Edukacja wg planu daltońskiego w Przedszkolu Nr 34 w Koszalinie

Katarzyna Pyrzyńska, Joanna Kłosińska - koordynatorki ds. planu daltońskiego w  Przedszkolu nr 34 w Koszalinie

W sierpniu 2013 po raz pierwszy spotkałyśmy się z Planem Daltońskim. Nasze Przedszkole odwiedziła Pani Katarzyna Dryjas – Prezes Polskiego Stowarzyszenia Dalton. Poprowadziła dla nas radę szkoleniową, w której przybliżyła nam ideę tej edukacji.

Wraz z rozpoczęciem roku szkolnego 2013/2014 zaczęłyśmy realizować Edukację wg Planu Daltońskiego w naszej placówce. Na początku kadra przedszkola wybrała koordynatorki. Naszym zadaniem było ustalenie zasad, które będą obowiązywały we wszystkich grupach wiekowych.

Nasze działania rozpoczęłyśmy od wprowadzenia kolorów dnia, zegara daltońskiego, wizualizacji rozkładu dnia w przedszkolu oraz tablicy zadań. Następnie zaczęłyśmy wyznaczać dyżury, pary oraz pomocnika pani. Wyjaśniłyśmy dzieciom „nowe” zasady. Nauczyłyśmy je samodzielnego planowania zdań na przestrzeni tygodnia.

Po pierwszym półroczu zebrałyśmy od naszych nauczycielek opinie dotyczące realizowanej innowacji. Zapytałyśmy, z jakimi obawami i trudnościami zmagały się panie w związku z wprowadzeniem w placówce Edukacji wg Planu Daltońskiego. Poniżej odpowiedzi, które m. in. otrzymałyśmy:

  • Świadomość i obawa, że zmiany muszę zacząć od siebie;
  • Obawa o samodyscyplinę w przygotowaniu zadań tygodniowych;
  • Własny opór przed wprowadzeniem zmian;
  • Poczucie braku czasu;
  • Nieznajomość nowej metody;
  • Niepewność czy dzieci poradzą sobie z planowaniem – zbyt duża odpowiedzialność złożona na dzieci;
  • Czy nasze dzieci zaakceptują wprowadzoną innowację i czy będą chciały współpracować;

Następnie zapytałyśmy o osiągnięcia. Co udało się zrealizować, jakie działania najlepiej się sprawdzają? Zebrane odpowiedzi uszeregowałyśmy według domen daltońskich.

NASZE OSIĄGNIĘCIA

Odpowiedzialność:

  • Dzieci w większości same sprawdzają czy już wykonały zadania i co jeszcze mają do zrobienia
  • Zadania wykonują samodzielnie, a jeśli nie potrafią to dopytują pomocnika nauczyciela wyznaczonego w danym tygodniu;
  • Dzieci potrzebujące pomocy nie boją się poprosić o wsparcie kolegi;
  • Wszystkie dzieci czują się w obowiązku, aby wykonywać zadania;
  • Dzieci chętnie wywiązują się z zadań, za które są odpowiedzialne (np. dyżury);

 Samodzielność:

  • Dzieci samodzielnie wykonują zadań z tablicy zadań;
  • Chętnie pomagają innym;
  • Samodzielnie wykonują czynności dostosowane do ich umiejętności;
  • Starają się rozwiązywać konflikty bez pomocy nauczyciela;
  • Szukają pomocy;
  • Poszukują odpowiedzi na trudności związane z wykonywaniem zadania lub proszą o pomoc nie Panią tylko kolegę z grupy;

Współpraca:

  • Dzieci nauczyły się współpracować w parach i w grupach;
  • Chętnie pomagają innym, kiedy widzą, że ktoś ma jakiś problem;
  • Zwracają się o pomoc do prawej ręki Pani;
  • Dzieci dzielą między sobą obowiązki lub zadania i wspólnie je wykonują;

Nasze refleksje…

Patrząc na reakcję dzieci, ich zachowania i próby podejmowania wspólnych działań mamy jak najbardziej pozytywne podejście do realizowanej innowacji. Widzimy, że to zaczyna „działać”- dzieci wykazują samodzielnie inicjatywę. Same się organizują, np. wymyślają i wystawiają teatrzyki.

Edukacja  wg Planu Daltońskiego niesie ze sobą wiele dobrego zarówno dla dzieci jak i nauczycieli pracujących tą metodą. Dzieci same zaczynają poszukiwać odpowiedzi na trudności, z którymi zmierzają się na co dzień lub szukają pomocy wśród rówieśników. Zaczynają sobie wzajemnie pomagać w trudnych sytuacjach, a nie szukają ratunku u nauczyciela. Dbają o swoje dobro oraz kolegów. Pomagają sobie, współpracują, a nie rywalizują. Można również zaobserwować, jak zacieśnia się współpraca wśród kadry.

Wzajemna wymiana doświadczeń, dzielenie się obserwacjami dotyczącymi wprowadzonej innowacji.

Nowa metoda nie jest trudna, ale wymaga systematycznej, kreatywnej i odpowiedzialnej pracy nauczyciela. Program na stałe wpisał się w codzienne zajęcia i pracę z dziećmi. Edukacja daltońska odpowiada na wyzwania współczesnego świata, w którym dorośli muszą brać w swoje ręce kwestie dotyczące, kariery i rozwoju. Dzieci przyzwyczajają się do odpowiedzialności, współpracy i samodzielności. 

Pliki do pobrania
Pedagogika daltonskaPobierz
Przedszkolne rewolucjePobierz
Z pamiętnika nauczycielaPobierz