Wytyczne dotyczące działań skierowanych do uczniów i rodziców oraz kadry pedagogicznej po powrocie do szkół i placówek

 

Rekomendacje dla kadry pedagogicznej szkół i placówek

  • Zorganizowanie spotkania kadry pedagogicznej (niezwłocznie) w celu ustalenia wspólnych działań skierowanych do uczniów i rodziców w celu rozpoznania problemów w sferze emocjonalnej, społecznej, fizycznej dla konkretnych oddziałów.
  • Zintensyfikowanie działań podejmowanych przez wychowawców i pozostałych nauczycieli w celu rozpoznania potrzeb uczniów w zakresie budowania właściwych relacji społecznych w klasie.
  • Zintegrowanie działań profilaktycznych wynikających z programu profilaktyczno-wychowawczego z działaniami przeciwdziałającymi COVID-19 i promującymi zdrowie.
  • Ustalenie sposobów diagnozowania osiągnięć uczniów ukierunkowanych głównie na zaprojektowanie działań wspomagających, bez nadmiernego stosowania klasycznych sposobów sprawdzania wiedzy i umiejętności.
  • Zwrócenie uwagi na eliminowanie lęku, poczucia zagrożenia spowodowanego nadmiernym obciążeniem związanym np. z przygotowywaniem się do sprawdzianów czy obawą przed  porażką w grupie rówieśniczej.
  • Zaprojektowanie cyklu działań integrujących z uwzględnieniem propozycji zgłaszanych przez uczniów i rodziców, z możliwością włączenia w te działania psychologa, pedagoga , terapeuty.
  • Określenie zadań pedagogów, psychologów i innych specjalistów zatrudnionych
    w szkole dotyczących wsparcia nauczycieli, wychowawców w zakresie diagnozowania sytuacji wychowawczej w każdej klasie.
  • Ustalenie zakresu modyfikacji programów wychowawczo-profilaktycznych.
  • Przestrzeganie zasady „nierozliczania” uczniów z zeszytów, zeszytów ćwiczeń,
    w których wykonywały zadania podczas pracy zdalnej.
  • Określenie potrzeb nauczycieli w zakresie doskonalenia zawodowego w związku z nowymi wyzwaniami (w zakresie dydaktyki i wychowania).
  • Stworzenie warunków do jeszcze większej aktywności samorządu uczniowskiego.
  • Wzmocnienie roli wolontariatu szkolnego – organizacja samopomocy koleżeńskiej.
  • Podjęcie stałej współpracy z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi.
  • Zgłoszenie Ośrodkom Doskonalenia Nauczycieli zapotrzebowania na szkolenia kadry pedagogicznej z uwzględnieniem zdiagnozowanych potrzeb. 

 

Działania skierowane do uczniów
 

  • Rozpoznanie indywidualnych potrzeb uczniów w zakresie wsparcia psychologiczno-pedagogicznego oraz podjęcie adekwatnych do zdiagnozowanych potrzeb działań.
  • Rozpoznanie indywidualnych potrzeb edukacyjnych oraz trudności uczniów w przyswajaniu wiedzy i umiejętności w zakresie danego przedmiotu powstałych w czasie nauki zdalnej.
  • Dostosowanie tematyki zajęć z wychowawcą do zdiagnozowanych potrzeb uczniów.
  • Modyfikacja realizowanego programu nauczania, metod i form pracy do zdiagnozowanych potrzeb i możliwości uczniów.
  • Realizacja podstawy programowej:
  1. ograniczenie wprowadzania nowych treści z podstawy programowej w przypadku zajęć edukacyjnych, które będą kontynuowane w roku szkolnym 2021/2022,
  2. umożliwienie uczniom dokonania weryfikacji ich wiedzy przez organizację:
  • poprawkowych sprawdzianów wiedzy jedynie z przedmiotów kończących się w danej klasie,
  • sprawdzianów diagnostycznych, które nie są na ocenę,
  • sprawdzianów na prośbę ucznia/uczniów zgodnie z zapisami w statucie,
  1. zrezygnowanie z przeprowadzania niezapowiedzianych kartkówek,
  2. zamieszczanie w terminarzu w dzienniku Librus terminów kartkówek,
  3. ograniczenie liczby przeprowadzanych kartkówek – maksymalnie trzy kartkówki w tygodniu z trzech różnych przedmiotów, maksymalnie z trzech ostatnich tematów,
  4. zrezygnowanie z zadawania tzw. prac domowych w klasach VIII do czasu egzaminów.
  • Rozwijanie relacji interpersonalnych na poziomie nauczyciel-uczeń, uczeń-uczeń poprzez m.in.:
  1. częste kontakty i rozmowy nauczycieli/pedagogów z uczniami, uczniów z uczniami, np. podczas lekcji rekomendujemy przeznaczyć 15 minut na integrację oddziału klasowego,
  2. objęcie wsparciem osób nieśmiałych i wycofanych, docenianie każdej aktywności, angażowanie do dodatkowych zadań,
  3. podejmowanie działań integrujących zespół klasowy, np. obchody urodzin, aktywne przerwy śródlekcyjne,
  4. organizowanie częstych wyjść klasowych.
  • Uruchomienie stałych dyżurów/konsultacji specjalistów dla uczniów.

 

Współpraca z rodzicami/opiekunami prawnymi

  • Pozyskanie od rodziców informacji dotyczącej potrzeb, niepokojów, obaw uczniów w związku z powrotem do szkoły.
  • Podjęcie stałej współpracy z rodzicami w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielanej uczniom zgodnie ze zdiagnozowanymi potrzebami.
  • Uruchomienie stałych dyżurów/konsultacji specjalistów.
  • Zorganizowanie warsztatów zwiększających świadomość rodziców/opiekunów w zakresie problemów zdrowia psychicznego dzieci/uczniów powstałych w skutek izolacji społecznej.
  • Zorganizowanie szkoleń dla rodziców dotyczących spraw wychowawczych, stanów emocjonalnych, pokonywania lęku m.in. przed brakiem akceptacji w grupie, stresu, budowania na nowo relacji interpersonalnych.

 

Wymagania w zakresie działalności poradni psychologiczno-pedagogicznych

  • Zintensyfikowanie współpracy poradni ze szkołami i placówkami w zakresie diagnozowania uczniów i podejmowania działań wspierających uczniów
    w realizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej z nauczycielami
    i specjalistami ze szkół, placówek, z rodzicami i opiekunami prawnymi.
  • Opracowanie harmonogramu i tematyki zajęć reintegracyjnych na podstawie diagnozy potrzeb szkół i placówek dotyczącej kondycji psychicznej uczniów i ich rodziców (diagnoza prowadzona we współpracy z wychowawcami, pedagogami, psychologami szkół i placówek).
  • Realizacja programu zajęć reintegracyjnych w szkołach i placówkach.
  • Przeprowadzenie warsztatów dla rodziców ukierunkowanych na wspieranie uczniów przeżywających  trudności po doświadczeniach związanych z sytuacją pandemiczną.
  • Wzmożenie współpracy z kadrą szkół i placówek w zakresie podniesienia jakości wsparcia psychologiczno-pedagogicznego po powrocie do szkół, przede wszystkim w zakresie problemów zdrowia psychicznego dzieci/uczniów.

 

Ustalenia dla kuratorów oświaty

  • Rozpoznanie skutków nauczania zdalnego.
  • Stworzenie sieci wsparcia w zakresie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla:
  1. uczniów i rodziców,
  2. nauczycieli, specjalistów i dyrektorów szkół/placówek.
  • Zorganizowanie spotkań, narad umożliwiających wymianę doświadczeń na temat opracowania i realizacji działań wspierających przez inne szkoły i placówki.
  • Stworzenie bazy wiedzy na temat dobrych praktyk w zakresie organizacji działań wspierających skierowanych do uczniów, rodziców, nauczycieli.
  • Nadzór nad realizacją programu zajęć reintegracyjnych w szkołach i placówkach.
  • Systematyczna analiza skuteczności podjętych działań w zakresie wsparcia wychowawczego i psychoprofilaktycznego nadzorowanych szkół i placówek.
  • Zobowiązanie dyrektorów szkół do wzmocnienia nadzoru pedagogicznego w celu zapewnienia przestrzegania przez nauczycieli przepisów prawa w zakresie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów.
  • Zobowiązanie dyrektorów szkół do podjęcia i rozwijania współpracy z lokalnymi placówkami/instytucjami, np. GOPS-y, MOPS-y, PCPR-y, organizacje pozarządowe, osoby świadczące pomoc dzieciom, młodzieży.
  • Zachęcenie dyrektorów szkół do udostępniania, w miarę możliwości, dla uczniów
    i ich rodziców infrastruktury szkolnej, np. boisk szkolnych, sal gimnastycznych itd.
  • Monitorowanie  opracowania programu wychowawczo-profilaktycznego w szkołach i placówkach z uwzględnieniem wyników aktualnej diagnozy potrzeb.
  • Wzmocnienie nadzoru pedagogicznego w zakresie działalności Ośrodków Doskonalenia Nauczycieli skierowanej do kadr systemu oświaty, z uwzględnieniem skutków pandemii.