Burza mózgów – szalone ósemki

Popularną metodą generowania pomysłów na lekcji religii jest burza mózgów. W klasycznej burzy mózgów zdarza się, że kilka dominujących w klasie podopiecznych, zaczyna zawłaszczać swoją osobą i opiniami czas oraz uwagę pozostałych. Z tego powodu, nie wszyscy są w stanie wypowiedzieć się i ich możliwe pomysły przepadają. Również zdążyć się może, że niektórzy uczniowie czują się w tym momencie zwolnieni z wysiłku kreowania, bo pozostali w klasie czy grupie w jego mniemaniu doskonale sobie radzą i nie potrzebują pomocy.

Pewnym rozwiązaniem dla takich sytuacji jest wersja burzy mózgów z użyciem metod pisemnych to jest zapisanie swojej propozycji lub wielu propozycji na kolorowych karteczkach - Post-it note.

Karteczki mogą być również wycięte w różne kształty co pozwala pobudzić jeszcze bardziej kreatywność uczniów. I tak kształt walizki, możemy wykorzystać jako skojarzenie z walizką do zapisania przedmiotów, które spakowałby do niej uczeń wyruszając w drogę – pielgrzymkę swojego życia. Kształt koszulki takiej jak noszą policjanci posłużyłby do wypisania czegoś co nas zachowa, uchroni przed złymi czynami.

Wykorzystując burzę mózgów w formie pisemnej wykonujemy zadanie w dwóch fazach. Pierwsza faza to praca indywidualna ucznia. Każdy uczeń samodzielnie na własnej kartce spisuje własne pomysły. Następnie każdy z osobna przykleja, przypina do tablicy lub za pomocą klamerki wiesza na sznurku karteczkę z własnymi propozycjami. Druga faza tzw. zbiorowa zaczyna się, gdy następuje wspólne przedyskutowanie zebranych pomysłów na forum klasy i uczniowie wybierają najlepsze propozycje ze wszystkich zaproponowanych. Można tutaj przeprowadzić np. losowanie lub nawet rzut kostką do gier fabularnych, gdzie kostka jest wielościenna dając możliwość wyboru większego niż 6 oczek.

Na potrzeby lekcji o adwencie, zastosowałem poznaną z książki Zwinnologia. Innowacyjne podejście do zarządzania zmianą. Warszawa 2019, metodę burzy mózgów w formie tzw. szalonych ósemek. Poprosiłem o narysowanie ośmiu elementów, które kojarzą się uczniom z adwentem, zaznaczając by nie podpisywali rysunków to jest by nie wyjaśniali co zostało przez nich narysowane. Chciałem by swoje pomysły wyrazili prostym rysunkiem. Podłożem do rysunków stała się jedna kartka.

Każdy uczeń otrzymał kartkę w formacie A4 i złożył ją trzykrotnie na pół. Po rozłożeniu kartki powstało osiem ograniczonych zagięciami pół. Uczniowie sami wybrali czy będą rysować w pionie lub w poziomie. Wykonali swoje prace rysując osiem pomysłów pamiętając, że na jeden z rysunków mają około 2-3 minuty. Po kilku minutach pracy otrzymałem od każdego z uczniów osiem pomysłów - skojarzeń, które następnie omówiliśmy i pogrupowaliśmy w niepowtarzane skojarzenia adwentowe.

Z otrzymanych kartek można wyciąć pomysły i metodą selekcji wybrać te najlepsze. Innym wspaniałym zadaniem jest po wycięciu pomysłów, zrobić z nich karty obrazkowe, które posłużą do ułożenia historyjki na zadany temat.

Przykłady prac z Zespołu Szkół nr 1 w Koszalinie wykonane w grudniu 2022 roku.

Kazimierz Raczyński, CEN Koszalin 2022.