XI 2022 Postawy rodzicielskie i ich oddziaływanie

Sabina Małek - Galicka

Doradca metodyczny kształcenia specjalnego

sabinamalekgalicka@cen.edu.pl

 

Postawy rodzicielskie i ich oddziaływanie.

 

 „Najlepszym miejscem pod słońcem na ziemi jest dom, w którym rodzice potrafią zrozumieć, że każdy moment i każde doświadczenie – nawet to, które wydaje się dorosłym błahe i nieważne – mają swój udział w kształtowaniu umysłu i charakteru dziecka” Gordon MacDonald

Rodzina jest podstawowym środowiskiem społeczno-wychowawczym człowieka. Wywiera ona znaczny, choć bardzo często niezamierzony wpływ na jego rozwój. Oddziaływanie to zachodzi poprzez szereg czynności i zdarzeń mających miejsce na gruncie rodziny, poprzez działania dorosłych i rodzeństwa, a szczególnie przez ich stosunek do dziecka. Nie wszyscy rodzice ustosunkowują się do dziecka w ten sam sposób. Określone postawy rodziców mogą oddziaływać na rozwój dziecka i na kształtowanie jego osobowości: i pozytywnie, i ujemnie. Mają niezaprzeczalny wpływ na budowanie poczucia wartości i pewności siebie każdego dziecka.

W literaturze pedagogicznej i psychologicznej można spotkać różne  desygnaty terminu „postawa rodzicielska”. Heliodor Muszyński określa ową postawę, jako stosunek do dziecka, swoistą tendencję do odczuwania go, myślenia o nim, jak również zachowania się werbalnego i niewerbalnego wobec niego. Zaś Maria B. Pecyna postawę rodzicielską rozumie jako „miłość rodzicielską”, czy też „emocjonalny stosunek rodziców do dziecka”, który wywołuje u niego reakcję w postaci specyficznego zachowania się - prawidłowego, bądź zaburzonego. Natomiast  Rembowski uważa, że postawa rodzicielska to ustosunkowanie się rodziców (osobno matki, osobno ojca) do dziecka .

Jednakże pamiętajmy, że  przychodząc na świat nie jesteśmy „białą kartą”. Przynosimy ze sobą bagaż kodu genetycznego naszych przodków. Dziedziczymy wybrane cechy charakteru, wygląd, talenty, skłonność do wybranych chorób. I nawet, gdy uciekniemy na koniec świata – geny zabierzemy ze sobą. Według W. Fijałkowskiego, „od momentu połączenia się komórki rozrodczej męskiej z żeńską, czyli od momentu poczęcia należy mówić nie o „przyszłych rodzicach”, ale o „najmłodszych rodzicach”, najmłodszych wiekiem swojego dziecka. Przyszłymi rodzicami jesteśmy od swego zaistnienia w łonie matki, od pierwszego zbliżenia seksualnego, które uruchamia naturalny rytm płodności ludzkiej. Od pierwszego zbliżenia stajemy się już potencjalnymi rodzicami.” (W. Fijałkowski)

Jedną z pierwszy typologii postaw rodzicielskich przedstawił amerykański psychiatra L. Kanner, dzieląc je na cztery typy:

  • akceptacja i uczucie,
  • jawne odtrącenie,
  • perfekcjonizm,
  • nadmierne chronienie.

Istotnym faktem jest również to, iż „postawy rodzicielskie są plastyczne i zmieniają się w miarę, jak zmienia się dziecko w różnych fazach swojego rozwoju”. (M. Ziemska, 1986, s.169). Jak podkreśla Maria Ziemska, zmienia się jakość i stopień dawanej dziecku swobody
i stopień kontroli. Tak więc miłość rodzicielska wyraża się w konkretnym stanowisku wobec dziecka i w dużej mierze decyduje o stylu wychowania, a także o skuteczności środków wychowawczych. Wychowując dziecko, rodzice przyjmują różne postawy względem dziecka. Często też nie uświadamiają sobie, że ich zachowanie wywiera piętno na ich dziecku, które może być dobre albo złe. Natomiast wywierane piętno rzutuje na przyszłość dziecka. Postawy rodzicielskie
są stałym elementem procesu wychowania, dlatego też warto sobie uświadomić ich ważność
w procesie wychowania.

Według M. Ziemskiej postawa rodzicielska oznacza tendencje rodzica do zachowania się w specyficzny sposób w stosunku do swojego dziecka. Każda postawa rodzicielska zawiera trzy komponenty:

  • uczuciowy -  czyli ekspresja towarzysząca wypowiedzi,
  • myślowy - czyli słowny osąd postawy dziecka,
  • działania - jest to zachowanie, które stosuje rodzic względem swojego dziecka.

A zatem możemy stwierdzić, że osobowość dziecka jest w dużym stopniu uzależniona od postaw rodzicielskich. Zależność ta może wpłynąć na rozwój: sprawności umysłowej, aktywności, uczciwości, dobrego i złego przystosowania w szkole, uspołecznienia oraz stosunku dziecka do dorosłych. M. Ziemska rozróżnia postawy właściwe i niewłaściwe.

Za prawidłowe uznaje następujące postawy:

  • akceptacji dziecka - charakteryzuje się ona okazywaniem dziecku sympatii, miłości, aprobaty a także przyjmowania dziecka takim jakie jest w rzeczywistości (cechy fizyczne, umysłowe, ewentualne ograniczenie) oraz dawanie dziecku poczucia bezpieczeństwa. Sprzyja ona kształtowaniu u dziecka zdolności do tworzenia więzi emocjonalnej, odwagi, chęci pomocy do wyrażenia uczuć, np. okazywanie współczucia, zdolność do przywiązania. Dzięki tej postawie dziecko jest wesołe, miłe, przyjacielskie.
     
  • współdziałania z dzieckiem - zależy od wieku, ponieważ młody wiek dziecka sprawia,
    iż to jego rodzice są odpowiedzialni za tworzenie atmosfery współdziałania. To oni pokazują dziecku wzory zachowania się wśród grupy osób, zdrowej współpracy z nimi. Czas i nabywanie doświadczenia wraz z wiekiem sprzyjają umiejętności współdziałania. Wartością pierwszoplanową jest dobro dziecka a także wciąganie i angażowanie dziecka w zajęcia domowe, które są dostosowane do jego wieku, oraz zainteresowanie rodziców zabawą i pracą dziecka. Postawa współdziałająca rozwija u dziecka: ufność wobec rodziców, zdolność współdziałania, zdolność podejmowania różnych zobowiązań, troskę o własność swoją i innych a także rozwija zadowolenie z rezultatów własnej pracy, wytrwałość. Dzięki tej postawie dziecko jest skłonne szukania pomocy u swoich rodziców.
     
  • dawania dziecku swobody - rodzice współdziałając i akceptując swoje dziecko muszą w miarę jak ono dorasta pozwalać mu na coraz większą samodzielność. Dziecko wraz z wiekiem poszerza zakres swojego działania, pragnie poznać wszystko, co je otacza, pokonać różne przeszkody, przebywać w gronie rówieśników, jak umiejętność współdziałania z rówieśnikami, pomysłowość, uspołecznienie, bystrość, łatwość przystosowywania się do różnych sytuacji społecznych oraz wytrwałość, a także pewność siebie, spełnienie trudnych zadań i kończenie rozpoczętych czynności.
  • uznania praw dziecka - W tej postawie chodzi przede wszystkim o uznanie praw dziecka, bez przeceniania oraz niedoceniania jego roli. Rodzic, który stosuje tę postawę wystrzega się od dyktowania dziecku co ma robić, natomiast koncentruje się na rozwój aktywności dziecka. Pozwala dziecku na odpowiedzialność za własne działanie a także oczekuje tego od dziecka adekwatnie do jego poziomu rozwojowego. Często też rodzic stosuje intelektualne sposoby oddziaływania, czyli wyjaśnianie, tłumaczenie, nie narzuca i nie wymusza swojej woli, jednocześnie podaje jasne kryteria w stosunku do wymagań od dziecka. Postawa ta uczy także dziecko lojalności i solidarności w stosunku do innych osób w rodzinie. Dzięki tej postawie dziecko podejmuje czynności z własnej inicjatywy, a zatem dziecko uczy się twórczej postawy.
     

Do nieprawidłowych należą:

  • postawa odtrącająca - rodzice odrzucający dziecko są mu niechętni albo nawet wrodzy. Sporadycznie (można to już nazwać patologią zachowania) niechęć w stosunku do dziecka wyzwala okrucieństwo.
  • postawa unikająca - rodzice mało interesują się dzieckiem i jego problemami. Unikanie może wiązać się z zewnętrznym brakiem troski o dziecko, zaniedbaniem jego podstawowych potrzeb biologicznych i ekonomicznych.
  • postawa nadmiernie chroniąca - nadmiernie ochranianie dziecka przez rodziców wynika często z ogólnie lękowego nastawienia jednego z rodziców lub obojga z nich do otaczającego świata; rodzice tacy a każdej sytuacji życiowej dostrzegają zagrożenie dla dziecka i starają się je przed nim uchronić.
  • postawa nadmiernie wymagająca - koncentracja na dziecku z tendencjami do stałego korygowania i ulepszania wiąże się niekiedy z odrzucaniem dziecka. Nadmiernie korygowanie może jednak wypływać z chęci posiadania dziecka - ideału, a więc z brakiem akceptacji ich dziecka takiego, jakim ono jest.

Cechy zachowań dziecka, a postawy rodziców

Powołując się na literaturę fachową można stwierdzić, że postawy rodziców wobec dziecka mają wpływ na kształtowanie się cech jego zachowań. Według przytoczonej już Marii Ziemskiej przy właściwych postawach wychowawczych będą to cechy pozytywne, a przy niewłaściwych – negatywne.

Kształtowaniu się zdolności do nawiązywanie trwałych więzi emocjonalnych sprzyja postawa akceptacji, dzięki której dziecko jest przyjacielskie, współczujące, pogodne i odważne. Dzięki postawie współdziałania dziecko jest ufne wobec rodziców, wytrwałe, zadowolone z własnej pracy, zdolne do współdziałania i podejmowania zobowiązań. Zdolność do kontaktów z rówieśnikami, uspołecznienie, pomysłowość, próby pokonywania przeszkód, łatwość przystosowania się do różnych sytuacji społecznych to cechy dziecka, którego rodzice uznają swobodę aktywności. Kolejna z pozytywnych postaw-poszanowania praw -  rozwija lojalność dziecka, solidarność z innymi członkami rodziny, sprzyja powstawaniu realistycznego obrazu samego siebie.

Postawy negatywne niestety wpływają na inne cechy zachowań pośród dzieci. Przy postawie rodziców  unikającej kontaktu z dzieckiem - może ono być niezdolne do nawiązywania trwałych więzi uczuciowych, obiektywnych ocen, nastawione przeciwnie. Może być niezdolne do wytrwałości i koncentracji w nauce, bojaźliwe lub konfliktowe. Skutkiem postawy odtrącającej jest agresywność, nieposłuszeństwo, kłótliwość, gniew, zahamowanie rozwoju uczuć wyższych lub bezradność.  W przypadku postawy nadmiernego wymagania , korygowania, krytyki dochodzi do kształtowania się cech jak: niepewność, lękliwość, brak wiary we własne siły, przewrażliwienie, uległość, pobudliwość, brak zdolności koncentracji. Dostrzegalne  cechy dziecka jak: opóźnienie dojrzałości emocjonalnej, bierność, brak inicjatywy są prawdopodobnie efektem postawy nadmiernie chroniącej. W wyniku takiego postępowania rodziców dziecko może przejawiać również takie zachowania jak: nadmierna pewność siebie, zarozumialstwo, awanturniczość.

Postawy obojga rodziców wobec dziecka nie zawsze bywają tego samego typu. Dobrze byłoby jednak gdyby zamierzenia rodziców nie były rozbieżne i przeciwstawne, a oparte na wzajemnej akceptacji i szacunku rodziców do siebie i dziecka. Wówczas jest szansa na to, że nawet odmienność typów postaw matki i ojca nie będą miały szkodliwego wpływu na dziecko, a będą źródłem większego bogactwa doznań emocjonalnych.

Rodzice przejawiający właściwe postawy rodzicielskie są zdolni do obiektywnej oceny dziecka dzięki zachowaniu odpowiedniego dystansu wobec niego, a zarazem akceptacji jego osoby. Otaczają swoje dziecko opieką, dostrzegają i zaspokajają jego potrzeby, mają duży margines cierpliwości, gotowości tłumaczenia i wyjaśniania. Łatwo nawiązują kontakt z dzieckiem. Jest on przyjemny dla obu stron, oparty na wzajemnej sympatii i zrozumieniu. Cieszą się dzieckiem, widząc w nim wzrastającą odrębną jednostkę z własnym życiem. Właściwa postawa sprzyja wszechstronnemu rozwojowi intelektu dziecka, jego aktywności, uspołecznienia i przystosowania szkolnego.

Bibliografia:

  • Książka :„NAJLEPSZE MIEJSCE POD SŁOŃCEM, czyli o właściwym czasie i miejscu do budowania charakteru dziecka” Gordon MacDonald

https://sciaga.pl/tekst/43239-44-funkcje_rodziny_i_postawy_rodzicielskie_m_ziemska/zalacznik/9552

https://nauki-spoleczne.info/postawy-rodzicielskie