Moja firma „ Z grochu i fasoli” w 45 minut. Mini projekt rozwijający kompetencje w zakresie przedsiębiorczości.

 

Kilo grochu, kilo fasoli, kilka kartek papieru, widelców i kwiatków i już  mamy udaną lekcję języka angielskiego ( lub innego języka obcego)!  Wszystko to w czterdzieści pięć  minut!

Po rozpoczęciu zajęć informujemy,iż dzisiaj będziemy rozwijać kompetencje w zakresie przedsiębiorczości, a że najlepiej  rozwijać je kiedy konieczne jest zarabianie pieniędzy, stworzymy małe firmy. Dzielimy uczniów losowo na grupy maksymalnie czteroosobowe. Przekazujemy informację, w docelowym języku obcym, iż jakiś czas temu pożyczyliśmy każdej firmie bardzo dużą sumę pieniędzy. Za pół roku, czyli w kontekście lekcji za trzydzieści ( trzydzieści pięć minut) firmy mają za zadanie pokazać produkt, na który zaciągnęły u nas pożyczkę.  Od  nauczyciela czyli bogatego inwestora zależy czy pożyczka zostanie umorzona. Ma miejsce zatem gra o wysoką stawkę! Każda firma wybiera lidera, który po wyznaczonym czasie przekaże wszystkim zgromadzonym informacje o produkcie. Bogaty inwestor przekazuje każdej grupie zasoby finansowe w postaci: kubeczek z grochem i fasolą, jeden widelec, jeden kwiatek, niewielka kartka tekturowa. Każda firma ma także  prawo użyć dowolnych dwóch rzeczy ze swoich zasobów, aby wzbogacić produkt.

Nauczyciel przekazuje pytania, na które lider powinien odpowiedzieć w wystąpieniu końcowym. Pomoże to grupom rozpocząć realizację projektu. Przykładowe pytania to: What is this? What makes the product innovative? How are you going to advertise the product in your region?  How are you planning to target different age groups on social media?

[ Co to jest? Co sprawia, że  ten produkt jest innowacyjny? W jaki sposób zamierzacie reklamować produkt w twoim regionie? W jaki sposób planujecie dotrzeć do różnych grup wiekowych w mediach społecznościowych? ]

Wydawać by się mogło, że jedna czterdziestopięciominutowa lekcja to za mało na realizację takiego mini projektu. Nic bardziej mylnego!  Młodzież jest kreatywna, ma wiele pomysłów. Każda grupa ma swoje unikalne pomysły zależnie od preferencji i upodobań jej członków.  Istotne jest także, iż każdy uczeń odnajdzie miejsce w firmie, w której „ pracuje”.

Uczniowie są zdopingowani do działania również dlatego, iż na końcu wystąpienia lider każdej grupy ma za zadanie poinformować jak jego współpartnerzy pracowali:  czy należy im się awans, niewielka podwyżka czy może raczej nie powinno im się przedłużyć kontraktu…

Poniżej zdjęcia przykładowych produktów jakie powstały na moich lekcjach. Wierzę, że z łatwością zorientowaliście się Drodzy Nauczyciele, o które inwestycje chodzi. Są to : park wodny ze zjeżdżalnią, jacuzzi oraz strefą odpoczynku, dodatkowy pas startowy na lotnisku regionalnym, pizzeria wegetariańska, nowa scena teatru cieni oraz miejsce  rehabilitacji po COVID-19.

Pragnę podkreślić, iż ja jako inwestor zaakceptowałam wszystkie pomysły i z uśmiechem umorzyłam ogromne sumy pożyczek. Czego się nie robi dla edukacji i rozwijania kompetencji w zakresie przedsiębiorczości!