Zdania rozkazujące w mowie zależnej z przymrużeniem oka.

 

Realizacja zajęć związanych z tematem mowy zależnej nie należy do najbardziej ulubionych przez młodzież. Zmiany czasów, okoliczników czasów itd. wzbudza wśród młodych ludzi niewielki entuzajazm. Istnieje jednak typ zdania, który ma dość łatwą konstrukcję - chodzi tu o zdanie rozkazujące w mowie zależnej. Warto zatem odczarować trochę negatywny obraz  problem gramatycznego poprzez wykorzystanie technik, które dadzą młodzieży trochę radości z wykonywania zadań i przyswajania sobie nowej wiedzy i umiejętności.

Cóż zatem można zrobić?

Proszę rozdać kopie  modelowych zdań  A zamieszczonych poniżej i poprosić uczniów o przeczytanie zdań.

 

Model A

 

I told him not to open the door with a hammer,

I told him not to sit on the vase,

I told him not to try to catch the

birds in the cherry tree,

I told him not to eat the cactus,

I told him not to feed the cat with the goldfish.

Phew! Isn’t he a bloody nuisance.

 

Następnie proszę powiedzieć, iż za chwilę przeczytacie Państwo dwa razy tekst podobny do modelowego (model B). Uwrażliwcie na fakt, iż nie mogą robić żadnych notatek dopóki nie skończycie czytać zdań z tego modelu. Uczniowie będą mieli za zadanie przekształcić tekst A  w B na podstawie zasłyszanej wypowiedzi. Po chwili, proszę sprawdzić poprawność odpowiedzi.

 

Oto model  B.

I told him not to open the can with a spoon,

I told him not to eat the flowers in the vase,

I told him not to jump down from the balcony,

I told him not to drink the perfume,

I told him not to cut the cat’s claws.

Phew! Isn’t he a bloody nuisance.

 

Po sprawdzeniu poprawności wykonanego zadania poproście uczniów, aby podzielili się na grupy czteroosobowe. Ich zadaniem będzie napisać dziesięć zdań według modelu zamieszczonego w tekstach A i B.

Każda z grup przygotowuje tyle kopi swojego “ dzieła” ile jest grup w klasie.

Po napisaniu i  zaprezentowaniu na forum klasy swojej twórczości, uczniowie z każdej grupy przekazują kopię pozostałym i pozostawiają jedną sobie.

Mogą napisać na przykład :

I told  him not to paint the kitchen with honey.

Dajcie Państwo szansę młodzieży na popuszczenie wodzy fantazji! Im śmieszniej, dziwniej tym ciekawej. Takie ćwiczenia to okazja na oddech po wykonywaniu żmudnych zadań transformacyjnych.

 

Życzę dobrej nauki i zabawy!

 

Katarzyna Sobańska

Koszalin, 19.10.2022r.

 

 

Źródło tekstów i przykładu:

Gerngross, Puchta, Thornbury, Teaching Grammar Creatively, Rum 2006 © Helbling Languages