Stacje zadaniowe na lekcji religii

Stacje zadaniowe (przystanki edukacyjne[1]) to jedna z ciekawszych metod aktywizujących, która polega na dodaniu pewnych elementów grywalizacji na lekcji. Są to takie mechanizmy z gier jak losowość, przemieszczanie się uczniów pomiędzy kolejnymi stacjami, dokonywanie wyboru z podanych opcji, sprostanie wyzwaniom – zadaniom, które należy rozwiązać, wykonać. Lekcja z wykorzystaniem stacji zadaniowych, musi być przygotowana w formie realnych miejsc do pracy, stanowisk zadaniowych opatrzonych numerem porządkowym. Nauczyciel przygotowuje wcześniej takie stanowiska, na których umieszcza zadania z określonej partii materiału, następnie staje się wyłącznie obserwatorem tej „gry”. Uczniowie w sposób losowy podchodzą do wolnej stacji i wykonują zadania według podanej instrukcji. Aby dobywało się to w sposób atrakcyjny, warto utworzyć w klasie grupy 2-3 osobowe, które wspólnie pracują nad rozwiązaniem zadanych treści. Grupa uczniów otrzymuje także kartę – formularz, który służy im do odnotowania zaliczonego zadania. Metoda ta może zostać wykorzystana zarówno jako forma powtórzeniowa jak również utrwalająca poznany wcześniej materiał. Uczniowie poruszający się pomiędzy stacjami, w niektórych przypadkach, mogą również mieć zliczany czas wykonania wszystkich zadań. Dochodzi więc tutaj element rywalizacji, który zaczerpnięty jest z lekcji wychowania fizycznego, z którego bez wątpienia ta metoda nauczania się wywodzi.

Największą zaletą tej formy pracy jest to, że uczniowie wykonują zadania w dowolnej, wybranej przez siebie kolejności. Można, co prawda, na samym starcie umieścić losowanie stacji zadaniowych tak by w pierwszej fazie pracy każda grupa udała się do innej stacji. W grupie zdyscyplinowanej lub znającej tę metodę pozostawiamy wolny wybór uczniom.

Tak jak wspomniałem, nauczyciel jest raczej obserwatorem, dostrzegającym w jakim sposób pracują jego uczniowie, które formy zadań są dla nich ciekawe i zajmujące, a które sprawiają trudności. Aby umożliwić uczniom samokontrolę, należy pamiętać również by przygotować tzw. stację kontrolną, przy której uczniowie pod koniec lekcji sprawdzą rozwiązania.

Jak przygotować stacje zadaniowe by spełniły swoją właściwą funkcję? Po pierwsze powinny zawierać zadania zróżnicowane pod względem stopnia trudności, tak by zadanie wykonał zarówno uczeń mniej zdolny, jak i powinny zaciekawić, zmotywować uczniów zdolniejszych. Po drugie zadania powinny aktywizować wszystkie zmysły i uwzględnić różne formy aktywności. 

Stacje można również podzielić na obowiązkowe i fakultatywne, jednak aby zaliczyć całość należy wykonać zadania z określonej przez nauczyciela liczby stacji.

Jakie są zalety pracy taką metodą? Są to: większe zaangażowanie uczniów, kształcenie umiejętności współpracy w grupie, uczenie się odpowiedzialności za swoją pracę, uczenie się wytrwałości w dążeniu do celu. Stacje zadaniowe służą uczeniu się.

 

 

Bibliografia

Barbara Kawa, Wykorzystanie metod stacji (przystanków) uczenia się, https://bit.ly/3u9L1c5 (06.04.22)

 

 

[1] Playstations w: Anna Gębka-Suska, Teoria w pigułce, Zestaw 3, Zeszyt 1, Warszawa 2017.