Cyfrowy warsztat nauczyciela – aplikacja Trello

        Webowa aplikacja Trello jest narzędziem wizualnego prezentowania procesu planowania, śledzenia postępu wykonywanych zadań oraz podsumowania tego co zostało już wykonane z zaplanowanych przedsięwzięć. Jest to aplikacja ułatwiająca pracę w/w czynności zarówno dla pojedynczej osoby jak grupy pracującej zespołowo np. zespół klasowy. Jest ona udostępniona przez firmę Atlassian również w wersji darmowej. W przypadku wykorzystania jej w warsztacie pracy nauczyciela, ograniczenia wersji nie są w zasadzie odczuwalne, a limit dziesięciu tablic w obszarze roboczym, można wyeliminować przez usuwanie zrealizowanych już projektów.

        Kiedy warto sięgnąć po rozwiązania, które umożliwiają tablice Trello? Możemy skorzystać z nich np. w celu planowania przebiegu lekcji. Trello zastąpi nam papierowy konspekt poszczególnych części danej jednostki lekcyjnej. Wyświetlając zawartość zaplanowanej lekcji w formie tablicy Trello, możemy śledzić na bieżąco postęp wykonania poszczególnych części lekcyjnych, poprzez przenoszenie ich pomiędzy poszczególnymi kolumnami, zawierającymi np. opis; co zostało zaplanowane, co aktualnie realizujemy i co już wykonaliśmy. Metoda takiego wizualnego prezentowania realizacji jednostki lekcyjnej, pozwoli nauczycielowi kontrolować przebieg lekcji, czuwać nad realizacją zaplanowanych części jednostki, a w przypadku niezrealizowania któreś z nich, umożliwia przeniesienie jej do kolejnej lekcji. Dla tych nauczycieli, którzy podają na początku lekcji uczniom cele lekcji w tzw. metodzie oceniania kształtującego (OK), Trello mogą wykorzystać jako sposób wizualizacji celów, by w trakcie trwania lekcji lub na jej końcu uczniowie wskazali te cele, które według nich zostały osiągnięte. Uczeń, jak podaje Danuta Sterna, ma prawo wiedzieć do czego zmierza, co zostało zaplanowane i dlaczego akurat to zaplanowaliśmy. Trello umożliwia m in. w prosty i atrakcyjnie technologiczny sposób wprowadzić małymi krokami, elementy oceniania kształtującego w swoim warsztacie pracy.

        Innymi przykładami wykorzystania Trello w warsztacie nauczyciela mogą być; przygotowanie przedmiotowego rozkładu materiału, czy zaplanowanie poszczególnych zadań awansu zawodowego i śledzenia stopnia ich realizacji w całym okresie stażu. Aplikację tę można także wykorzystać podczas współpracy między zespołami uczniów, w grupie zadaniowej w trakcie zdalnej pracy, czy jako narzędzie planowania przy realizacji wspólnego projektu edukacyjnego w tym WebQuestów.  Trello to coraz czyściej także aplikacja, która zastępuje papierowy Planner. Dzięki temu możemy w nowoczesny i łatwy sposób planować swoje kolejne przedsięwzięcia czy projekty, w formie zadań powiązanych z konkretnym terminem. Aplikacja wysyła automatycznie przypomnienia o zaplonowanym terminie realizacji do osób podanych w karcie zadania.

        Trello to także narzędzie wymiany pomysłów i realizacji zadań podczas pracy metodą projektów. Aplikacja ta umożliwia tzw. komunikacje w narzędziu, co oznacza, że pracując w tym środowisku możemy zapomnieć o konieczności korzystania z poczty elektronicznej, a w celu komunikacji z innym osobami wykorzystujemy mechanizmy aplikacji. Dużym atutem aplikacji jest także automatyczna aktualizacja w czasie rzeczywistym, dzięki czemu wszyscy mają dostęp do tych samych informacji udostępnionych zarówno w wersji webowej jak i mobilnej np. w smartfonach czy tabletach.

        Aby uzyskać darmowe konto aplikacji wchodzimy na stronę: https://trello.com/, gdzie tworzymy swoje konto np. w oparciu o google.pl. Po zalogowaniu się do aplikacji otrzymujemy własny obszar roboczy Trello w ramach którego w wersji bezpłatnej będziemy mogli organizować i przetwarzać swoje zadania w maksymalnej ilości 10 tablic.

Wygląd ekranu po zalogowaniu do aplikacji.

 

        Głównym elementem aplikacji jest tzw. tablica, na której umieszcza się listy z kartami zadań, znane z tak zwanej tablicy Kanban. Tablica Kanban to metoda zarządzania przepływem zadań. Została opracowana w 1950 roku w systemie produkcyjnym Toyoty i długo była wykorzystywana przede wszystkim w metodach zarządzania przedsiębiorstwem nazywanych terminem Lean. Dziś Kanban używa bardzo wiele firm i instytucji stosujących tzw. zwinne (Agile) podejście do realizacji zadań. Również od pewnego czasu Kanban jak i elementy zwinnego zarządzania projektami są wykorzystywane w procesie uczenia się i nauczania w tym także warsztacie pracy nauczyciela.  Tablica Kanban przyjmuje formę tabeli z odpowiednią dla zarządzanego procesu liczbą kolumn. W swojej najprostszej wersji, którą najczęściej będziemy wykorzystywali w wielu projektach edukacyjnych, tablica ma trzy kolumny: „Do zrobienia” – To-do, „W trakcie” – In Process oraz „Zrobione” – Done. Oczywiście kolumny możemy nazywać dowolnie według własnych potrzeb. Ważne jest, aby zrozumieć mechanizm przesuwania zadania pomiędzy kolejnymi kolumnami jako kolejny krok w zaplanowanym projekcie. W standardowej tablicy Kanban nowe zadania są dodawane do kolumny Do zrobienia, a następnie w miarę postępów są przesuwane do kolejnych kolumn, aż do ich całkowitego zakończenia, gdy znajdą się w kolumnie Zrobione. Przygotowując własne tablice w Trello, możemy posługiwać się podobną mechaniką. Najlepszym sposobem na przekonanie się czy Kanban jest odpowiedni do zastosowana jest jego wypróbowanie.

Wygląd ekranu tablicy z listami i przypisanymi zadaniami.

 

        Pierwszym praktycznym projektem, w jakim możemy wypróbować tablicę Kanban zestawiającą działania do realizacji za pomocą aplikacji Trello, może być np. opracowanie rocznego planu tematów lekcyjnych dla danej klasy. W tym celu na pierwszej liście tablicy o nazwie „Tematy do zrealizowania” jako zdanie umieszczamy każdy kolejny temat, który będziemy realizować w całym cyklu nauczania. Następnie z tablicą tą będziemy pracowali w trakcie roku szkolnego i po zrealizowaniu konkretnego tematu przenosimy go do kolejnej listy o tytule „Tematy zrealizowane”. W ten sposób uzyskujemy wizualizację postępu realizacji programu nauczania w procesie planowania i w łatwy sposób będziemy mogli dokonać analizy i ewaluacji.

Wygląd ekranu tablicy z listami i przypisanymi zadaniami w formie tamatów lekcji.

 

        Trello w formie tablicy Kanban możemy wykorzystać także do zebrania zagadnień zaproponowanych dla uczniów lub przez uczniów, które będą zrealizować w formie dodatkowej pracy domowej tj. np. referatu czy projektu. Dzięki temu każdy uczestniczący w danym zespole klasowym czy grupie projektowej będzie mógł na bieżąco śledzić postęp zaproponowanych a także zrealizowanych tematów. W takich przypadkach tablica Trello będzie pełnić funkcję radiatora informacyjnego. Ważną cechą tej aplikacji jest także możliwość połączenia jej z MS Teams, dzięki czemu posiadając nauczycielskie konto w ramach tej usługi MS możemy połączyć aplikacje Trello z danym zespołem klasowym w Teams.

        W ramach karty każdego zadania, możemy również w niej umieścić dodatkowe informacje takie jak; opis zadania, listę podzadań, planowany termin realizacji oraz osobę odpowiedzialną za wykonanie zadania. Zadanie może też posiadać załączniki w formie plików lub linków. Można też w zadaniu umieszczać pliki graficzne, które będą wyświetlane bezpośrednio na tablicy w ramach karty zadania. Również istnieje możliwość grupowania zadań poprzez nadawanie im takich samy etykiet. Bardzo dobrą funkcjonalnością aplikacji jest możliwość połączenia załączników do kart z takich usług chmurowych jak Dysk Google czy OneDrive oraz instalacja wielu dodatków Power-Up, rozszerzających możliwości tablic, kart czy pracy zespołowej.

Wygląd kraty zadania z dodatkowymi paramatrami.

 

        Warto również wiedzieć o tym, że w okresie nauczania zdalnego, niektórzy nauczyciele posługiwali się Trello jako tablicą, na której publikowali temat lekcji z opisem jednostki lekcyjnej, a także zadaniami do samodzielnej pracy. Używając Trello do takich celów, należy pamiętać, by tworząc nową tablicę wybrać parametr: widoczność publiczna. Dzięki temu, każdy posiadacz linku do naszej tablicy będzie miał nieograniczony dostęp do przeglądania jej zasobów.

Okno dialogowe tworzenia nowej tablicy z wyborem Widoczność Publiczna.

 

Kazimierz Raczyński CEN Koszalin (Opracowanie w okresie 25-30.05.2022 r.)


Bibliografia:

https://trello.com

Danuta Sterna, Uczę (się) w szkole, Warszawa 2014, s. 23.

Jarosław Rubin, Wiesław Grabowski, Marek Naumiuk, Zwinnologia. Innowacyjne podejście do zarządzania zmianą, Warszawa 2019.