Ta konstrukcja skłaniowa! Mylą się uczniowie i denerwują się nauczyciele.
Znajdźmy drogę do przyjaznego przyswojenia tej konstrukcji. Wykorzystajmy fakt, iż młodym ludziom wiele rzeczy się nie podoba, mają inne oczekiwania w stosunku do świata niż my dorośli i wyrażają głośno swoje niezadowolenie.
Proszę zapoznać się z poniższymi przykładami. Zostały one napisane przez uczniów w ich czwartym roku nauki języka angielskiego. Młodzi ludzie mieli okazję szczerze się wypowiedzieć – co jest przecież niezmiernie ważne- oraz poprawnie użyli konstrukcji, która jest tematem tego artykułu.
All right
she is my teacher,
but I don’t want her to give me
such a lot of homework.
l don’t want her to interrupt me
all the time.
And I don’t want her to ask me
words that I don’t know.
But otherwise she is O. K.
All right
they are my parents,
but l don’t want them to come
into my room without asking,
I don’t want them to read my letters,
I don’t want them to laugh
at my friends,
I don’t want them to check my homework,
all I want is to live my own life.
Jak możemy wykorzystać powyższe przykłady na naszych lekcjach? Oto przykłady zadań do wykonania w grupach.
1.Jesteś młodszym bratem lub siostrą. Twój starszy brat/ siostra często mówi Ci co masz robić. Nie podoba Ci się to. Poinformuj go/ ją o tym.
2.Jesteś dzieckiem/ młodym człowiekiem. Napisz czego nie chcesz, aby robili twoi rodzice.
3.Jesteś uczniem. Napisz czego nie chcesz, aby robił twój wychowawca.
Ucziowie mają za zadanie napisać kilka zdań, jak w modelach powyżej. Możecie Państwo dla ułatwienia wypisać na tablicy kilka zwrotów i wyrażeń, które mogą być pomocne w napisaniu tekstu, na przykład :
[ work harder my things without asking her soup be polite ]
Po wykonaniu zadania koniecznie poproście Państwo o prezentację zdań na forum klasy. Młodzi ludzie bedą mieli z całą pewnością poczucie, iż mają prawo wyrażać swoje zdanie oraz, że ktoś chce ich wysłuchać! A to przecież bardzo ważne w okresie młodzieńczego buntu!
Wspaniałęj twórczości życzę!
Katarzyna Sobańska
Koszalin, 14.10.2022r.
Źródło tekstów:
Gerngross, Puchta, Thornbury, Teaching Grammar Creatively, Rum 2006 © Helbling Languages