wartościami dwóch liczb dodatnich (średnia harmoniczna, średnia geometryczna, średnia arytmetyczna, średnia kwadratowa), nierówność Cauchy-Bunyakowskiego.

  • Oblicza procent składany, medianę, dominantę, liczbę permutacji, kombinacji, wariacji.

  • Zna i rozumie pojęcie granicy ciągu.

  • Stosuje indukcję matematyczną.

  • Stosuje wzór na sumę nieskończonego ciągu geometrycznego.

  • Zna i stosuje pojęcie jednokładności.

  • Stosuje warunki równoległości i prostopadłości prostych.

  • Rozkłada wektor na składniki nieliniowe.

  • Zna i stosuje wzory na promienie okręgów wpisanych i opisanych na wielokątach foremnych.

  • Klasyfikuje przekształcenia geometryczne.

  • Oblicza pola powierzchni i objętości graniastosłupów, ostrosłupów, walców, stożków, kul.

Klasy 10 i 11 maja trzy odrębne dokumenty w podstawie programowej: podstawowy, rozszerzony i na podbudowie rozszerzonej klas 8 i 9.

Klasa 10 (uczeń 15 letni)

ALGEBRA: ucz poznają dalsze własności funkcji, pojęcie funkcji parzystej i nieparzystej.

  • Poznają i wykorzystują własności pierwiastka n-tego stopnia i potęgi o wykładnikach wymiernych. 

  • Rozpoznają i rysują wykres funkcji potęgowej. 

  • Poznają funkcje trygonometryczne dowolnego kąta oraz miarę łukową, rysują wykresy funkcji trygonometrycznych i rozwiązują najprostsze równania trygonometryczne. 

  • Poznają również pojęcie pochodnej funkcji i jej zastosowania, interpretację geometryczną i fizyczną, warunek konieczny i wystarczający istnienia ekstremum. 

  • Wyznaczają przedziały monotoniczności, szkicują wykres funkcji na podstawie analizy przebiegu zmienności, rozwiązują zagadnienia optymalizacyjne.

GEOMETRIA: poznają wzajemne położenie prostych oraz prostych i płaszczyzn w przestrzeni, twierdzenie o trzech prostych prostopadłych oraz prostopadłość i równoległość płaszczyzn.

  • Obliczają odległości w przestrzeni i miary kątów dwuściennych.

  • Uczniowie poznają również trójwymiarowy układ współrzędnych, wzór na środek i długość odcinka w przestrzeni. 

  • Analizują wektory w trójwymiarowym układzie współrzędnych, kąt między wektorami, długość wektora oraz symetrię względem prostej i płaszczyzny w układzie współrzędnych.

POZIOM ROZSZERZONY: dodatkowo m.in.:

  • Zna i rozumie pojęcie zbioru, podzbioru, działania na zbiorach.

  • Zna pojęcie funkcji odwracalnej i funkcji do niej odwrotnej i własności ich wykresów.

  • Wykonuje dzielenie wielomianów z resztą, wykorzystuje twierdzenie Bézouta do rozwiązywania równań i nierówności,

  • Rozwiązuje najprostsze równania z parametrami, nierównościami metodą przedziałów.

  • Wykorzystuje metodę indukcji matematycznej do udowodnienia twierdzeń.

  • Zna funkcję pierwiastek n-tego stopnia z x i jej wykres.

  • Zna i stosuje formuły trygonometryczne: formuły dodawania, formuły dla podwojonego argumentu, formuły przeliczające sumę i różnicę funkcji trygonometrycznych na iloczyn, formuły przeliczające iloczyn funkcji trygonometrycznych na sumę, formuły redukcyjne, formuły dla potrojonego argumentu, formuły dla połowy argumentu.

  • Wyraża funkcje trygonometryczne przez tangens połowy kąta.

  • Zna funkcje odwrotne do funkcji trygonometrycznych.

  • Rozwiązuje równania i nierówności trygonometryczne, w tym z parametrem, oraz równania i nierówności z funkcjami odwrotnymi do funkcji trygonometrycznych.

  • Bada ciągłość funkcji, wyznacza granice funkcji.

  • Znajduje równanie stycznej do wykresu funkcji, oblicza pochodne sumy, różnicy, iloczynu i ilorazu oraz funkcji złożonej.

  • Wyznacza drugą pochodną funkcji i stosuje ją do badania przebiegu zmienności funkcji, wypukłości i wklęsłości wykresu funkcji.

  • Wyznacza asymptoty do wykresu funkcji.

  • Formułuje podstawowe pojęcia, aksjomaty, ich konsekwencje.

  • Rozwiązuje ćwiczenia obejmujące: zastosowanie aksjomatów stereometrii i ich konsekwencje, dowodzenie i badanie wniosków z problemów, wykonywanie najprostszych konstrukcji przekrojów w ostrosłupach i graniastosłupach.

  • Rozumie pojęcie rzutu równoległego i prostopadłego, analizuje wzajemne położenie prostych, prostych i płaszczyzn oraz płaszczyzn, konstruuje przekroje wielościanów metodą śladów.

  • Bada współpłaszczyznowość, kolinearność wektorów w przestrzeni.

  • Stosuje równanie płaszczyzny i sfery w przestrzennym układzie współrzędnych, przekształca figury w symetrii względem punktu i płaszczyzny, stosuje przesunięcie równoległe w przestrzeni.

Klasa 11 (uczeń 16 letni)

ALGEBRA: uczniowie poznają funkcje logarytmiczne i wykładnicze i ich własności, rozwiązują proste równania i nierówności logarytmiczne i wykładnicze.

  • Ponadto obliczają całki oznaczone na podstawie tablic funkcji pierwotnych i z ich pomocą obliczają pola figur ograniczonych krzywymi. 

  • Obliczają liczbę permutacji, kombinacji, wariacji, stosują klasyczną definicję prawdopodobieństwa.

GEOMETRIA: uczniowie rozpoznają wielościany, ich elementy i własności, w szczególności graniastosłupy i ostrosłupy, liczą objętość, pole powierzchni bocznej i całkowitej ostrosłupów i graniastosłupów, wykorzystując długości odcinków i miary kątów.

  • Ponadto rozpoznają bryły obrotowe, znają ich elementy i kąty, które można w nich utworzyć, obliczają ich pola powierzchni i objętości, rozwiązują zadania dotyczące przekrojów osiowych i przekrojów równoległych do podstawy w walcach i stożkach oraz przekrojów kuli. 

POZIOM ROZSZERZONY: dodatkowo m.in.:

  • Rozwiązuje nierówności logarytmiczne i wymierne, w szczególności z parametrem.

  • Liczy pochodne funkcji logarytmicznej i wykładniczej.

  • Zna i stosuje pojęcie całki nieoznaczonej.

  • Zna wzór Newtona-Leibniza, oblicza powierzchnię figur płaskich, objętości brył obrotowych.

  • Podaje aksjomaty rachunku prawdopodobieństwa i wynikające z nich własności.

  • Oblicza prawdopodobieństwo warunkowe, sprawdza, czy zdarzenia są niezależne.

  • Oblicza wartość oczekiwaną zdarzenia losowego.

  • Stosuje różnorodne metody rozwiązywania równań, układów równań nierówności (w tym metoda wprowadzenia nowej zmiennej).

  • Zna pojęcie równoległościanu i ostrosłupa ściętego, klasyfikuje wielościany.

  • Zna pojęcie wycinka, odcinka, warstwy kuli oraz płaszczyzny stycznej do kuli.


 

Mam w klasie 1 technikum ucznia z Ukrainy. Powiedział mi, że jest po 9 klasie. Jest od lutego 2022 roku w Polsce, klasę ukończył zdalnie. Umie język polski w sposób podstawowy. Po analizie podstawy programowej zrozumiałam co chciał mi powiedzieć, czyli, że rozumie matematykę, ale nie rozumie słownictwa matematycznego, nie rozumie poleceń z książki. Przykładowo, gdy powiem napisz w ułamku właściwym to nie wie co chcę, ale gdy pokażę na przykładzie o co mi chodzi, to okazuje się, że potrafi to zrobić.

Według mnie warto zwrócić uwagę na naukę języka polskiego, podejść do ucznia pokazać zapis matematyczny i podać polską nazwę. Problemy z matematyką mogą się pojawić niekoniecznie z braku umiejętności matematycznych, ale z powodu braku znajomości języka matematycznego. Może warto pozwolić (podpowiedzieć) uczniowi, by korzystał z translatora w telefonie by tłumaczyć polecenia z podręcznika na język ukraiński.

Koszalin, 29.09.2022                                                                                                                                                                    Barbara Pawlak

                                                                                                                                                                                                    doradca metodyczny matematyki

Bibliografia:

1.dr Magdalena Wojciechowska-Rysiawa, Elementarna analiza systemu edukacji i podstawy programowej z matematyki na Ukrainie, Matematyka nr 3/2022

2. http://enic.in.ua/

3. https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/navchalni-programi