Doradca metodyczny matematyki – Barbara Pawlak

    

                                                                             

Jestem nauczycielem matematyki w Zespole Szkół nr 1 w Koszalinie, w tak zwanym ekonomie. Pracuję z uczniami o różnorodnym zaawansowaniu matematycznym. Wykorzystuję to doświadczenie w pracy doradcy metodycznego. Jako doradca metodyczny wspieram nauczycieli matematyki w doskonaleniu metod i form pracy służących poprawie  efektywności kształcenia. Wspomagam nauczycieli w opracowywaniu programów nauczania, diagnoz i podejmowaniu działań innowacyjnych.  Wspomagam nauczycieli w umiejętnościach służących kształtowaniu kompetencji kluczowych i podnoszeniu wyników egzaminów zewnętrznych.

Jestem egzaminatorem OKE Poznań z zakresu egzaminu maturalnego z matematyki, rok rocznie sprawdzam egzaminy maturalne. Jestem egzaminatorem egzaminu ósmoklasisty z matematyki.

Jestem współautorem publikacji  „Matematyka na sprawdzianach i egzaminach zewnętrznych” wyd. FORUM, Publikuję artykuły metodyczne z zakresu dydaktyki matematyki  w Edufocusie. Jestem koordynatorem "Koszalińskiej Szkoły Ćwiczeń".

Prywatnie mama dwójki dzieci, pasjonatka gier planszowych i Geogebry oraz miłośniczka zwierząt,

Kontakt: barbarapawlak@cen.edu.pl tel. 94 347 67 33 w czwartki

Zapraszam na warsztaty, webinary, kursy e-learning, szkolenia problemowe, konsultacje indywidualne, zajęcia otwarte, konferencje i do współpracy w ramach sieci współpracy.

 

Szkolenia są bezpłatne. Należy zapisac się się na stronie CEN link  https://zapisy.cen.edu.pl/Account/Login?ReturnUrl=%2F wybierając nr formy.

 

V.5.1 Podstawa programowa, wymagania maturalne, plan pracy- o czym powinien wiedzieć nauczyciel matematyki szkoły ponadpodstawowej

Adresat: nauczyciele matematyki szkół ponadpodstawowych

Forma zajęć: webinarium

Program

Obowiązująca podstawa programowa w szkole średniej

Powiązanie podstawy programowej z informatorem maturalnym

Budowa prac pisemnych zgodnych z obowiązującymi wymaganiami

Liczba godzin: 3

Termin: 11 września 2025

 

V.5.4 Analiza i wykorzystanie wyników egzaminu maturalnego z matematyki

Adresat: nauczyciele matematyki szkół ponadpodstawowych

Forma zajęć: webinarium

Program

Analiza statystyczna wyników poziomu podstawowego i rozszerzonego

Analiza najczęściej popełnianych błędów, sposoby jak ich uniknąć

Ocenianie zadań przez egzaminatorów

Wnioski i wskazówki do przygotowania maturzystów do egzaminu w 2026 z punktu CKE i własnego doświadczenia jako nauczyciela i egzaminatora

Liczba godzin: 3

Termin: 16 października 2025 godzina 17.00

 

V.5.6 Wykorzystanie sztucznej inteligencji w matematyce z punktu widzenia nauczyciela i wychowawcy szkoły ponadpodstawowej

Adresat: nauczyciele matematyki szkół ponadpodstawowych

Forma zajęć: webinarium

Program

Praktyczne zastosowania narzędzi AI w nauczaniu matematyki i pracy wychowawczej

Wykorzystanie AI do indywidualizacji nauczania i prowadzenia dokumentacji nauczyciela

Liczba godzin: 3

Termin: 20 listopada 2025

 

V.5.8 GeoGebra – wykorzystanie aplikacji do wizualizacji zagadnień matematycznych

Adresat: nauczyciele matematyki szkół ponadpodstawowych

Forma zajęć: e-lerning

Program

Podstawowe narzędzia

Okrąg opisany na trójkącie, wysokości w trójkącie i ortocentrum

Funkcje, parametr w zadaniach

Wizualizacja wybranych zadań

Zasoby, filmy instruktażowe

Liczba godzin: 20

Termin: listopad/grudzień 2025

 

V.5.18 Ocenianie kryterialne na lekcjach matematyki 

Adresat: Nauczyciele matematyki szkół ponadpodstawowych

Forma zajęć: webinarium

Program

Wdrożenie oceniania kryterialnego w praktyce szkolnej

Tworzenie kryteriów oceniania

Przykłady oceniania kryterialnego na lekcjach matematyki

Liczba godzin: 3

Termin: 11 grudzień 2025

 

V.5.12 Uczyć skutecznie i bezstresowo - wspieranie aktywności poznawczej i poczucia sprawczości ucznia poprzez promowanie oceniania kształtującego i metod aktywizujących w dydaktyce matematyki

Adresat: nauczyciele matematyki szkół ponadpodstawowych

Forma zajęć: webinarium

Program

Elementy OK w praktyce nauczyciela matematyki

Praktyczne przykłady zastosowania metod aktywizujących w konkretnych zagadnieniach

Strategie wzmacniania sprawczości uczniów

Jak budować klimat zaufania i bezpieczeństwa na lekcjach matematyki?

Liczba godzin: 3

Termin: 8 stycznia 2026

 

V.5.14 Kształtowanie myślenia analitycznego i rozwijanie umiejętności matematycznych

Adresat: nauczyciele matematyki

Forma zajęć: stacjonarne

Program

Krótkie ćwiczenia rozwijające myślenie analityczne.

Przykłady zadań i aktywności, które wspierają analizę, wnioskowanie, argumentację.

Praca z błędem ucznia jako narzędzie rozwoju.

Zadania otwarte i problemowe – jak je konstruować?

Wymiana doświadczeń

Liczba godzin: 3

Termin: 19 marca 2026

 

V.5.19 Praca z tablicami matematycznymi

Adresat: nauczyciele matematyki

Forma zajęć: stacjonarne

Program

Rozwiązania metodyczne na wybranych przykładach

Rozwiązywanie zadań z wykorzystaniem tablic matematycznych

Wymiana doświadczeń, dyskusja, dzielenie się własnymi doświadczeniami

Liczba godzin: 3

Termin: 26 luty 2026

 

V.5.17 Wykorzystywanie przez nauczycieli matematyki nowoczesnych technologii, w szczególności opartych na sztucznej inteligencji oraz korzystanie z zasobów Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej

Adresat: nauczyciele matematyki

Forma zajęć: e-lerning

Program

Wprowadzenie do nowoczesnych technologii w edukacji matematycznej

Sztuczna inteligencja w pracy nauczyciela matematyki

Zintegrowana Platforma Edukacyjna (ZPE) – zasoby i możliwości

Projektowanie nowoczesnej lekcji matematyki

Bezpieczeństwo cyfrowe i etyka korzystania z Al

Liczba godzin: 20

Termin: kwiecień 2026

 

Zapraszam serdecznie Państwa do uczestnictwa w sieci współpracy utworzonej dla nauczycieli matematyki 1.16 Sieć nauczycieli matematyki szkół ponadpodstawowywch.  Aby zostać uczestnikiem sieci, należy zapisać się online na formę 1.16

Do moich zadań należy również uczestniczenie w zajęciach otwartych z matematykirealizowanych w Państwa szkołach oraz obserwacje lekcji prowadzonych przez nauczycieli początkujących. W takim przypadku proszę o wypełnienie i przysłanie druku.

Istnieje możliwość  też przeprowadzenia przeze mnie szkolenia zespołu nauczycieli matematyki na terenie szkoły. W takim przypadku proszę o kontakt 94 34 767 33 lub na mojego maila.

Zachecam Państwa do przesyłania ciekawych artykułów metodycznych związanych z nauczaniem matematyki do prowadzonego przez Centrum Edukacji Nauczycieli BANKU DOBRYCH PRAKTYK 

Ciekawe materiały związane z dydaktyką matematyki znajdziecie też Państwo również w Zeszytach Metodycznych eduFOCUS