Metody nauczania matematyki dla uczniów starszych (7.12.23)

 

 

Dla uczniów starszych, kluczowe jest utrzymanie zainteresowania matematyką poprzez dostarczenie interesujących i zastosowanych przykładów, a także poprzez angażujące metody nauczania.

Oto kilka sugestii

 

1. Zastosowanie praktycznych przykładów:

Pokaż, jak matematyka jest używana w praktyce. Przypadek zastosowania może pomóc uczniom zobaczyć, dlaczego dany temat jest istotny. Na przykład, przy wprowadzaniu ciągu geometrycznego oraz jej sumy można pokazać jak rozwija się szybko pandemia albo nawiązać do tempa rozprzestrzeniania się „plotki”.

2. Zastosowanie technologii

Wykorzystaj technologię, aby uczniowie mogli eksperymentować i zdobywać doświadczenie praktyczne. Wprowadź interaktywne oprogramowanie, symulacje, czy nawet gry matematyczne, które pomagają w zrozumieniu trudniejszych koncepcji. Warto wykorzystać Geogebrę, na przykład do postaci kanonicznej funkcji kwadratowej, dobrze byłoby gdyby uczniowie sami rysowali wykresy np. na telefonach.

3. Projekty i zadania praktyczne

Zadania praktyczne i projekty pozwalają uczniom stosować wiedzę matematyczną w praktyce. Mogą to być projekty badawcze, konstrukcja modeli matematycznych lub rozwiązywanie rzeczywistych problemów matematycznych. W szkole średniej warto wykorzystywać modele do budowy brył.

4. Zastosowanie różnych źródeł edukacyjnych

Oprócz podręczników, korzystaj z różnorodnych źródeł, takich jak filmy edukacyjne, wybrane strony internetowe np. szalone liczby artykuły naukowe, aby pokazać różne perspektywy.

5. Zachęcanie do współpracy, motywowanie

Uczniowie mogą uczyć się od siebie nawzajem i rozwijać umiejętności interpersonalne. Idealna jest do tego praca w grupach. Uczniowie rozwiązują zadania wspólnie przy stolikach czteroosobowych. Warto wykorzystywać do motywowania sukcesy sportowców, przedstawiać że do każdego sukcesu jest potrzebna praca, wytrwałośc, samodyscyplina.

6. Stworzenie atmosfery otwartej na pytania

Zachęcaj uczniów do zadawania pytań. Pomaga to zrozumieć, że matematyka to nie tylko zdobywanie gotowych odpowiedzi, ale także proces logicznego myślenia i rozwiązywania problemów. Zadawanie pytań buduje kreatywnośc.

 

Pamiętaj, że każda grupa uczniów jest inna, więc dostosuj metody nauczania do ich poziomu zainteresowania i zdolności. Warto również być elastycznym i dostosować podejście w miarę potrzeb.

Koszalin, 7.12.23                                                                                                                                        Barbara Pawlak

                                                                                                                                                                 doradca metodyczny matematyki