Trochę buntu nie zaszkodzi czyli konstrukcja NEGATIVE + WANT SOMEBODY TO...

 

Ta konstrukcja skłaniowa!  Mylą się uczniowie i denerwują się nauczyciele.

Znajdźmy drogę do przyjaznego przyswojenia tej konstrukcji. Wykorzystajmy fakt, iż młodym ludziom  wiele rzeczy się nie podoba, mają inne oczekiwania w stosunku do świata niż my dorośli i wyrażają głośno swoje niezadowolenie.

Proszę zapoznać się z poniższymi przykładami. Zostały one napisane przez uczniów w ich czwartym roku nauki języka angielskiego. Młodzi ludzie mieli okazję szczerze się wypowiedzieć – co jest przecież niezmiernie ważne- oraz poprawnie użyli konstrukcji, która jest tematem tego artykułu.

 

All right

she is my teacher,

but I don’t want her to give me

such a lot of homework.

l don’t want her to interrupt me

all the time.

And I don’t want her to ask me

words that I don’t know.

But otherwise she is O. K.

 

All right

they are my parents,

but l don’t want them to come

into my room without asking,

I don’t want them to read my letters,

I don’t want them to laugh

at my friends,

I don’t want them to check my homework,

all I want is to live my own life.

 

Jak możemy wykorzystać powyższe przykłady na naszych lekcjach? Oto przykłady zadań do wykonania w grupach.

1.Jesteś młodszym bratem lub siostrą. Twój starszy brat/ siostra często mówi Ci co masz robić. Nie podoba Ci się to. Poinformuj go/ ją o tym.

2.Jesteś dzieckiem/ młodym człowiekiem. Napisz czego nie chcesz, aby robili twoi rodzice.

3.Jesteś uczniem. Napisz czego nie chcesz, aby robił twój wychowawca.

 

Ucziowie mają za zadanie napisać kilka zdań, jak w modelach powyżej. Możecie Państwo dla ułatwienia  wypisać na tablicy kilka zwrotów i wyrażeń, które mogą być pomocne w napisaniu tekstu, na przykład :

                                                      [ work harder      my things without asking     her soup     be polite ]

Po wykonaniu  zadania koniecznie poproście Państwo o prezentację zdań na forum klasy. Młodzi ludzie bedą mieli z całą pewnością poczucie, iż mają prawo wyrażać swoje zdanie oraz, że ktoś chce ich wysłuchać! A to przecież bardzo ważne w okresie młodzieńczego buntu!

 

Wspaniałęj twórczości życzę!

Katarzyna Sobańska

Koszalin, 14.10.2022r.

 

Źródło tekstów:

Gerngross, Puchta, Thornbury, Teaching Grammar Creatively, Rum 2006 © Helbling Languages