MARYJA, MATKA NASZEJ NADZIEI - scenariusz lekcji

Scenariusz katechezy do szkoły ponadpodstawowej klasy I-III Liceum, Technikum.

TEMAT LEKCJI: MARYJA, MATKA NASZEJ NADZIEI

Cel ogólny: zapoznanie uczniów ze szczególnym miejscem Maryi w życiu Jezusa, Kościoła i każdego z nas.

Uczeń:

                Zna treść Hymnu Magnifikat i rozumie za co dziękowała tymi słowami Maryja,

                Wie, że Maryja jest drugą matką, tak jak chciał tego Jezus,

                Wymienia formy kultu Maryi w okresie Adwentu,

                Rozumie potrzebę przemiany swojego życia duchowego w celu ukierunkowania go na Boga.

Środki dydaktyczne: Pismo Święte, podręcznik Szukam nadziei, Poznań 2022, Youcat, obraz Bartolomeo Caporali, Matka Boska Miłosierna.

Metody i techniki: analiza tekstu, praca indywidualna – kolorowe karteczki, rozmowa kierowana, dyskusja.

 

PRZEBIEG KATECHEZY

  1. Modlitwa na rozpoczęcie katechezy – modlitwa wspólnotowa fragmentem Ewangelii św. Łukasza 1,46b-55 – głośne wspólne przeczytanie tekstu Ewangelii. Na tablicy eksponujemy obraz Bartolomeo Caporali, Matka Boska Miłosierna.
  2. Wprowadzenie do tematu.
    • Zapisanie wyrazu MAGNIFIKAT – wyjaśnienie słownikowe. „Pierwsze słowo i tytuł łacińskiej wersji hymnu Maryi, który powiedziała, zaśpiewała podczas spotkania ze św. Elżbietą, krótko po zwiastowaniu.
    • Patrząc na tekst – zastanawiamy się „Jak działa Bóg w życiu Maryi? Co takiego stało się w jej życiu, że pragnie się tym podzielić – dać świadectwo? (burza mózgów)
      • RADOŚĆ, BÓG WEJRZAŁ (ZAUWAŻYŁ, WYBRAŁ JĄ), STAŁA SIĘ BŁOGOSŁAWIEŃSTWEM), WIELKIE RZECZY, MIŁOSIERDZIE, MOC, NASYCA, UJMUJE SIĘ, BÓG DZIAŁA NA RZECZ CZŁOWIEKA, POKOLENIA, WSPÓNOTY.
  3. Rozwinięcie tematu
    • Uświadamiamy uczniom, że Maryja, która podjęła się, tj. zgodziła się na realizację Bożego planu w swoim życiu, wyraziła to RADOŚCIĄ, którą się dzieli. Jej decyzja, nie jest decyzją wyłącznie indywidualną, to co zrobiła stało się udziałem nas wszystkich. Stąd Kościół nazywa ją m in. MATKĄ. MATKĄ JEZUSA, MATKĄ KOŚCIOŁA.
    • Pisząc na tablicy temat: MARYJA, MATKA NASZEJ NADZIEI, zadaje uczniom pytanie, na które odpowiedzą na karteczkach samoprzylepnych. ZA CO KOCHASZ SWOJĄ MAMĘ?
      • Czytam karteczki (przykład oczekiwany: troska, czułość, oparcie, serdeczność, opiekuńczość, miłość)
    • Następnie w formie rozmowy zastanawiamy się: Czy w życiu dorosłym można, zwrócić się do matki z prośbą o pomoc i troskę?
      Czy matka ma obowiązki wobec swoich dorosłych dzieci? Jeśli tak to jakie?

      Zwracam też uwagę na obowiązek, troski o mamę i tatę (rodziców) i zastanawiamy się co nas do tego zobowiązuję? Podpowiadam również o formie wdzięczności za życie i poświęcenie.
    • Po krótkiej dyskusji uświadamiam, że w życiu chrześcijan, mamy dwie mamy – ziemską i Maryję (duchową). Zanim dowiemy się jak to się stało, zapoznajemy się z fragmentem z podręcznika – SPOTYKAM - s. 271 – Jan Paweł II jako jeden z wielkich czcicieli Maryi.
    • Po zapoznaniu się z w/w fragmentem, na tablicy rysujemy symbol „M” – taki jak w herbie papieskim i dodajemy krzyż u góry. Następnie przechodzimy do fragmentu biblijnego, który daje nam prawo, by wierzyć, że mamy matczyne wsparcie także od Matki Bożej (J 19,25-27).
    • Po przeczytaniu zapisujemy na tablicy „NIEWIASTO, OTO SYN TWÓJ” „OTO MATKA TWOJA”. Rozmawiamy z uczniami: Jak oni rozumieją te dwa Jezusowe słowa z krzyża?
    • W dalszej części lekcji nawiązujemy do rozpoczynającego się w niedziele ADWENTU. Ukazujemy Maryję, która w tym okresie odgrywa ważną rolę. Pytamy uczniów: Jakie mają skojarzenia dotyczące MARYI i ADWENTU?(Roraty, roratka, 8 Grudnia, figurka Maryi, pieśni Maryjne, Zwiastowanie)
    • Następnie odczytujemy z Youcat fragment 117 „W jaki sposób Duch święty mógł działać w Maryi, z Nią i przez Nią?” – po przeczytaniu rozmawiamy o zażyłej i nieustannej relacji Maryi z Bogiem. Działo się to od początku i trwało za sprawą Ducha świętego. Duch święty działał przez Maryję. Zadajemy pytanie: Czy nas stać dzisiaj np. w ADWENCIE na odnowienie swojej relacji, zażyłości, przylgnięcia do Boga? (Na wzór Maryi) Jeśli tak to jak to możemy zrobić? (recepta) – rozmowa (przykład oczekiwany: rekolekcje., spowiedź, postanowienie zmiany, przemiany, Eucharystia). Podczas rozmowy ukazujemy też potrzebę zwrócenia się do Boga, przez Maryje o pomoc. Ona jest naszą Matką, więc możemy, a nawet powinniśmy prosić ją o pomoc. Jak to możemy czynić – konkretnie? Jak prosi się Maryje o pomoc? (przykład oczekiwany: życie modlitwę).
      Zwracamy uwagę na obecny na tablicy obraz: Bartolomeo Caporali, Matka Boska Miłosierna - w którekiej rozmowie dopytujemy co uczniowie na nim widzą i jak go interpretują?
  4. Zakończenie.
    • Lekcję rozpoczęliśmy od Hymny Maryi MAGNIFIKAT – przepiękny przykład modlitwy Maryi. Zastanówmy się za co my możemy dziękować Bogu? Czy mamy za co mu dziękować?
      Czy dostrzegacie działanie Boga w swoi życiu, tak jak dostrzegała ja Maryja – mimo trudu, cierpienia (stania pod krzyżem, była świadkiem męki, śmierci i zmartwychwstania swojego syna).
    • Wspólny śpiew – modlitwa

 

Kazimierz Raczyński, Zespół Szkół nr 1 Koszalin