Uczeń z wadą słuchu na lekcji języka obcego

 

Istotą edukacji włączającej jest możliwość korzystania z nauki na równych prawach przez wszystkich uczniów w szkołach ogólnodostępnych. Pomaga to, szczególnie młodszym dzieciom, w integracji ze środowiskiem lokalnym. Szkoły te, znajdują się przecież zazwyczaj w pobliżu ich miejsca zamieszkania.

Dla nauczycieli edukacja włączająca stanowi nadal niebywałe wyzwanie – muszą oni na bieżąco poszerzać wiedzę związaną z różnorodnymi deficytami uczniów. To właśnie dzięki tej wiedzy, mogą oni prawidłowo dobierać efektywne technik i metody pracy. W przyszłości, tak realizowana edukacja przyczyni się z całą pewnością do odnalezienia się młodych ludzi na rynku pracy.

Artykuł ten ma na celu przybliżyć nauczycielom podstawową wiedzę związaną z pracą z uczniem z uszkodzeniami słuchu.  Według typologii pedagogicznej (K. Krakowiak, 2006, 255–288) biorącej pod uwagę funkcjonowanie językowe w sferze percepcji oraz w  recepcji mowy wyodrębnia się cztery grupy osób z uszkodzeniami słuchu :  osoby funkcjonalnie słyszące, niedosłyszące, słabo słyszące oraz niesłyszące. Dwie pierwsze preferują kanał słuchowy do odbioru informacji, a dwie pozostałe wspomagają się w odbiorze informacji kanałem wzrokowym oraz poprzez czucie.

Aby nauczyciele mogli pracować efektywnie z uczniem, reprezentującym jedną z wyżej wymienionych grup, powinni na początku zrozumieć jakie czynniki mają wpływ na zachowania się  ucznia w klasie. A. Dłużniewska wymienia takie oto czynniki:

1)  rodzaj uszkodzenia słuchu;

2) czas, w którym nastąpiło uszkodzenie słuchu (to znaczy przed rozpoczęciem procesu opanowywania podstaw systemu językowego, w trakcie kształtowania się  tegoż systemu  lub po opanowaniu podstaw systemu językowego) ;

3) stopień uszkodzenia słuchu;

4) moment wyposażenia dziecka w aparaty słuchowe lub wszczepienia implantu ślimakowego oraz środowisko rodzinne (słyszący czy niesłyszący rodzice)

5) trafność metod kształtujących rozwój systemu językowego oraz skuteczność i intensywność oddziaływań terapeutycznych;

6) poziom rozwoju intelektualnego determinujący predyspozycje ucznia do opanowywania wiadomości i umiejętności szkolnych.

 

Zapoznanie się nauczyciela z powyższymi informacjami dotyczącymi danego ucznia, pozwoli na dokonanie analizy technik pracy, jakie może wdrożyć na prowadzonych przez siebie zajęciach..

E. Domagała- Zyś oraz K. Karpińska-Szaj przedstawiają wiele cennych rad  dla nauczycieli (2011). Te, które związane są z nauczycielami wszystkich przedmiotów dotyczą między innymi takich aspektów jak:

1) upewniania się czy uczeń patrzy na osobę z nim pracującą oraz  przyciągania uwagi ucznia,  na przykład cyt. poprzez ustawienie się w polu widzenia ucznia, zawołanie lub dotknięcie go w ramię.

2) ustawiania się naprzeciwko ucznia niesłyszącego pamiętając, aby twarz  nauczyciela była dobrze oświetlona. Nie można zatem stawać, na przykład  na tle okna.

3) mówienia do ucznia z odległości około jednego lub dwóch metrów ponieważ cyt. większa odległość zniekształca odbiór głosu w aparatach słuchowych;

4) mówienia do ucznia w naturalnym tempie bez spowalniania wypowiedzi oraz przesadnej artykulacji;

5) upewnienia się, że uczeń zrozumiał nauczyciela poprzez stosowanie prośby o powtórzenie informacji typu „Co masz zrobić?”;

6) wskazywania pozostałym uczniom w klasie na konieczność zwracania się twarzą do kolegi z uszkodzonym słuchem- w taki sposób mogą ułatwiać mu zrozumienie tego co dzieje się na zajęciach;

7) ustawiania krzeseł w koło podczas prowadzenie dyskusji w klasie. Dzięki temu uczeń nie będzie się czuł wykluczony mogąc swobodnie obserwować twarze osób zabierających udział w dyskusji;

8) nie wykonywania gestów, które utrudniają dobre odczytywanie mowy z ust. Do grupy takich gestów autorki zaliczają między innymi: opieranie twarzy na dłoniach w czasie siedzenia przy biurku oraz zbytnią gestykulację;

9) pamiętania, iż każdy uczeń z uszkodzonym słuchem ma swoje indywidualne zainteresowania oraz styl nauki i tylko poprzez bliższe poznanie ucznia, nauczyciel może wypracować cyt. adekwatny w danej sytuacji sposób komunikowania się z nim.

10) pamiętania, iż uczeń ma większą trudność z zapamiętywaniem niż osoby słyszące. Związane jest to z faktem, że praca pamięci krótkotrwałej i długotrwałej  jest oparta w dużej mierze na sprawnościach językowych, które są zaburzone u uczniów z wadą słuchu  (Domagała- Zyś i  Karpińska-Szaj 2011:51).

Prowadząc zajęcia z języka obcego nauczyciel jest zobowiązany wykorzystywać techniki, które mają na celu  rozwijanie i poszerzanie sprawności rozumienia ze słuchu, mówienia, pisania i czytania ze zrozumieniem. Pracując z uczniem z wadą słuchu  odpowiednio dobrane techniki mogą również wspomagać pracę terapeutyczną.  

W jaki sposób jest to możliwe?  Przykładem jest tu nauczanie wymowy. Stało się ono  integralną częścią zajęć językowych uczniów z wadą słuchu dzięki bardzo dużemu postępowi w dziedzinie rehabilitacji i protetyki (tamże 55). W przeszłości często rezygnowano z dbałości o nauczanie poprawnej wymowy uczniów z takim problemem zdrowotnym..

Nauczanie sprawności mówienia może odbywać się przy pomocy takich  działań  jak :

1) dokonywanie analizy słów do nauczenia się przez ucznia.  Kategoryzując  wyrazy na te bardziej i mniej potrzebne w codziennym życiu  nauczyciel pozwala wychowankowi  zyskać na czasie potrzebnym do opanowania w miarę możliwości poprawnej wymowy;

2) stosowanie przez nauczyciela alfabetu fonetycznego. Pozwoli to  uczniowi zapamiętać dany dźwięk przez jego kojarzenie ze znanymi wyrazami lub znakami graficznymi;

3) zachęcanie ucznia do stosowania techniki  zwanej  Samodzielne Zbieranie Słów            (Vocabulary Self-CollectionStrategy). Według jej zasady, to uczeń  sam wie, jakie słowa są mu potrzebne do rozwoju osobistego i zawodowego (tamże 57).

4) wykorzystywanie komunikatorów internetowych w celu „rozmowy” z uczniem. Są to swoiste symulacje rozmowy.

Natomiast rozwijając sprawności czytania ze zrozumieniem i pisania, nauczyciel powinien mieć świadomość, iż poziom językowy danego  tekstu  czytanego oraz wymaganego tekstu do napisania muszą być dostosowane do aktualnych możliwości ucznia. Oto przykładowe techniki pracy dotyczące tych sprawności :

    1) dobieranie tekstu do pracy z uczniem ma miejsce przy zachowaniu zasady, iż tekst nie służy tylko do rozwijania sprawności czytania ze zrozumieniem, ale jest także działaniem wartościowym poznawczo i społecznie. Podczas analizy tekstu uczeń dowiaduje się czegoś nowego „ o życiu”;

    2) dobieranie tekstu trochę trudniejszego do czytania ze zrozumieniem, tak aby uczeń rozumiał konieczność stosowania coraz to bardziej zaawansowanych strategii czytania ze zrozumieniem;

    3) wykorzystywanie mapy mentalnej opowiadania do napisania bądź tekstu do przeczytania. Nauczyciel przedstawia dodatkowo opisy doznań smakowych lub dotykowych, zapachy oraz dźwięki jakie pojawiają się lub mogłyby się pojawić w danym tekście;

    4) stosowanie techniki SVAR, która składa się z czterech części  :S- zbiera informacje co uczeń wie o życiu w zakresie tekstu, V- czego chce się dowiedzieć, A- to czego się nauczył czytając tekst, R- to co powinien się jeszcze nauczyć (tamże 61);

    5) wykorzystywanie czatu do rozwijania sprawności pisania.

 

Te wyżej wymienione techniki to tylko początek drogi do usprawniania efektywności lekcji nauczyciela języka obcego pracującego z uczniem z wadą słuchu. Z całą pewnością na początku jest  to ogromne wyzwanie.

Warto zatem regularnie poszerzać swoją wiedzę i umiejętności w  tym zakresie. Znakomitą pozycją wartą przeczytania jest Uczeń z wadą słuchu w szkole ogólnodostępnej. Podstawy metodyki nauczania języka obcego. Pozycja ta, przygotowana przez dwie specjalistki z zakresu neofilologii, anglistkię dr Ewę Domagała-Zyśk, oraz romanistkę, prof. dr hab. Katarzynę Karpińską-Szaj, w przystępny sposób przedstawia  jakże inny od typowego,  świat edukacji. W linku https://issuu.com/impuls53b/docs/domagala-zysk__karpinska-szaj_uczen znajduje się fragmentu książki.

 

Gorąco polecam książkę oraz zapraszam do refleksji nad własną  pracą zawodową

 

Katarzyna Sobańska

Doradca metodyczny języka angielskiego i francuskiego

 

 

INFORMACJA O ŹRÓDŁACH

 

Domagała-Zyśk E. Karpińska-Szaj K., Uczeń z wadą słuchu w szkole ogólnodostępnej, wydawnictwo Impuls, 2011

Dłużniewska A, Model pracy z uczniem niedosłyszącym lub słabosłyszącym, http://static.scholaris.pl/main-file/102/991/model_pracy_z_uczniem_66242.pdf, {dostęp 22 kwietnia 2020}

Krakowiak K.. Karta samooceny umiejętności komunikowania się z dzieckiem z uszkodzonym słuchem. W: Krakowiak K.: Studia i szkice o wychowaniu dzieci z uszkodzeniami słuchu. Lublin: Wydawnictwo KUL, 2006

https://impulsoficyna.pl/inne-zaburzenia/1139-494-uczen-z-wada-sluchu-w-szkole-ogolnodostepnej.html{dostęp 29 kwietnia 2020}

https://issuu.com/impuls53b/docs/domagala-zysk__karpinska-szaj_uczen{ dostęp 22 kwietnia 2020}