Budowanie empatii na lekcji języka angielskiego. Poziom intermediate i wyżej

Empatia to zdolność odczuwania stanów psychicznych innych osób oraz umiejętność przyjęcia ich sposobu myślenia, spojrzenia na problem  z innej perspektywy. Czy młodzieży brakuje empatii? Jeśli tak, to kształtujmy ją! To przecież tak pożądana cecha w dzisiejszych czasach. Możemy pracować nad rozwijaniem tej umiejętności poprzez liczne ćwiczenia. W tym artykule zostanie zaprezentowane jedno z nich.

Poziom  zaawansowania językowego : intermediate oraz powyżej.

Czas potrzebny na realizację ćwiczenia : 30 minut

Materiały dydaktyczne : kopia dialogu przedstawiona poniżej

 

Na początku zajęć należałoby zapytać uczniów  czy kiedykolwiek znaleźli się w miejscu, w którym słyszeli, iż ktoś rozmawia przez telefon. Porozmawiajcie chwilę o tym jak dziwnym jest słuchanie połowy tylko konwersacji. Czy nam się to podoba czy nie  to przecież  w miejscu publicznym zdarza nam się takowe rozmowy usłyszeć.  Czy możemy wyobrazić sobie  co mówi osoba, której nie słyszymy? Posłuchajcie proszę Państwo co mają na ten temat do powiedzenia uczniowie.

Następnie  przekażcie wychowankom poniższy dialog :

A:

B: Yes, It's me!

A:

B: I'm coming home.

A:

B: About midnight. What time do you think it is?

A:

B: Well, I think it's early.

A:

B:I was at Jane's place.

A:

B: Her party. I told you! Remember?

A:

B: That's not fair!

A:

B: It's breaking up. We're going into a tunnel. I can't hear you. I'll see you in a bit,

Hmmmmmmmmm! ( Puts phone away)

 

Poproście Państwo o ciche przeczytanie części dla osoby B. Następnie o rozmowę w parach lub małych grupach na temat kim są dla siebie postacie  A i B, jakie relacje je lączą oraz jak się obie czują. Proszę poprosić uczniów o uargumentowanie swoich wypowiedzi. 

Następnym krokiem będzie zebranie informacji od całej klasy. Istotne jest, aby akceptować rózne wypowiedzi uczniów (na przykład  'Where are you?' lub " Where on earth are you?') oraz  porozmawiać o tym, które z nich będą pasować, a które nie biorąc pod uwagę relacje tych dwóch  osób. 

Kiedy  ta dyskusja zostanie już przeprowadzona, a uczniowie w swoich parach wypełnią zdaniami część tekstu przeznaczoną dla osoby A, warto abyście Państwo sprawdzili  czy i na ile zmieniło się zachowanie wychowanków. Powróćcie Państwo do rozmowy o tym  jak A i B mogliby się czuć  oraz co powiedzieliby sobie kiedy B w końcu powróci do domu.

 

Empatia to trudny temat. Młodzi ludzie często są skupieni na sobie samych. Jedni wynieśli ją z domu, a inni nie. Takie zajęcia mogą rozbudzić wśród nastolatków myślenie o uczuciach innych osób, o tym jak dane osoby mogą czuć się w danym momencie i jaki będzie to miało wpływ na cały ich dzień. Empatia daje przestrzeń na to, aby poszerzyć wśród uczniów patrzenie na problemy otaczającego nas świata z róznych perpektyw. To bezcenne!

 

Zapraszam do realizacji lekcji!

 

Katarzyna Sobańska

Koszalin, 2.11.2022r.

 

Opracowano na podstawie źródła :Tessa Woodward, Thinking in the EFL Class, Helbling Languages, 2011.