XII 2022 Aktywizacja do życia - czyli terapia zajęciowa

Sabina Małek - Galicka

Doradca metodyczny kształcenia specjalnego

sabinamalekgalicka@cen.edu.pl

 

Czym więc jest terapia zajęciowa

Terapia zajęciowa to rodzaj terapii poprzez różnego rodzaju aktywizacje. Zwykle przeprowadzana jest w grupach, a uczestnicy angażują się razem w różnego rodzaju prace, naukę lub rozrywkę. Celem jej jest przywrócenie zdolności umysłowych, poznawczych i motorycznych. W sytuacji, gdy zmiany są nieodwracalne, zajęcia te umożliwiają wytworzenie funkcji zastępczych. W niektórych przypadkach (np. osób niepełnosprawnych umysłowo uczących się podstawowych czynności dnia codziennego) można prowadzić terapię zajęciową indywidualnie. Skierowana jest do dzieci oraz osób niepełnosprawnych i ma charakter ruchowo-artystyczny.

William Rush Dunton Jr., znany jako „ojciec terapii zajęciowej”, był zdecydowanym zwolennikiem zaangażowania zawodowego i ostatecznie założył National Society for Promotion of Occupational Therapy (obecnie AOTA). Umożliwiło to większej liczbie pacjentów skorzystanie z usług terapii zajęciowej.( Terapia zajęciowa - przebieg, korzyści, rodzaje terapii - HelloZdrowie).

Jak przebiega terapia zajęciowa?

Terapia jest dostosowana do specyficznych potrzeb dziecka/ucznia. Zanim się zacznie, terapeuta zajęciowy przygląda się mocnym stronom i wyzwaniom, z jakimi zmaga się osoba. Terapeuta tworzy następnie program zajęć, nad którymi dana osoba będzie mogła pracować.

Przykłady zadań i umiejętności, na których może się skupić terapia zajęciowa:

  • procedury samoopieki, takie jak ubieranie się (zdolności motoryczne i planowanie motoryczne);
  • pisanie i kopiowanie notatek (umiejętności motoryczne, koordynacja ręka-oko);
  • trzymanie i kontrolowanie ołówka za pomocą nożyczek (zdolności motoryczne, planowanie motoryczne);
  • rzucanie i łapanie (równowaga i koordynacja);
  • organizacja pracy (planowanie motoryczne, umiejętności organizacyjne);
  • reagowanie na bodźce sensoryczne (umiejętności samoregulacji);
  • garncarstwo, wyrabianie naczyń ceramicznych (umiejętności motoryczne, aktywizacja zawodowa);
  • trening umiejętności społecznych.

Korzyści płynące ze stosowania terapii zajęciowej - Terapia zajęciowa składa się z ćwiczeń i działań służących budowaniu określonych umiejętności. Na przykład, jeśli dziecko ma problem z pisaniem, terapia może obejmować techniki multi sensoryczne, które pomogą w pisaniu ręcznym. Jeśli osoba biorąca udział w zajęciach ma problemy z koncentracją, terapeuta może zlecić także i ująć w  planie wykonywanie ćwiczeń całego ciała, zanim usiądzie do pracy głównej. W przypadku osób niepełnosprawnych, im wcześniej rozpoczną one terapię, tym bardziej jest skuteczna. Umiejętność wykonywania podstawowych zadań może również pomóc w budowaniu poczucia własnej wartości i pewności siebie.

Istnieją trzy rodzaje terapii zajęciowej:

Arteterapia – czyli  terapia zajęciowa za pomocą sztuki. Proces pomocy polega na tworzeniu obiektów artystycznych przy wsparciu i zaangażowaniu terapeuty. Uczeń kreuje wtedy obrazy, muzykę lub rzeźby i opowiada prowadzącemu o znaczeniu, jakie mają dla niego poszczególne elementy dzieła. Terapeuta wspólnie z uczestnikiem zajęć próbują odkryć nowy sens stworzonej sztuki. Dzięki temu budują się relacje między nimi, co przyczynia się do rozwinięcia potencjału niepełnosprawnej osoby. Dziecko  nie musi być obdarzone talentem artystycznym, ani szczególnymi zdolnościami z tym związanymi. Ważniejszy jest sam proces i przeżywane emocje podczas tworzenia swego dzieła. Przyczynia się to do lepszego zrozumienia siebie oraz poznania przyczyn swych problemów.

 Popularne formy arteterapii to:

  • choreoterapia, gdzie wyraża się emocje i uczucia poprzez ruch i taniec,
  • biblioterapia polegająca na bajkach terapeutycznych z głębokim przesłaniem,
  • muzykoterapia - wyrażanie siebie za pomocą grania na instrumentach i śpiewania,
  • dramatoterapia, która polega na odgrywanie przedstawień teatralnych, które wyrażają uczucia i potrzeby danej osoby.

Dzięki arteterapii uczestnicy są mniej zestresowani, podnoszą swoją samoocenę, rozwijają ekspresję siebie oraz redukują napięcie i smutek. Terapię sztuką stosuje się zarówno dla osób głęboko upośledzonych, ludzi niedostosowanych do norm społecznych, jak i do osób niepełnosprawnych ruchowo.

Ergoterapia - terapia poprzez pracę. Metodą oddziaływań  jest wykonywanie  różnych rodzajów pracy. Zajęcia manualne to najczęściej:

  • stolarstwo - obróbka drewna w celu przygotowania rzeźb lub obiektów użytkowych,
  • garncarstwo - wykonywanie przedmiotów praktycznych, takich jak garnki lub wazony,
  • wikliniarstwo - wyplatanie koszyków i mebli z wikliny,
  • metaloplastyka - tworzenie przedmiotów z drutu i metalu w pracowni metalurgicznej,
  • krawiectwo - szycie ubrań i zabawek (skierowane dla kobiet),
  • ogrodnictwo - wykonywanie prac ogrodowych, takich jak sianie, pielenie czy sadzenie.

Coraz więcej badań potwierdza korzystne działanie ergoterapii. Ten rodzaj zajęć przyczynia się do zwiększenia sprawności manualnej, poprawy grafomotoryki i samooceny oraz gwarantuje poczucie sprawstwa. Dodatkowo ergoterapia uczy konkretnych umiejętności, które można później doskonalić. Dzięki tym zabiegom uczeń  może wyzwolić swój potencjał i odkryć ukryte możliwości.

Estetoterapia – nauka poprzez wsłuchiwanie się w wytwory natury. Istotą są  doznania natury. Dzieci/uczestnicy mając kontakt z naturą mogą spacerować  po lesie, wsłuchiwać się w szum drzew, wykonywać  ćwiczenia gimnastyczne i poznawać strukturę lasu oraz innej przestrzeni dostosowanej tematycznie do założeń terapeutycznych. Stopień skuteczności terapii jest zależny od nasłonecznienia, temperatury i pory roku. Każdy ma dopasowaną indywidualną ścieżkę terapeutyczną, podczas której lepiej poznaje siebie, i zdobywa nowe możliwości do pokonania swych barier. Metoda przynosi duże  korzyści w przypadku depresji osób upośledzonych umysłowo.

Zajęcia relaksacyjne – czyli terapia poprzez słuchanie siebie. W obecnych zabieganych czasach nawet dzieci potrzebują odpoczynku. Zadziwiające, jak wiele osób w głębi chce odetchnąć, pobyć w ciszy i zrelaksować się. Zajęcia relaksacyjne polegają na kontroli oddechu, obniżeniu napięcia oraz rozluźnieniu spiętych mięśni. Terapeuci/specjaliści  pracują nad pobudzeniem wszystkich zmysłów, jak :

  • węch - aromaterapia,
  • wzrok - leczenie kolorami (chromoterapia),
  • dotyk - masaż relaksacyjny,
  • smak - podawanie specjalnych przypraw,
  • słuch - muzykoterapia.

Zajęcia relaksacyjne umożliwiają  wsłuchanie się w siebie i zrozumienie czego naprawdę pragną. Dzięki tym zabiegom pobudzany jest układ nerwowy, który generuje napięcie związane ze stresem.

 

 

Bibliografia:

  1. Gordon, Don (2009). Willard & Spackman’s Occupational Therapy. Baltimore, MD: Lippincott Williams & Wilkins. p. 210;
  2. Schoen, S.A., & Miller, L.J. (2018). „A retrospective pre-post treatment study of occupational therapy intervention for children with sensory processing challenges”. The Open Journal of Occupational Therapy. 61(1): 1–14.;
  3. Yerxa, E., Clark, F., Jackson, J., Pierce, D., & Zemke, R. (1989). An introduction to occupational science, A foundation for occupational therapy in the 21st century. Haworth Press;
  4. McColl MA, Law M, Stewart D, Doubt L, Pollack N, Krupa T (2003). „Theoretical basis of occupational therapy” (2nd ed.). New Jersey: SLACK Incorporated.